pododermatitis en novacam

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Synemios
Tijger
Tijger

pododermatitis en novacam

Bericht door Synemios »

Vandaag zijn we met Luna naar de DA geweest omdat de voetkussentjes van haar achterpoten er vreemd uitzagen.
Ze blijkt nu pododermatitis te hebben en heeft daar novacam voor gekregen.
Dat moet ze 3 weken lang hebben.
Toen ik thuis kwam en de stofnaam zag, kwam ik erachter dat dit hetzelfde is als metacam.
IK lees zoveel enge en andere tegenstrijdige verhalen erover ( dat het in lage doseringen veilig zou zijn)
Toch durf ik het niet te geven, heb de assistente gebeld ook omdat er in de bijsluiter stond dat het gegeven wordt aan dieren met chronische ontstekingen in het bewegingsapparaat en zij dat niet heeft,plus dat er kans is op allerlei enge dingen ook al is dat zeldzaam, ze is pas 2 jaar.
Assistente zegt alleen maar ja maar als je de bijsluiter van paracetamol leest wordt je ook niet vrolijk.

IK wil Luna ook niet zo door laten lopen, want het ziet er erg pijnlijk uit al lijkt ze er geen last van te hebben.

Tja ik weet het gewoon niet meer.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Dinky
Tijger
Tijger

Re: pododermatitis en novacam

Bericht door Dinky »

Tegen pijn zou je bijvoorbeeld om tolfedine kunnen vragen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ze heeft het niet zozeer als pijnstiller gekregen maar als ontstekingsremmer het is een ontsteking van de voetzooltjes.
Dus die ontsteking moet ook weg, als dat gaat lukken want de oorzaken zijn nogal divers.
Groetjes, Denise
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Novacam is inderdaad zeer slecht en kun je beter niet geven.
Vaak wordt bij pododermatitis ook Doxycycline voorgeschreven, een antibioticum.
Misschien kun je je DA om dit middel vragen?
Ik weet van andere mensen dat dit middel vaak heel goed helpt bij pododermatitis.Mocht dit toch niet helpen dan wordt meestal Prednison voorgeschreven.

Dus het lijkt me beter om eerst de Doxycycline te proberen.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Prednison wordt ik ook niet vrolijk van, Ik heb een kat gehad die dat lang heeft moeten gebruiken en uiteindelijk daarvan ook allerlei ernstige dingen kreeg.
Uiteindelijk hebben we haar in moeten laten slapen.

Eerder een kat gehad die we clomicalm hebben moeten voeren, die werd een zombie, assistente zei toen kan niet en toen ik door bleef drammen, ja wil je rust of niet?
Tja ze krijsde nogal veel dan maar liever geen rust dan een kat die meer dood dan levend was op dat moment.

Maar goed terug naar Luna, ik ben altijd erg voorzichtig met medicijnen, ook als het om mezelf gaat en zelf zou ik het ook niet slikken dus ik ga het ook niet aan mijn kat voeren.
Ik wil uiteraard wel een oplossing, Luna heeft eerder een regenboogvliesontsteking gehad, er zou een link kunnen zijn.

DA zei vandaag als dit niet hielp ze in ieder geval wisten wat de oorzaak niet was.
Morgen maar weer bellen voor een alternatief, mijn man denkt niet echt mee die zegt nou dan geef je haar niks.....
Zal allemaal wel meevallen met die bijwerkingen volgens hem en de assistente, maar ja het zal je kat maar zijn....
Bijsluiter liegt er ook niet om.

Ik zal morgen zelf Doxycycline voorstellen.
Dank jullie wel.
Groetjes, Denise
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Tolfedine is een ontstekingsremmende pijnstiller, een goed alternatief voor metacam wat dat betreft. Als ik hier tolfedine moet geven reageren ze daar goed op, ook nog geen gevallen gezien van misselijkheid of zo. Ikzelf zou niet met doxy beginnen, liever eerst tolfedine proberen. Van de doxy kregen mijn katten spuitende diarree en ik heb het zelf ook een langere periode gebruikt (en dat vond ik ook geen pretje). Heel veel succes met de pododermatitis!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Dank je wel ms Maaike,

Mijn eigen DA is er morgen pas weer, dus dagje wachten nog.
IK begrijp niet goed waarom een combi met pijnstiller, want Luna heeft volgens mij geen pijn.
Het ziet er pijnlijk uit dat wel, maar ik merk niet aan haar dat ze er zelf echt last van heeft, en ja ik weet dat ze dat niet altijd laten merken, maar als ik haar zo bezig zie dan krijg ik toch echt niet die indruk.
Nu weet ik dus niet waar ik voor moet gaan, want is het niet net als met mensen zo dat het ene middel wel werkt voor de ene ontsteking en het andere niet?

Misschien ben ik te kritisch maar ja ik wil het beste voor Luna.

Het moet wel gericht zijn op pododermatitis.
IK moest haar pootjes insmeren maar ze likt het er dus af, nu dacht ik aan sokjes, maar ja ze rent en speelt nogal wild, dus ben ik weer bang dat ze uitglijd.
Groetjes, Denise
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Over de verschillende middelen: dat hangt van de soort ontsteking af (chronisch of acuut, heftig of niet), de plaats (gewrichten, oppervlak), de veroorzaker (dus welke bacterie) en tot slot verschilt het ook per individu. Het kan dus erg lastig zijn een goed middel te vinden.

Vaak gaat een ontsteking gepaard met pijn (een van de vijf kenmerken van een ontsteking), ik denk dat dat de reden is waarom veel ontstekingsremmende middelen tegelijkertijd ook pijnstillend zijn. Zeker weten doe ik het niet, het is maar een theorie.
Laatst gewijzigd door Ms Maaike op 11 sep 2013 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Kritisch zijn is juist goed hoor ;-)

Zou anders zowel tolfedine als die doxy voorleggen aan de da zodat je zijn mening en ervaringen ook mee kan nemen.
Heb er ook van staan te kijken hoe makkelijk er metacam wordt voorgeschreven, die van ons kreeg het bij blaasgruis naast speciaal voer........
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bij mijn dierenarts keken ze eerst ook vreemd op toen ik geen Novacam/Metacam wilde maar Tolfedine. Hier reageren ze er alle drie heel goed op en je ziet dat de pijn na een half uurtje verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Dank jullie wel ;)

Ms Maaike, je hebt daar ook gelijk in, voor alsnog weten we de oorzaak nog niet.
Die is ook nogal divers.
Het is bij Luna wel in lichtere mate, ik heb meteen gebeld toen ik het zag, het ziet er gewoon raar uit dus ik dacht dit klopt niet.
Ze wilden eerst dit proberen en als dat niet zou helpen verder zoeken, maar ja ik ga haar geen novacam geven, kan me wel vinden in je theorie over ab met pijnstilling, maar ik heb nu 2 andere opties ;)

Dinky, ik ga dat doen, en dan moet zij maar even kijken wat de voors en tegens zijn.
IK begrijp ook niet goed waarom er zo makkelijk metacam gegeven wordt.

Mickey heeft het toen ook gekregen voor blaasgruisproblemen, ik heb altijd het vermoeden gehad bij hem dat dit bijgedragen heeft aan zijn nierproblemen maar ja toen stond het nog niet in de bijsluiter,internet had ik toen nog niet en zeker weten doe ik het dus niet, maar toch.

Ilovesiamesecats,

Wat mij vooral stoort is dat ze doen alsof je gestoord bent alleen omdat je zegt dat je geen metacam wilt geven, ivm eventuele risico's, ze nemen het gewoon niet serieus.
Groetjes, Denise
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Nee, precies... :eshifty: "zo'n lage dosering en zo kort,dat kan geen kwaad" en "nee nog nóóit van gehoord, dat dat kwaad kan, zal in hoge doseringen zijn geweest"

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
paasnini

Bericht door paasnini »

Kan iemand mij uitleggen waarom Jullie Tolfedine wel aanraden en de cammetjes niet?
@Synemios heeft de dierenarts een fiv/felvtest gedaan?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee, die test is nog niet gedaan maar ik ga die optie wel bespreken.
Ze heeft een regenboogvlies ontsteking gehad, maar is daar na behandeling goed van hersteld.
Nu heeft ze dit, maar beide problemen hebben diverse oorzaken, kan ook nog los van elkaar staan.

Terug naar de Cam, ik ga dat niet geven, ook al had ik de verhalen niet geweten, dan was alleen de bijsluiter voor mij genoeg geweest om naar een alternatief te vragen.
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ben altijd helemaal van slag als mijn katten iets mankeren.
Ik ben zelf wel bang voor fiv/felv, het hoeft het niet te zijn maar kan dus wel heel goed.
Ik heb nog een kat uit hetzelfde nestje, wat nou als Luna het heeft en Lizzy niet, dan moeten ze uit elkaar?
Of beiden wel?
Hoe ziet de toekomst er dan uit voor ze.
Kan ik ze echt niet aandoen, en Oscar heb ik ook nog.
Luna en Oscar zijn gek op elkaar ook.
Groetjes, Denise
Plaats reactie