Kan ik Destress/Telizen combineren met een ander middel?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
DeKoek
Kitten

Kan ik Destress/Telizen combineren met een ander middel?

Bericht door DeKoek »

Hallo! :smile:

Ik heb de afgelopen tijd hier veel gelezen over kalmeringsmiddelen voor katten. Mijn kat moet binnenkort met mij meereizen in het vliegtuig (in het ruim; hij is te groot om mee te kunnen in de cabine). De vlucht zal een paar uur duren (van Ierland naar Duitsland). Ik maak me er nogal zorgen over, omdat mijn kat heel snel heel gestrest is. Als hij naar de dierenarts moet, plast en/of poept hij in zijn hokje. Ook mauwt hij non-stop heel hard, maar dat komt ook doordat hij van zichzelf al een nogal luidruchtige kat is (hij mauwt altijd veel). Omdat ik al een tijd geleden wist dat ik zou gaan verhuizen heb ik het afgelopen jaar verschillende middelen op hem getest. Ik woon in Noord-Ierland en heb dus vooral middelen getest die hier verkrijgbaar zijn. Aangezien mijn kat amper kalmeerde met deze middelen heb ik aan vrienden in Nederland tips gevraagd en zo ontdekte ik Telizen. Ik heb het niet zo lang geprobeerd, ik denk een dag of 10, maar geen resultaat (de test was een bezoek aan de dierenarts). Nu heb ik Destress besteld en ik mag hopen dat dat effect heeft, want we gaan eind oktober al weg! Ik heb begrepen dat Destress wel een tijdje gegeven moet worden om resultaat te zien, dus ik ga er direct mee beginnen zodra ik het ontvang en hoop dat mijn kat tegen eind oktober wat rustiger is.
Ik wilde graag weten of iemand hier ervaring heeft met het combineren van middelen. Zou ik Destress kunnen combineren met valeriaandruppels op de reisdag, of iets anders? Of wordt dat afgeraden?
Ook heb ik een Thundershirt voor hem, maar dat moet nog een beetje vermaakt worden omdat het iets te groot voor hem is - ik wil niet dat hij erin verstrikt raakt tijdens het reizen. Heeft iemand ervaring met dit shirt (met katten)?
Ik heb enorm veel over reizen met katten gelezen op internet, dus heb me grondig voorbereid. Ik wil dat mijn kat zo goed mogelijk de reis doorstaat. Ik lig er soms wakker van omdat ik me zo'n zorgen maak!
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Anne87

Re: Kan ik Destress/Telizen combineren met een ander middel?

Bericht door Anne87 »

Is het niet mogelijk om in plaats van met het vliegtuig, met de boot te gaan? Ik weet niet hoe je dan moet reizen, eerst naar Engeland en dan naar Nederland, en op die manier naar Duitsland. Maar ik weet wel dat als mijn ouders naar Noorwegen gaan, ze met de hond op het hondendek zitten. Dat zijn aparte hutten waar je je hond bij je mag houden. Misschien dat dat voor jouw kat ook een optie zou zijn namelijk. Dat is overigens met de Stena Line.
DeKoek
Kitten

Bericht door DeKoek »

Hahahahahaha! Dank voor de suggestie, maar er is 1 groot probleem: ik heb vaarangst :-) Reizen met de boot is dus echt geen optie voor mij, en bovendien denk ik dat het voor de kat veel te lang zou duren. Ik vrees dat het zal moeten gaan als het verwijderen van een pleister: even tanden op elkaar en dan is het over.
Maar wel bedankt voor het meedenken!
Kattebeest
Tijger
Tijger

Bericht door Kattebeest »

Kasper heeft een tijdje Telizen gehad, werkte ook niet in echt stressvolle situaties zoals da bezoek. Geen ervaring met Destress, andere forumleden wel.

Is je kat een thundershirt gewend en hoe reageert hij erop? Ben zelf wat huiverig als het gaat om tuigjes en bandjes, dus ook thundershirts. Alleen onder toezicht want je weet maar nooit.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
DeKoek
Kitten

Bericht door DeKoek »

Ik ben ook huiverig met tuigjes e.d., ben bang dat hij erin bekneld raakt of dat zijn poten verdraaien ofzo. Hij heeft het een paar keer aangehad, ook een keer naar de dierenarts, en hij leek er wel rustiger van te worden. Ik wil het inderdaad ook alleen onder toezicht gebruiken, misschien alleen voor het deel van de reis dat hij in de bus/trein van/naar het vliegveld zit.
Mijn kat is een redelijk grote kater van 6 kg, dus misschien zijn de meeste middelen niet sterk genoeg voor hem. Ik hoop zo dat Destress werkt!! Het is het laatste middel op mijn lijst..
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
was eigenlijk wel benieuwd hoe groot en zwaar je giga kater dan wel niet zou zijn maar 6 kg valt toch nog reuze mee!
thundershirt never nooit zonder toezicht toepassen trouwens! soort van dwangbuis en sommige katzels raken er compleet van verstijfd en dat levert een giga trauma voor de rest van zijn leven op.
hoe lang is het vliegen? 2 - 3 - 4 uur?
kooi goed afdekken, in het donker zijn ze stukken rustiger.
neem aan dat er toch wel iemand bij hem is in dat vrachtruim....??

destress noch telizen noch zylkène zijn denk ik de juiste middelen..
valeriaan werkt vrij kort en is eigenlijk ook iets voor bepaalde momenten, niet zo langdurig.
doe een matatabi staafje in zijn kooi (alleen als hij niet alleen is in het vrachtruim), wen hem van te voren aan een dergelijke kooi, leg er een door jou wekenlang gedragen t-shirt in (met erg veel mensenlucht bedoel ik) in, praat veel tegen hem als hij kooi-training krijgt.
wat ik ook nog kan bedenken is dat je iedere dag een half uur in kooi met hem rond zou kunnen rijden. kooi afdekken, om te leren opgesloten te zijn en te oefenen...
in het begin zal hij een grote keel opzetten maar dat went en zal minderen..

je zou voor dit geval een pietseltje clomicalm kunnen vragen/proberen, je Ierse dierenarts weet wat het is. wordt voornamelijk voor honden gebruikt en het kan eetstaking veroorzaken. lees de bijsluiter.
en non stop bleren gedurende een paar uur is toch ook niet zo heel vreselijk erg? als hij maar niet probeert zich uit de kooi te vechten....

neem waterspuitjes mee zodat hij onmiddellijk als jullie geland zijn wat water binnen krijgt en oefen dat van te voren. hij mag niet uitdrogen.

ben bang dat hij fors de zenuwen zal krijgen en dat kun je denk ik niet voorkomen.
hoe gaat dat als je met hem naar de dierenarts gaat? is het een ras?
Anne87

Bericht door Anne87 »

Oh ja. En zorg voor een goede kooi. Niet alle kooien mogen in het vliegtuig. Je moet er één hebben die én zijn gewicht aan kan én vliegtuig gekeurd is. Ik heb zelf deze en die mag in het vliegtuig. Maar let daar dus goed op. Koop die kooi ook voordat je kooitraining gaat geven, zodat hij aan die kooi gewend raakt en niet aan de kooi die niet in het vliegtuig mag (in het geval dat je nu geen vliegtuig geschikte kooi hebt).
DeKoek
Kitten

Bericht door DeKoek »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb al een goede kooi, IATA-goedgekeurd. Hij heeft een klein kooitje voor als hij naar de dierenarts gaat, maar dat vond ik iets te klein voor een langere reis. Hij heeft nu een grotere waarin hij ook rechtop kan staan. Goed idee van dat afdekken, want hij houdt ook van onder dekens kruipen e.d.
Ik heb Clomicalm overwogen, maar vond volgens mij dat het te sterke bijwerkingen had. Ik wil dat soort heftige middelen liever vermijden. Liever een gestreste kat tijdens de reis dan eentje met beschadige organen.
Ik twijfel nog over welke route te nemen. Ik denk dat ik 2 uur de bus neem naar het vliegveld in Dublin, dan een directe vlucht van 2 uur naar Duitsland en dan nog anderhalf uur in de trein daar. Dan heb ik hem de meeste tijd bij me. Alternatief is 10 minuten taxi naar het vliegveld hier in Belfast, 5,5 uur vliegen (overstappen op Heathrow - vind ik niet zo prettig klinken) en dan nog een uurtje met de trein.
Het wordt sowieso een stressvolle onderneming, maar na veel lezen denk ik wel dat het mee zal vallen. De meeste kateigenaren zeggen dat het achteraf erg meeviel. Ik denk dat het ook belangrijk is dat ik niet al te gespannen ben, want volgens mij voelt hij mijn stress!
Dank ook voor de tip van de waterspuitjes!! Hij drinkt vrij veel, dus hij zal zeker dorst hebben en van de stress misschien niet uit zichzelf drinken.
Hij weegt niet heel veel, maar hij is wel groot qua postuur - te groot om in de cabine mee te kunnen :-(
Ik ben benieuwd naar andere reacties over het combineren van middelen.
Adriana

Bericht door Adriana »

DeKoek schreef: Ik denk dat het ook belangrijk is dat ik niet al te gespannen ben, want volgens mij voelt hij mijn stress!

Ik ben benieuwd naar andere reacties over het combineren van middelen.
ja zeker weten dat hij dat ruikt als jij stijf van de stress staat.. en dan wordt hij vanzelf doodsbang.

waarom zou je combineren, wat met wat en waartoe?
je loopt de kans als je combineert dat er dan niks meer werkt en katzel misselijk wordt..

http://www.medpets.nl/puur+matatabi/#pr ... escription
als je hem toch vrij lang bij je hebt dan kun je hem af en toe een matatabi staafje geven, dat werkt in dit geval denk ik het beste.
en je kunt hem tussendoor laten spuitjedrinken want in de trein kun je de kooi missch beetje opendoen. missch handig hem voor die tijd ook aan het dragen van een tuig te wennen?
Plaats reactie