Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Pascal_A
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2013 19:02

Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Pascal_A »

Hallo,

We hebben een poes Kyra van ongeveer 8 Jaar oud heeft de eerste 3 jaar van haar leven in het wild geleefd, we hebben haar 5 jaar geleden opgehaald bij de dierenbescherming want zij wilde haar laten inslapen omdat er geen land mee te bezeilen was. 2 jaar heeft het geduurd voor ze een beetje huiskat was geworden. 4 Weken geleden zakte opeens in elkaar en een minuut was ze helemaal slap, ook kwam er ontlasting uit haar, na die minuut was ze helemaal uitgeput en ging met bek open tong eruit een uur op adem komen voor ze weer een beetje energie had. Dit heeft zich vorige week nogmaals voorgedaan in iets mindere mate.
Afgelopen woensdag had ze weer een soort aanval maar op een hele andere manier, Ze begint heel had te miauwen zakt door haar pootjes laat een drolletje vallen maar gelijk daarna staat ze weer op en gaat het weer, Dit heeft zich donderdag herhaald en vrijdag zelfs 2 keer. zaterdag had ze 4 aanvallen en vandaag weer 4 tot nu toe.
Ze eet en drinkt wel.

Ik vind het raar dat het de eerste 2 keer heel heftig was en de laatste keren veel milder maar veel meer achter elkaar, zou het ook iets anders kunnen zijn dan epilepsie.

We hebben bij de eerste keer de dierenarts gebeld en het uitgelegd, Epilepsie was niet voor de hand liggend, maar eerder een tumor of iets dergelijks.

Gisteren naar een andere dierenarts gegaan en die heeft haar helemaal onderzocht en kon geen afwijkingen vinden op een klein hartruisje na, maar dat was niet verontrustend. Zij vond Epilepsie toch het meest voor de hand liggen en heeft me Phenoral 12,5mgl 2 x daags een tablet gegeven.
Over twee weken wil ze een bloedonderzoek doen, om dan gelijk te kijken naar de lever en nier waardes.

Probleem is dat Kyra dus absoluut niet eet waar iemand bij is, snoepjes of iets anders lekkers eet ze niet, pilletje moet dus door bek open naar binnen, zelf de dierenarts kreeg haar bek bijna niet open. Ik heb gisteren met veel moeite de pil erin gekregen, maar vandaag verzette ze zich zo hevig dat ze weer een aanval kreeg en dus het pilletje is er uiteraard niet ingegaan.
We hebben nog 3 katten die regelmatig pilletjes moeten dus ik weet wel hoe ik het moet geven, maar als je haar maar vastpakt wordt ze gek. Ik wil dit gevecht niet de rest van haar leven met haar doen 2 x per dag.

Kan iemand ons een tip geven, ervan uit gaande dat het epilepsie is. Moeten we elke dag het gevecht aangaan met alle gevolgen van dien, zal ze eerder komen te overlijden als we het zo laten gaan. Heeft ze pijn of is ze alleen maar moe. Van mij mag ze best de hele dag slapen als ze maar geen pijn heeft.

Ik ben een beetje radeloos!

Groetjes Pascal
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door jennli »

Ik kan je geen wijze raad geven, want ik heb er geen ervaring mee. Wel een knuffel voor je poezendame. Hebben ze de medicatie alleen in tabletvorm?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Pascal_A
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2013 19:02

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Pascal_A »

Volgens de dierenarts wel en het vreemde is dat de tabletten ook eigenlijk voor honden zijn, volgens de arts is er voor katten geen medicatie. Maar ja hond of kat ze krijgt ze niet binnen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door eveline1982 »

Ik zou toch contact opnemen met een andere dierenarts. Misschien heb ik ongelijk, maar klinkt mij niet echt geloofwaardig in oren. Er zal vast nog wel een ander middel zijn!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Cerna »

Toen ik je verhaal las dacht ik ook meteen aan epilepsie. De kat merkt hier zelf niets van, maar het is wel heel erg uitputtend en kan uiteindelijk tot een hartstilstand leiden zoals wij helaas 3 maanden geleden hebben moeten ervaren.

Wanneer het rechtstreeks pillen geven zo stressvol is voor haar (en ik neem aan dat je met je kattenervaring alle verstoptrucjes wel kent), zou ik ermee stoppen. Toen onze kat epileptische aanvallen kreeg (maar 1 dag, maar hij was dan ook 18 jaar) zorgde het geven van pillen ook voor een aanval terwijl het bij hem helemaal niet stressen was. Zelfs iets eten zorgde voor een aanval. :-(

Ik zou dus aan de dierenarts vragen of er andere mogelijkheden zijn en zo niet - de kat heeft geen pijn en merkt er niets van - dan zou ik het op zijn beloop laten en haar haar rust gunnen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Adriana »

voor het ingeven van pillen is er easypill (dierenspeciaalzaak), dat kneed je erom heen en vrijwel alle katzels vinden het lekker. er zijn ook vitakraftstaafjes en de gele is het zachtst, daarmee lukt dat ook. eerst stukje zonder en dan mèt en door de dag heen nog paar kleine stukjes zonder.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door BloemTetsu »

Onze kat Bloem komt ook uit het wild en heb ik nu 2 jaar in huis. Ze is een knuffelkat geworden. Bij haar krijg ik ook geen pil naar binnen, of kan ik haar vastpakken. Het gevecht aan gaan zou ik zelf niet doen. Los van de stress die het oplevert, is het gevaarlijk voor jezelf (vermoed ik) en de band die jullie hebben komt dan ook in de gevarenzone.
Easypill was een uitkomst, maar wil ze nu niet meer na een week van gebruik.
Wat nu wel werkt is paté met daarin de medicijnen.

Ik zou naar de da voor andere opties of een andere da.

Geef haar een knuffel/kopje.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Shimbalaya

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Shimbalaya »

Een tablet verstoppen in Easypill ,een kauwstaafje of iets anders helpt dus alleen maar als je kat alles ineens doorslikt.
En onze poes doet dat dus niet.

Toen wij haar de AB-kuur moesten geven voor haar diarree was dat 1 groot drama.
En ja, ik ken ook alle verstoptrucjes .
Van die zachte Whiskas-staafjes gekocht,pilletje in stukjes breken ,staafje goed eromheen kneden en dan toedienen zoals Adriana uitlegt.
Maar mevrouw kauwt erop en bemerkt dan het pilletje erin wat ze vervolgens weer uitspuugt.
Doet er niet toe waar ik het in verstop,ze kauwt altijd eerst erop.En Easypill lust ze ook al niet.

Om een lang verhaal kort te maken: Ook wij, mijn man en ik samen, moesten iedere dag met "geweld" haar bekje openwringen voor de AB-kuur.Wat voor enorm veel stress zorgde natuurlijk.
De AB-kuur duurde gelukkig slechts 8 dagen, ik zou me geen raad weten als ik poes de rest van haar leven tabletten zou moeten toedienen. Zoveel stress iedere dag opnieuw.

En als het dan een epilepsie-kat betreft, kan me eigenlijk wel voorstellen dat Pascal niet iedere dag dit gevecht wil.
Zeker niet als al die stress voor een aanval zorgt.
Ik weet niet wat ik zou doen in Pascal's situatie, vind dit heel moeilijk vooral omdat de kat nog relatief jong is.
Sterkte Pascal.
Pascal_A
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2013 19:02

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Pascal_A »

Laatste update!

Kyra wilde geen pilletjes. Ze had goede en slechte dagen. Ze ging aan de muren en ramen likken. De laatste dagen elke paar uur een aanval waar ze moeilijk uitkwam. Ze zeggen dat ze geen pijn had bij een aanval maar erna zeker wel! ze kon gewoon niet meer op haar pootjes staan, een beetje eten en Kyra viel om. Ze was op!

Dit was Kyra een week geleden net voor een aanval, ze lijkt zo gewoon een poes die niet ziek is:
http://youtu.be/m7H1zMY8yLU

Met veel pijn in ons hart hebben we besloten om afscheid van haar te nemen, ze is rustig heen gegaan.

Pascal....
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door margali »

Wat triest. Gecondoleerd en veel sterkte!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Dinky »

Wat enorm spijtig dat jullie haar voor haar bestwil hebben moeten laten gaan :(
Veel sterkte met het verwerken van het verlies van Kyra!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door Adriana »

veel sterkte in deze verdrietige tijd. 'houden van' is ook 'laten gaan', hoe moeilijk dat ook is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MainCoon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2013 12:38

Re: Kat valt weg, gaat kwijlen en is doodmoe

Bericht door MainCoon »

ahhh jeetje, heel veel sterkte met het verlies van kyra
Plaats reactie