help! wat te doen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

Bedankt voor deze tips. Ik ga het navragen allemaal.
Gisteren avond werden we nog door de dierenarts gebeld. Billy had een hele lage lichaamstemperatuur. Hij is onder een warmtedeken gelegd. Verder waren er 2 nierwaarden extreem hoog. Hij hield een hoop vocht en bloed vast in zijn lichaam.
Vanmorgen gaf ze aan dat het al iets beter ging, maar zijn lichaamstemperatuur nog niet helemaal goed is en hij heel veel wormen heeft... helaas heb ik dit allemaal via mijn partner moeten vernemen en heb zelf nog niet de kans gehad om de dokter zelf meer te vragen.
Shimbalaya

Re: help! wat te doen

Bericht door Shimbalaya »

Hele hoge nierwaardes ,vocht vasthouden èn veel wormen? Dat klinkt niet goed. :-(
Hopelijk komt Billy er toch nog bovenop.
Heel veel sterkte met Billy.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: help! wat te doen

Bericht door Adriana »

extreem hoge nierwaardes kunnen duiden op medicijnvergiftiging en dan kun je denken aan een injectie meloxicam (novacam, metacam, meloxidyl). dat wordt te pas en onpas toegepast en kan niercrisis veroorzaken.
ik neem aan dat hij intussen bij dierenarts/2 aan het infuus ligt en wordt doorgespoeld.

neem aan dat hij wordt ontwormd en dat is in deze moeilijke toestand ook nog extra belasting.. hij is er heel slecht aan toe en het enige dat ik nog kan bedenken is hopen dat hij het een beetje overleeft.
dan houd je een nierfaalkatzel over die uitsluitend nierdieetvoer mag hebben met nog wat medicatie.
wens je veel sterkte en arme Billy ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! wat te doen

Bericht door Dinky »

Er zijn nu dus twee mogelijk oorzaken van het nierfalen:
- Blaasgruis » verstopping » nieren in de knel
- Metacam/novacam of aanverwante familie » medicijnvergiftiging (mag namelijk niet gegeven worden bij katten met verzwakte nieren maar niet elke dierenarts leest de bijsluiter) » nierfalen

Dat hij daarbij ook nog veel wormen heeft werkt natuurlijk niet mee :(
Krijg met jou bericht wel het idee dat deze dierenarts beter weet wat hij/zij doet dan de vorige.
Mocht jij je in willen lezen in nierfalen en de verzorging van een kat met nierfalen dan kan je eens gaan lezen in het topic pluisje.

Voor nu is het heel hard duimen dat door het spoelen via infuus de nierwaarden voldoende zullen dalen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

Vandaag zullen de nierwaarden getest worden in de hoop dat ze voldoende gedaald zijn...
Ik wacht al sinds 14 uur op een telefoontje (pas na 14.00 uur zou ik gebeld worden)
Met kramp in mijn buik...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: help! wat te doen

Bericht door Adriana »

en wat zijn de nierwaardes?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

....Helaas heb ik gisteravond de keuze moeten maken om Billy in te laten slapen.....
De dierenarts zei dat de nierwaarden niet meer daalden en dat spoelen en infuus niet meer helpen...
Ik weet de namen niet meer, maar 1 waarde die rond de 7 hoort te zitten zat op 50 en een andere waarde die op 120 hoort te zitten kwam in de buurt van de 1200!!
Ik vind het verschrikkelijk...als ik achteraf hoor van de dierenarts hoe slecht hij eraan toe was...en dat binnen drie dagen dat hij door de andere dierenarts naar huis werd gestuurd....
Ik ben er kapot van, een keuze had ik niet, maar ik kan Billy ook geen pijn meer aandoen. Doorgaan zou niet beter zijn, volgens de DA....en ik geloof dat ook

We hebben afscheid genomen. Hij spinde nog in de tijd dat we hem mochten knuffelen...vlak voor het slapen gaan...

Bedankt voor jullie snelle reacties...
Shimbalaya

Re: help! wat te doen

Bericht door Shimbalaya »

Wat een vreselijk nieuws. Ik had zo gehoopt dat Billy er weer bovenop zou komen.
Heel veel sterkte met het verlies van Billy.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! wat te doen

Bericht door Dinky »

Fijn dat jullie hem nog even hebben kunnen knuffelen.
Waardes klinken inderdaad als zeer hoog (voor zover ik kennis heb van nierfalen).
Heel veel sterkte!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
thian

Re: help! wat te doen

Bericht door thian »

heel veel sterkte
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

Bedankt voor de lieve berichten.
Wat duurt het verdriet en het gemis lang zeg....:(
Shimbalaya

Re: help! wat te doen

Bericht door Shimbalaya »

Ik wil je niks opdringen maar in jouw geval zou ik 'ns gaan praten met de 1e dierenarts.
Die dierenarts is jou wel uitleg verschuldigd.
Billy heeft daar een infuus gekregen waardoor z'n buik is gaan opzwellen,hij is vocht en bloed gaan vasthouden.
Hoe kan dat, wat is er fout gegaan?
Waarom hebben ze daar niks over gezegd?
Hoezo waren de nierwaardes bij dierenarts nr.2 zo extreem hoog?
Heeft dierenarts nr.1 geen nierwaardes meer gecontroleerd nadat Billy is gespoeld?

De eerste dierenarts heeft jou Billy mee naar huis gegeven terwijl hij al doodziek was.
Hij moet dit toch hebben geweten, dit kan toch niet anders?
Waarom heeft hij dat niet tegen jou gezegd?

Je krijgt er Billy niet mee terug en het verdriet zal er niet minder om worden, maar je hebt recht op een verklaring.
En ik weet niet of je nog meer katten hebt maar ik zou NOOIT meer naar dierenarts nr.1 gaan.
Heel veel sterkte met alles.
Gebruikersavatar
Babbeltje93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 aug 2013 20:36

Re: help! wat te doen

Bericht door Babbeltje93 »

Wow, heftig.
Ik heb even alles doorgelezen en ik zit nu met een brok in m'n keel.
Wat housecat zegt, vind ik wel een goed idee. Ik zou inderdaad verhaal gaan halen bij die eerste dierenarts. Wat is er in hemelsnaam fout gegaan daar?
In ieder geval weet je nu wel dat die tweede dierenarts voor een andere keer een betere optie is...
Ik kan me er echt boos om maken, dat mensen (dierenarts nr 1) zo makkelijk kunnen doen en niet verder nadenken of onderzoeken.... Ik bedoel; die wormen had hij toch gezien moeten hebben?!

Tijdens het lezen van dit topic hoopte ik ook echt op een goede afloop. Helaas :(
Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van Billy.
EBosch
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:38

Re: help! wat te doen

Bericht door EBosch »

pfff...ik probeer het verlies van Billy te verwerken. Tegelijk merk ik dat ik ook steeds bozer wordt en er meer onbegrip groeit gezien de manier waarop het gegaan is. Ik zit er ook stevig aan te denken om een afspraak te maken met dierenarts 1 waarin hij me mag uitleggen wat er mis ging.
Ik heb zeker geen vertrouwen meer in hem...
En uiteraard blijft de gedachte, als ik Billy naar een andere dierenarts had gebracht...had hij het overleefd waarschijnlijk.

Een half jaar geleden werd Billy met hetzelfde probleem 3 dagen opgenomen en hebben we thuis nog twee weken lang het catheter in laten zitten.
Waarom heeft de andere dierenarts dat nu niet gedaan.... heeft hij het probleem nooit serieus genomen? ik wil hem confronteren met zoveel vragen die ik heb...
Shimbalaya

Re: help! wat te doen

Bericht door Shimbalaya »

Deze dierenarts is jou zeker een uitleg verschuldigd.
Misschien is het voor jouw gemoedsrust beter als je een antwoord krijgt op al je vragen.
Anders blijf je voor altijd met die onbeantwoorde vragen zitten en blijf je jezelf onnodig verwijten maken.
Sterkte met het verwerken van het verlies en sterkte voor je ( eventuele)gesprek met de dierenarts.
Plaats reactie