Ik heb een vraag over mijn sphynx die sinds maandag 29 juli aan de diarree staat. Op internet kom ik een heleboel tips en ideeën tegen, maar ik vroeg me af of iemand mij misschien nog wat verder kan helpen.
Mijn sphynx heeft altijd al gevoelige darmen gehad. Als zij 1 chipje van tafel pikte, wist ik zeker dat ik een dag later flink wat diarree zou moeten opruimen. Daarom was ik ook niet echt verontrust toen ze 29 juli een koeienvlaai-achtig hoopje in de bak neerlegde. Meestal is de diarree na 1 dag over, maar deze keer helaas niet. Toen we donderdag 1 augustus na de boodschappen ons huis binnen stapten, wisten we niet wat we zagen. Alles zat onder de waterdunne diarree, mijn muren, vloer, vensterbank, tafels, krabpaal, vloerkleed. Echt alles. Onze poes kon niets meer ophouden en liet het daarom maar lopen. Hiervoor kregen wij Stomorgyl (antibiotica) van de dierenarts en daarmee zou het over moeten gaan. Ze maakt overigens totaal geen zieke indruk. Ze knort, is vriendelijk en vrolijk en wilt zelfs nog met onze andere katten spelen. Verder mochten we haar alleen nog maar gekookte rijst met gekookte kip en wat I/D brokjes van Hills geven.
Weer 2 dagen later, op zaterdag, zagen wij flink wat bloed in de bak liggen en ook haar billen zaten onder het bloed. Bij de dierenarts aangekomen werd haar temperatuur gecontroleerd (was in orde) en kreeg ze een prik tegen het misselijk zijn (ze had de dag daarvoor haar antibiotica uitgespuugd). We moesten doorgaan met de Stomorgyl.
Maandag, 2 dagen na ons bezoek aan de dierenarts, ging het nog steeds niet beter met haar. Ze had inmiddels al een week lang diarree en we maakten ons veel zorgen. Daarom maar weer terug naar de dierenarts. Hij testte op Giardia, hier kwam niets uit. We moesten doorgaan met Stomorgyl en gekookte rijst met kip. Een dag later op dinsdag kregen we het advies om ook Diarsanyl te geven.
Gisteren, op vrijdag, zagen we weer flink veel bloed in de bak liggen. Haar ontlasting is niet meer zo dun als water, maar niet zo dik als een koeienvlaai. We hebben wederom naar de dierenarts gebeld en gevraagd of we langs mochten komen om een foto/echo of wat dan ook te laten maken. Onze poes is niet doodziek, drinkt en eet goed, maar ze blijft die vreselijke diarree houden. Daarnaast blijft ze aan haar bips likken, waardoor deze vuurrood is en heel veel pijn doet. De dierenarts gaf aan dat het geen nut had om langs te komen met haar, en heeft ons Metrobac meegegeven. Dit heeft ze nu een dag gehad, misschien is dit veel te kort om al verbetering te kunnen verwachten en moet ik meer geduld hebben, maar het gaat alleen maar slechter. Haar diarree wordt weer dunner en het bloed blijft. Ook moesten wij stoppen met de rijst.
Wij halen ons van alles in ons hoofd.. een verstopping, tumor? Volgens de dierenarts moet ze dan een harde buik hebben en dat heeft ze niet. Daarnaast ruikt de diarree sinds 5 dagen enorm zuur en weeïg. Het is een hele indringende geur die vanaf de voordeur al te ruiken is. Ongeveer 5 weken voordat ze deze diarree kreeg, is ze 3 dagen niet naar de bak gegaan om te poepen. Enkel om te plassen. Daarom denken wij aan een opstopping, maar of het dit ook echt is??
Heeft iemand misschien een idee wat wij kunnen doen? Ze heeft een rustig plekje waar ze kan liggen zonder lastig gevallen te worden door onze andere katten, ze krijgt een paar keer per dag kleine beetjes I/D voer van Hills, ze drinkt water en plast (niet vaak), ze krijgt nu Metrobac en Diarsanyl 2x per dag. Ze loopt vaak door haar ontlasting heen, dus alle dekens en mandjes die vies zijn was ik op 80 graden uit.
Ik weet het echt niet meer.
Het is uiteindelijk best nog een lang verhaal geworden, sorry!

Alvast heel erg bedankt!