Hallo,
Vanmiddag was ik een van onze katten aan het aaien, en ik kwam langs zijn linker "oksel" toen ik hem op zijn buik aan het aaien was. Daar voelde ik een bultje, ik dacht dat het een klit was, dus ik keek er naar. Toen ik geen klit zag deed ik zijn vacht opzij en zag ik een wondje zitten.
Naar mijn idee is het geen gewone wond, maar meer een gat. Er zit een "wondje" van +-0,5mm doorsnee waar een laagje etter op zit (ik weet niet of het alleen op de oppervlakte zit of verder naar binnen). Die zit bovenop een grote bult van meer dan 1cm doorsnee die erg hard is.
Toen ik er naar keek leek het nog aardig nieuw, de etter was nog vochtig, maar de bult was al wel erg hard (toen ik er vanavond naar keek was de etter al harder geworden, als een korstje). Toen ik er aan zat leek hij er geen last van te hebben, maar na ongeveer een minuut kwam er wel een erg onaangename geur vandaan waardoor ik maar stopte met kijken.
Ik ga hem goed in de gaten houden maar hij lijkt er (nog) geen last van te hebben.
Nu is mijn vraag of dat echt een gat kan zijn en waar het eventueel door zou kunnen komen, en of het ontstoken/geinfecteerd is, en is het nodig om naar de dierenarts te gaan of valt er zelf iets aan te doen?
Wond ontstoken?
Wond ontstoken?
In een knusse familie met 3 katten en 1 poes, Dirk, Jaap, Moppie en Hanny.
- Kattebeest
- Tijger
Re: Wond ontstoken?
Wat je beschrijft - gat, etter, bult - doen mij sterk denken aan een abces. Daarvoor zou ik direct naar de da gaan. Heb het een paar keer meegemaakt met Kasper nadat hij buiten met een andere kat had gevochten. De etter en daarbij horende geur zijn een duidelijk bewijs dat het ontstoken is.
In het ene geval moest ik Kas bij de da achterlaten. Hij kreeg een roesje zodat de da het abces kon opensnijden en schoonmaken. In het andere geval kon de da het abces zonder roesje schoonmaken. Het ging in het eerste geval om een ontsteking op zijn onderrug en in het andere geval om een ontsteking op zijn achterpootje. De plaats waar het abces zit schijnt bij katten een belangrijke rol te spelen: abces aan de poot was minder ernstig dan die aan zijn onderrug. Zou morgen (vandaag
) echt naar de da gaan.
In beide gevallen geen ab meegekregen van mijn da. Dat schrijven ze hier alleen voor als het echt nodig is. Heb Kas wel een tijd binnen moeten houden, maar dat doe je toch zodra je kat niet helemaal fit is en dus kwetsbaarder is.
In het ene geval moest ik Kas bij de da achterlaten. Hij kreeg een roesje zodat de da het abces kon opensnijden en schoonmaken. In het andere geval kon de da het abces zonder roesje schoonmaken. Het ging in het eerste geval om een ontsteking op zijn onderrug en in het andere geval om een ontsteking op zijn achterpootje. De plaats waar het abces zit schijnt bij katten een belangrijke rol te spelen: abces aan de poot was minder ernstig dan die aan zijn onderrug. Zou morgen (vandaag

In beide gevallen geen ab meegekregen van mijn da. Dat schrijven ze hier alleen voor als het echt nodig is. Heb Kas wel een tijd binnen moeten houden, maar dat doe je toch zodra je kat niet helemaal fit is en dus kwetsbaarder is.
Nancy
Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
ik zou naar de dierenarts gaan. Ziets kan een stuk dieper zitten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Klinkt mij in de oren als een abces en dan is het van belang om even langs de dierenarts te gaan om ernaar te laten kijken