kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Freya13 »

zoals sommige mensen misschien al gelezen hebben, hebben we sinds tien dagen een opvangkitten in huis. Miep doet het goed: eet goed, speelt goed, komt prima aan. Maar er is een probleem ... of misschien twee, ik weet het niet.

Vandaag gingen we naar de dierenarts voor de eerste vaccinaties. Bij onderzoek blijkt Miep gezond (hart, longen, ogen, oren, ...). Maar ze heeft wel koorts. Niet echt duidelijk waar die vandaan komt. Tolfedine tabletjes meegekregen voor vier dagen.

Sinds gisteren zie ik als Miep op de bak gaat iets vreemds. Ze gaat op de bak voor de 'grote boodschap' en dan gaat ze naast de bak zitten (op een handdoek die onder de bak ligt als bescherming voor de vloer) om te plassen. Als je haar dan oppakt en in de bak zet, plast ze daar wel.

Het leken twee aparte dingen, maar als ik die twee samen zet, vroeg iik me af of ze iets met elkaar te maken kunnen hebben? Kan dit bij zo'n jong kitten? (9 weken)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Ms Maaike »

Ik geloof dat Eveline dat al eens heeft meegemaakt met haar kittens. Ik kan je verder niet helpen, behalve dat er geen reden is waarom een kitten het niet zou kunnen krijgen. Het kan zijn dat de weerstand van Miep te laag is bijvoorbeeld.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door eveline1982 »

Nog niet met kleine kittens (die was ca 6 maanden), wel willen sommige kittens/katten niet op dezelfde bak poepen als waar ze plassen. Dus misschien helpt het om naast de bak nog een klein kittenbakje te zetten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Shimbalaya

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Shimbalaya »

Ik weet niet of zo'n klein kitten al blaasontsteking kan krijgen maar ik herken wel enigszins wat Eveline zegt.
Als onze poes heeft geplast gaat ze wel nog op dezelfde bak poepen.
Maar als ze eerst heeft gepoept wil ze absoluut niet meer plassen op dezelfde bak.

Nu heb ik meerdere bakken dus dat is geen probleem.Ik neem aan dat jij ook meerdere bakken hebt.
Maar omdat het kitten pas 10 dagen bij jullie is weet ze dat misschien niet of ze is nog niet helemaal gewend aan de nieuwe situatie.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Ms Maaike »

Nu weet ik het weer; het kittentje (toen 10 weken) van RSH hier op het forum heeft een blaasontsteking gehad. Ze is te vroeg bij de moeder weggehaald en heeft eerst nog in twee huizen gewoond. Waarschijnlijk heeft dat stress opgeleverd en dat in combinatie met een lage weerstand zorgde het voor een blaasontsteking. Die is vastgesteld door een dierenarts en daar is ze ook voor behandeld.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Freya13 »

intussen is het raadsel opgelost dames
Miep heeft (waarschijnlijk door een foute sprong) haar achterpootje verzwikt
En doordat poezen door de achterpoten zakken om te plassen, ging ze waarschijnlijk het plassen met pijn associëren ... met deze gevolgen dus ...
Maar normaal gezien moet dat met wat rust en de tolfedine tabletjes verdwijnen ... maar rust voor een kitten van negen weken ...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Ms Maaike »

Oh gelukkig dat het geen blaasontsteking is. :) Miep loopt vast snel weer als vanouds. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door eveline1982 »

Agossie arm kind. Gelukkig is het gevonden! Hopen dat ze snel weer pijnvrij is :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Freya13 »

ben niet zo blij deze morgen
Miep is te rustig en te kalm, en ze wil ook niet eten (terwijl ze de vorige dagen op het natvoer aanviel)
Dus terug naar de dierenarts straks denk ik, want dit klopt niet (of misschien zie ik spoken, maar dan moet hij mij maar overtuigen dat dit wel normaal is)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door nellebel »

kan het geen reactie zijn op de tolfedine? misschien dat ze het te sterk gedoseerd krijgt?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Freya13 »

nellebel: ik hoop het ... als het dat maar is ... kan er niet aan doen maar ik ben er niet gerust in ... slecht voorgevoel ... hopelijk ben ik mis (heb een aantal jaren geleden ooit zo'n jong kitten moeten laten inslapen wegens kattenziekte, en dat blijft door mijn hoofd spoken)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Chiquita98 »

Och wat sneu. Hou het kleintje maar goed in de gaten. Ik zou bloedwaardes laten prikken.
Natuurlijk kan een kitten wel blaasontsteking krijgen. Mijn Bruno had nierbekkenonsteking met als gevolg dus acuut nierfalen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kan een kitten een blaasontsteking hebben?

Bericht door Dinky »

hier staat het vervolg ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie