Mijn broer en zijn vriendin gaan uit elkaar. Vorig jaar is hij bij haar gaan inwonen en heeft hij zijn (gesteriliseerde) kattin meegenomen. Enkele weken nadien hebben ze er nog een kitten bijgenomen, dus er zijn daar nu twee katten. De jongste is van zijn (nu ex-)vriendin haar dochtertjes. Zijn ex-vriendin zelf is geen kattenmens, ze heeft het volgens mij zelfs niet zo voor dieren in het algemeen.
Mijn broer kan nog niet naar zijn huis, aangezien dat nu verhuurd is. Zijn huurders zijn op de hoogte van het probleem en zijn op zoek naar een ander huis. Punt is dat dit nog enkele weken (maanden?) kan duren.
Mijn broer komt nu tijdelijk bij ons wonen. Op zich een mooie oplossing, maar hij heeft natuurlijk wel zijn kat, Klein Konijn (ja, ik weet het, rare naam

Mijn vraag is nu: hoe pakken we dit het beste aan? KK is 17 jaar en is gewend om onbeperkt buiten te gaan. Wij hebben hier enkel een kattenren. Dat is uiteraard geen groot probleem; maar wij hebben hier ook nog drie poezels rondlopen. Het zijn alle drie gecastreerde katers.
Osiris is 13. Tot eind maart van dit jaar leefde hij samen met Azraël, maar die laatste hebben we jammer genoeg moeten laten inslapen. Begin april zijn Astérix en Obélix erbij gekomen. Zij zijn tussen de 1 en 2 jaar oud, zijn ongecastreerd bij ons gekomen, maar dat hebben we enkele dagen na hun aankomst aangepakt. De verhoudingen tussen onze drie jongens zijn erg goed. Astérix en Obélix zijn broers die altijd hebben samengeleefd, Osiris is door hen opgenomen en heeft zich goed aangepast. Ze wassen elkaar zelfs al!
Ik vraag me nu af hoe we het beste KK kunnen introduceren en de tijd die ze hier doorbrengt voor alle vier de katten zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Geven we haar een kamer alleen, met een eigen kattenbak en eten? Of laten we haar vrij in het huis rondlopen? Bij ons staat de kattenbak in de wasplaats, van daaruit kunnen de poezels in de kattenren. Ze moeten door een kattenluik om naar de wasplaats te gaan en door nog een luik voor de ren. KK heeft nooit een luik willen gebruiken (mijn broer heeft dit nog geprobeerd). We zouden dus zeker al een kattenbak op een voor haar bereikbare plaats moeten zetten.
Ik wil echt graag KK hier opvangen. Ik vind het ongelooflijk zielig dat zij bij mijn broer zijn ex-vriendin zou moeten blijven, terwijl hij hier is. Ik ben bang dat ze (emotioneel en anders) zal verwaarloosd worden. Het is een erg oude kat, die bovendien vorig jaar al een enorme verandering heeft meegemaakt. Mijn broer is ook enorm gehecht aan KK, dus voor hem is dit ook niet leuk. Zijn kinderen (uit zijn huwelijk, dus voor deze relatie) van 13 en 14 zullen hier om de week ook logeren en het zou dus ook voor hen aangenaam zijn mocht hun kat hier zijn. Zij zullen het ook erg leuk vinden dat hun kat hier opnieuw bij hen kan slapen. In het huis van mijn broer zijn ex-vriendin mogen de katten niet boven en gaan ze 's nachts de garage in.
Hebben jullie tips voor ons?
(Sorry, is toch een lang verhaal geworden!