Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esmeralda1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2013 17:15

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Esmeralda1988 »

Ik gebruik houtkorrels, van de hornbach,Plospan,
iemand hier ervaringen mee?
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

nee, hornbach is ver weg,
wel andere houtkorrels gebruikt van alberthein
vond meer het ruiken na plassen, het verpulverd als het nat is
moeilijker schoonmaken, plakte meer
de zak was wel lekker licht, maarja

wat zijn jou ervaringen dat je het zo vraagt?
gezien je het al gebruikt
intresse hoor :)
Gebruikersavatar
Esmeralda1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2013 17:15

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Esmeralda1988 »

Ik gebruik het nu al een tijdje,
het klopt wel dat het snel uit elkaar valt na het plassen van de kitten, en dan zit het hele tapijt onder de zaagsel maar dat had ik bij steentjes ook dan zag je witte pootjes.... de geur is wel minder vind ik..

Maar wat is het beste om te gebruiken? voor de geur... :)
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

helpt maar 1 ding volgens mij en dat is meteen weg scheppen
bij mij tenminste, sjaakie plast heel veel en dat ruikt zo sterk
daar kan niets tegen op, ja mischien dat met babypoeder... :)
of met een sterke overheersende geur, dan maskeer je hopenlijk
of er een luchtverfrisser bij hangen dan doe je het zelfde in principe
maar zit het niet door de kattebakvulling

oh en het scheel wel een boel dat ik in deze bakken dubbel zo veel grit kan doen
en ze lekker graven, als het begraven is stinkt het ook minder
al ligt de vloer wel vol, die swiffer ik een paar keer per dag
die staat er standaart bij
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Ik gebruik Greencat. Luchtjes zijn zo verdwenen. :) Een luchtverfrisser is voor je eigen neus wellicht fijn, maar ik denk dat de meeste katten daar anders over denken aangezien hun neus zoveel beter is dan de onze. Het kan heel erg schelen welk grit je gebruikt, maar meerdere keren per dag uitscheppen (zeker als het zo warm is) helpt inderdaad ook enorm veel.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Luchtverfrissers zijn zelfs ongezond voor katten.

Als ik thuis ben schep ik gewoon alles wat ze doen er meteen uit. Goed voor de lichaamsbeweging ;-)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door drie katers »

Sinds enkele maanden gebruik ik biocats klontergrit, bevalt mij heel goed. Meerdere keren per dag even uitscheppen en schoon. Elke week helemaal leeg en dan maak ik de bakken, ik heb er twee, helemaal lekker schoon.

Hebben jullie een kap op de bak? Ik had dat wel, door de blaasontsteking van Robin vorige week had ik ze eraf gehaald, zodat ik van een afstandje kon zien hoe hij plaste, maar ik merkte dat ze het zonder kap eigelijk prettiger vonden. Nu heb ik 1 bak met en 1 bak zonder kap. Die zonder kap wordt vaker gebruikt.
Omdat de bakken naast elkaar staan gaan ze bij 2 bakken zonder kap van de ene naar de andere bak of voorpoten in de ene en achterwerk in de andere bak. Het blijven rare dieren ;-)
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Lijkt me grappig om te zien. :) Heb hier alleen de klepjes uitgehaald; ik heb twee katten die bergen grit de lucht in scheppen. Zonder kap ligt er binnen een paar dagen bijna meer naast dan in de bak. :-P Als ze plassen of poepen zitten ze meestal met hun kop in de opening, dus ik denk dat ze wat frisse lucht tijdens de boodschap wel prettig vinden. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

ik heb 3 bakken op een rij, zonder klepje maar met deksel. gelukkig willen mijn katten alleen maar op de bak met deksel. vanwege rondvliegend grit wel zo fijn voor mij, want als ons guusje begint te graven is het net een bouwvakker.
zonder deksel voelen ze zich niet zo prettig, duidelijk zichtbaar. ach je, ik zit ook op de plee met de deur dicht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

hier heel veel gedoe met grit, wisselen kattenbakken en zieke Enzo achter de rug.
het begon ermee (in mijn melkherberg..) dat de dweilemmers langzamerhand te kort waren voor die lange russenlijven, dus grote zoektocht naar rechthoekige lange, redelijk smalle bak (wasmand, opbergbak, hobbykrat, speciekuip e.d.) en dat viel nog niet mee..
bovendien was ik niet meer tevreden over de klonterigheid van de Makro-kattenbakkorrels, dus ook op zoek naar ander grit en ook andere types geprobeerd.

allereerst de veel geprezen houtkorrels van Cat's best en razend enthousiast. ruikt lekker, klontert geweldig, stuift niet, zacht aan de voetzooltjes en veel lichter dan bentoniet.
bovendien probeeractie van Zooplus..
maar ik was de enige hier in huis want integraal en walgend afgekeurd door het grijze gespuis...

tegelijkertijd zoektocht naar wat grotere kattenbak en via de dichtgepleisterde wasmanden van Action uiteindelijk terechtgekomen bij Slugis van IKEA en geweldig!
kwam er eentje tegen bij een plaatselijke kringloop en gelijk in gebruik genomen en helemaal goed! mooi hoog, vrij lang, licht, sterk en wit met handvatten aan de buitenkant dus makkelijk optillen......
...... zij het dat de Slugis-serie bij IKEA uit het assortiment is..
dus zoek-zoek-zoek in de nachtelijke uurtjes.. uiteindelijk bij het onvolprezen medium Marktplaats zitten zoeken en.. jawel! een mevrouw uit het oosten des lands die er nog 30 heeft voor euro 2,50 per stuk (had..) maar die geen Slugis in haar tekst heeft vermeld en dat zoekt wat rottig..
http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... b9c5b7a618

intussen was er onrust bij de katers, want Enzo redelijk beroerd en onzeker over opperkater-positie, plaste staand door de openingen van de handvatten.
tijdje 's morgens badkamervloer en toiletvloer (afwisselend) mogen opboenen en bakken schoonmaken.. grrrmbl.. daarmee wel een prima ontgeuringsmiddel ontdekt van Beaphar! fantastisch en snel en goed werkend middel, Zplus heeft het ook..
na de gebitsingreep werd het weer rustiger en was Enzo (mede dankzij zijn pijnstillers) weer de baas dus hoefde niet meer staande te plassen. Maks was hem intussen na gaan doen, dus dat was extra fitness met borstel, Biotex en sopemmertje in de vroege ochtend..

toen was het korreldeel nog niet opgelost want de bakken waarin ik bentoniet met houtkorrels had gemengd werden angstvallig gemeden.
intussen overgestapt op klontvormend bentoniet van Jumbo en toen ik weer eens een sjouwaanval kreeg en wat pakken op voorraad wilde aanschaffen, viel mijn oog op een nieuwe soort van Jumbo: wit, met redelijk frisse geur en blijkt prima klonterend. beetje Catsan-achtig en niet eens zoveel duurder dan de grijze bentoniet.

.. maar zouden ze daar thuis.. en yès en joepie!
zacht aan de voetjes, geur niet hinderlijk, stuift niet als je voorzichtig uitschept, klontert prima, lichter dan bentoniet en blijft fris ruiken.
de Slugissen zijn intussen onderweg van oost naar west in Nederland en de wasmanden kunnen naar de tuin voor het kweken van bv aardappels..
en ik heb weer eens aan den lijve mogen ervaren hoe kritisch en gevoelig de situatie met kattenbakken kan zijn en hoeveel overlast dat kan geven als het niet goed zit bij de tijgers...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Kijk zo zie je maar, de aanhouder wint. Kwestie van van alles uitproberen vaak. Denken op zijn kats en kijken wat de heren wel en niet bevalt. Dan kom je een heel eind.

Goed opgelost!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Wat een verhaal. Ik wil ook Cats best proberen. Biologisch dus kan in de groene bak. Heb nu classy cat. Supergoed grit alleen met de natte pootjes van de katten geeft het soms een smeerboel en vooral bij Bruno blijft het grit aan zijn kont hangen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door zara »

Grrrr haha hebben jullie tips voor kattenbakgrit wat náást de bak komt? Ik had nu 3 open bakken, wel met zo'n rand eromheen. Maar ze kiepen echt zoveel eruit.
Dus 2 dichte kattenbakken besteld, net neergezet. Nu liggen er weer van die kleine dingen voor de bak.. Dat ligt dus al heel snel door het hele huis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Dat had ik ook heel erg met het grit dat voor de bak terecht kwam. Moet zeggen dat ik er duidelijk veel minder last van heb sinds ik er een kattenbakmat voor heb liggen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BloemTetsu »

Bij mij scheppen ze genoeg over een mat of ze springen er overheen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie