ik ben nieuw hier op het forum en zal snel even proberen de situatie te schetsen.
Ik zit met 2 problemen en hoewel het 1ste probleem zich waarschijnlijk eerder onder gedrag verstaat ga ik hem er hier toch even bij typen. We hebben 2 katers en 1 poes van allemaal 1j oud, Onze 1ste kat, de kater diezel is als eerste bij ons gekomen uit het asiel. We hebben hem altijd goed verzorgd en diezel is ook veruit onze sociaalste kat die we hebben. Dan is Ruby bij ons aanbeland via mijn grootmoeder. Zij had Ruby gevonden en wou haar eerst laten inslapen, we hebben toen onmiddellijk besloten om Ruby te adopteren. In het begin klikte het niet echt tussen Ruby en Diezel, Ruby is alijd een erg angstige kat geweest. Dan ongeveer een maand later hebben we bij mijn ouders Rossi gevonden in het kippenhok en hij zag er echt niet uit, we hebben hem verzorgd en we wilden een nieuwe thuis zoeken voor hem maar uiteindelijk konden we gewoon geen afscheid van hem nemen en hebben we hem zelf gehouden omdat het echt een schat van een kat is. Tussen hem en Ruby ging het wel beter dan tussen Ruby en Diezel in het begin maar al bij al valt het nu tegenwoordig nog mee. Van diezel en Rossie hebben we dus heel veel plezier, Diezel is echter wel de dominante kat. Ruby is steeds erg angstig, zelfs als wij naar haar toe gaan loopt ze steeds weg. Als we ze dan uiteindelijk toch te pakken krijgen om haar te kammen dan zit ze erg angstig en verkrampt alsof we haar gaan pijndoen (wat absoluut niet het geval is) Vraag 1 luid dus, wat kunnen we hieraan doen?
Nu moet ik ook even vertellen dat we sinds een goeie 6 maand van ons appartement verhuisd zijn naar een huis, en we wilden de poezen hier buiten laten lopen, we wonen weliswaar aan 1 kant langs de autostrade waar erg hoge schuttingsmuren langs staan waar echt nooit een poes overheen geraakt. We zien dan ook op de autostrade hier nooit aangereden dieren liggen dus dat zien we niet echt als probleem, aan de andere kant is er hier een bos wat ons prachtig leek voor onze poezen om in te ravotten. Maar nu hoor ik van de buren die ook poezen hebben dat zij hun poezen steeds binnenhouden omdat dat bosje wat we zo mooi vonden voor de poezen jachtgebied blijkt te zijn