jaarlijkse inenting

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Re: jaarlijkse inenting

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik word gek van de verschillende adviezen haha
ja Dierenarts zegt : gizmo moest 4 juni 2 maand daarna kan nog maar daarna heeft gizmo weer vervolg enting nodig
ja sorry heb ik nou zo slechte dierenarts krijg ik t idee?
Ik kan moeilijk opbellen en zeggen : gizmo hoeft geen vervolg enting na als ik nog langer wacht ze zullen wel denken wat een wijsneus
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Ja maar ze kunnen er niet hondsberoerd van worden heeft ze nog nooit meegemaakt misschien wat sloom maar verder niks ja dat beetje sloom vind ik niet erg
het gaat mij om de gezondheid als ik geënt word ben ik ook sloom en een stijf arm
dus dat vind ik geen ramp wil gewoon niet dat ze ziek ervan worden en echt naar
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik heb even bij mijn eigen dierenarts geïnformeerd: het schijnt toch niet erg te zijn om eerder te enten dan na een jaar (Caya) en het is ook niet erg om iets langer te wachten dan 2 maanden (Gizmo) alleen is de kat dan niet meer volledig beschermd.

Dus: ik zou de afspraak dan toch maar laten staan en of ze er ziek van worden? Ik heb het nooit gemerkt. Amber had dit jaar voor het eerst een entreactie (slecht eten en niesbuien), eerder nog nooit gebeurd en bij de andere katten heb ik ook nooit wat gemerkt.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat ik elke keer tegenkom qua moment van enten is dat een titerbepaling aan kan geven of een enting noodzakelijk is of dat er nog voldoende antistoffen aanwezig zijn (zoals ook in het stuk van brittenbolletje weer aan de orde komt). Omdat ik benieuwd was of dat hier ook in de buurt werd gedaan even wezen zoeken en hier uitgekomen: http://www.nmlhealth.com/c,5779,,/Verko ... Check.aspx
Dit vooral voor het gedeelte of een vervolg-enting noodzakelijk zou zijn als je langer wacht ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Oké Annet wat lief van je dat je gelijk je eigen dierenarts belt
ik heb ook even een andere Dierenarts gebeld om dingen te vragen hun hebben alle varianten qua enten in huis wat hier benoemt word heb gelijk gevraagd of hun voor medicatie ( is nu niet geval maar als ze niet gebruiken had ik nog goede reden n om over c te stappen) metacam gebruikte ze zei nee maar wel novacam nu weet ik dat dat t zelfde is dus blijf toch maar bij me eigen arts
caya is daar des tijds geweest voor sterilisatie dus ook novacam gehad terwijl ze mijn tien vertelde nee wij hebben alleen pijnstilling speciaal voor katten
dus daar ook niet Hen,
ga me toch afvragen mocht er wat gebeuren met mijn katten waar ik ze dan moet Hen brengen omgeving geeft alleen maar metacam

Het maakte bij die dierenarts inderdaad niet uit dat caya eerder zou worden geënt
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Dankje Mirjam maar dat vervolg enting ga ik toch niet doen
en onze plaats staat niet bij de lijst :(
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Bericht door Cerna »

Mirjam, zoals je lijstje al laat zien, gebeurt titerbepaling nog maar heel weinig (zit nog erg in de alternatieve hoek) en ik denk dat dit ook meer geldt voor katten die al vaak geënt zijn en dus voldoende antistoffen hebben opgebouwd. Maar Gizmo en Caya zijn pas een jaar en die enting een jaar na de kittenenting is wel erg belangrijk.

Cindy, even een kleine uitleg: waar Brittenbolletje en Mirjam het over hebben is dat de dierenarts gaat kijken of een enting wel noodzakelijk is. Daarvoor wordt wat bloed afgenomen en wordt gekeken of er nog voldoende antistoffen in het bloed zitten (dat heet titerbepaling). Wanneer een kat ingeënt wordt gaat het lichaam namelijk antistoffen aanmaken tegen die entstof en daardoor wordt de kat beschermd tegen katten- en niesziekte.
Heeft een kat dus nog voldoende antistoffen, dan is het onzin om opnieuw te enten. Maar dat weet je niet wanneer je niet eerst bloed laat onderzoeken.

Uit onderzoek is inmiddels echter gebleken dat het niet nodig is om katten, na het eerste jaar, elk jaar tegen kattenziekte te enten omdat ze inderdaad nog voldoende antistoffen hebben om de ziekte zelf aan te pakken, maar bij niesziekte zijn na een jaar nauwelijks nog antistoffen aanwezig. Dus dat moet jaarlijks.

En dan is er nog dat onderzoek waar ik het op pag. 1 over had en wat ik dus niet terug kan vinden omdat ik dat gekopieerd had voordat ik het forum verliet en dus niet meer op eigen berichten kan zoeken. Maar het ging erover dat de oorzaak van nierfalen op latere leeftijd wel eens kan liggen in het vele enten wat we in Nederland doen. Iedere keer wanneer er geënt wordt (en er dus rotzooi in het dier gespoten wordt), krijgen de nieren een knauw en wanneer je daar dan maar mee door blijft gaan, is nierfalen op oudere leeftijd vaak het gevolg.
Daarom laat ik katten van 10 jaar en ouder ook niet meer enten (alleen tegen nieziekte, maar dat doe ik omdat Amber snottert anders had ik het ook niet gedaan).
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Thnx
ik laat ze allebei gewoon enten zaterdag
volgend jaar x weet ik t nog niet maar omdat ik veel lees en hoor x dat die eerste wel belangrijk is nog doe ik t dit X nog wel
Fotos van Gizmo en Caya
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Nou met nobivac adviseren ze JUIST dat de kat op 1 jarige leeftijd geent word daar nobivac die enting met kitten maar 9 maanden werkt. Dat is 1 van de nadelen van nobivac enting met kittens.

Ik heb het wel gedaan bij mijn da dat ik niet meer wilde enten met nobivac. zeker kittens niet vaak problemen omdat ik het te zwaar vond zeker met die calici erin. Te veel gehoord/gezien en mee gemaakt. Mijn da is voor mijn gaan zoeken voor purevax en besteld die dus voor mij.

Kittens ent ik dus ook niet meer met 9 weken. Aangezien dat geld verspilling is en de kittens dan nog genoeg antistoffen in hun lichaam hebben ent ik dus met 12 of 13 weken en gaan ze weg met 14 a 15 weken. Tenzij nieuwe eigenaren persee 2 willen ent ik 9 weken met dood vaccin. Puur zonde vaak maar doe het wel.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Ja dat van te vroeg enten weet ik wel
verder ben ik echt een groentje hierin en hou ik t maar bij nobivac
ze zei ook op purevac zijn ook weer mensen ontevreden je heb altijd positieve c en negatieve verhalen
ik ga t gewoon doen en volgend jaar weet ik t nog niet
ze zijn binnen ip drie hoog flat woont geen kat hier in flat etc dus volgend jaar zien we wel verder
allen bedankt met de goede tips adviezen etc heb er veel aan gehad
Fotos van Gizmo en Caya
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:Mirjam, zoals je lijstje al laat zien, gebeurt titerbepaling nog maar heel weinig (zit nog erg in de alternatieve hoek) en ik denk dat dit ook meer geldt voor katten die al vaak geënt zijn en dus voldoende antistoffen hebben opgebouwd. Maar Gizmo en Caya zijn pas een jaar en die enting een jaar na de kittenenting is wel erg belangrijk.

Cindy, even een kleine uitleg: waar Brittenbolletje en Mirjam het over hebben is dat de dierenarts gaat kijken of een enting wel noodzakelijk is. Daarvoor wordt wat bloed afgenomen en wordt gekeken of er nog voldoende antistoffen in het bloed zitten (dat heet titerbepaling). Wanneer een kat ingeënt wordt gaat het lichaam namelijk antistoffen aanmaken tegen die entstof en daardoor wordt de kat beschermd tegen katten- en niesziekte.
Heeft een kat dus nog voldoende antistoffen, dan is het onzin om opnieuw te enten. Maar dat weet je niet wanneer je niet eerst bloed laat onderzoeken.
Titeren gebeurd ook juist wel bij kittens en puppy's om te bepalen wanneer ze eerste enting moeten hebben ;-) Maar inderdaad de enting met 1 jaar wel doen. Met heren ten doelde ik op de tweede enting die de DA van Cindy wil geven als ze te lang wacht ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Gizmobritsekorthaar schreef:Ja dat van te vroeg enten weet ik wel
verder ben ik echt een groentje hierin en hou ik t maar bij nobivac
ze zei ook op purevac zijn ook weer mensen ontevreden je heb altijd positieve c en negatieve verhalen
ik ga t gewoon doen en volgend jaar weet ik t nog niet
ze zijn binnen ip drie hoog flat woont geen kat hier in flat etc dus volgend jaar zien we wel verder
allen bedankt met de goede tips adviezen etc heb er veel aan gehad

Ja dat er overal wel over valt te klagen dat klopt. Maar of je nou met zware calici erbij ent of niet vind ik een immens verschil ;-)

misschien heb ik wel meer ballen gekregen hoor in de loop der jaren omdat ik fok, maar een da bepaald niet wat er in mijn katten gaat. ;-)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Dat snap ik! Ik ben nog een groentje en moet nog veel leren daarom vind ikt forum zo fijn! Uiteindelijk mak ik zelf de beslissing en daar leer ik ook weer van! Hoop dat goed gaat. Bedankt in ieder geval!
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie