Kat loopt door ontlasting

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Liampa
Huiskat
Huiskat

Kat loopt door ontlasting

Bericht door Liampa »

Hoi iedereen,

Ik ben net nieuw hier op het forum, dus ik hoop dat ik dit bericht in de juiste categorie heb geplaatst!

Al een tijdje zit ik met een probleem en ik weet niet zo goed hoe ik het op moet lossen. Vorig jaar september hebben wij een 6 jarige Sphynx overgenomen van familie. Ze was al snel gewend aan haar nieuwe omgeving en aan haar nieuwe vriendinnetje (Europese Korthaar, huis- tuin en keukenkat). Na een tijdje viel het mij op dat er telkens pootjes met ontlasting op mijn laminaat stonden als zij naar de bak was gegaan. Ik dacht eerst dat dit kwam door de vulling van de kattenbak, dus ik ben verschillende soorten gaan uitproberen.. houtkorrels, grove kleikorrels en fijne kleikorrels, dikke laag en dunne laag. Helaas maakte dit niet uit. Wij geven haar het Sphynxenvoer van Royal Canin en ze heeft ook nooit diarree gehad.
Ik hou haar nu al een tijdje in de gaten en (sorry voor de details) ze gaat met haar achterpoten en soms ook met haar voorpoten, vol in haar drollen staan. Vervolgens loopt ze dit door het hele huis (als ik bijvoorbeeld werken ben). Helaas zijn het niet alleen haar poten die onder zitten, vaak zit de aanzet van haar staart (aan de onderkant) ook helemaal onder de ontlasting. Toch heeft ze gewoon stevige drollen.

Ik heb bij haar vorige baasjes gevraagd of zij dit ook ooit hebben opgemerkt. Ze gaven aan dat ze het nog nooit hadden gezien, maar dit kan misschien ook komen doordat zij zeer donkere plavuizen hebben.

Heeft iemand misschien een ideetje of tip voor mij? Ik moet telkens haar pootjes afpoetsen, ook tussen haar tenen en ze begint daar een enorme hekel aan te krijgen, zo zielig :cry:

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes!!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kat loopt door ontlasting

Bericht door castratenkoor »

Je zou eens kunnen proberen haar een ruimere bak te geven, niet een echte kattenbak maar een grote hoge opbergbak, te koop bij Blokker/Hema/Action/Giraffe. Dan heeft ze meer de ruimte en heb je meer kans dat ze niet in de poep trapt.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Welkom op het forum. :)

Ik herken(de) dit ook bij mijn kitten, Tommy. Weet je zeker dat de ontlasting niet gewoon erg zacht is? Dus een milde vorm van diarree in plaats van echte spuitpoep? Want dat het ook aan de billen zit kan bijna niet als ze gewoon normale drollen heeft. Misschien helpt het ook voor jou om een grotere kattenbak te kopen waarin je kat meer ruimte heeft om goed grit over de drol heen te graven. Heb je het begraafritueel al eens gezien? Dat kan ook veelzeggend zijn. Tommy groef eerst langs de zijkanten/deksel van de bak, alsof de lucht daar omhoog kroop en hij dat probeerde te begraven als het ware. Sinds ik een grotere kattenbak heb (ik wilde erg graag iets met een deksel omdat Tommy anders als een konijn het grit uit de bak groef) én sinds Tommy's ontlasting ook niet meer zacht is komt het niet meer voor dat ik ontlasting door de kamer vind.

Succes met het vinden van de oplossing! Ik kan me goed voorstellen dat je het continu schoonmaken beu wordt.

P.S. Nou Dinie, je was me voor wat betreft de grotere bak. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Liampa
Huiskat
Huiskat

Bericht door Liampa »

Bedankt voor jullie reacties!
Een grotere bak is inderdaad wel een goed idee! Ik dacht dat we de grootste hadden gekocht, maar een bak kopen wat geen 'echte' kattenbak is dat kan natuurlijk ook!

Het vreemde (denk ik) is dat ze geen moeite doet om iets te begraven. Ze doet haar ding en loopt dan op haar gemak uit de bak. Tijdens het lopen stapt ze dan meestal in haar drollen en ook dit doet haar niets, ze loopt gewoon door. Haar ontlasting is ook niet zacht of wat dan ook. We hebben eens wat naar de dierenarts gebracht om te laten onderzoeken en volgens de dierenarts zag alles er prima uit. Ook niets mis met haar darmen.

Ik ga deze week naar het centrum om een grotere bak te kopen en tot die tijd laat ik de doekjes nog maar even paraat staan!

Bedankt voor jullie reactie!!
Groetjes!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een zwarte cement-bak kan ook. Vinden ze heerlijk zo groot en hoog.

Ach ja sommige katten zijn gewoon smeerkezen. Mijn oudste kat poept op de grote hoge bak, springt er dan uit zonder begraven en veegt dan zijn poepert af over de vloer. Ik elke dag met een dweiltje erachteraan. Als het gebeurt als ik niet thuis ben, wijzen 2 van de andere katten me wel op de sporen. Het is niet te zien de vloer is ook bruin. Zij gaan er graafbewegingen naast staan maken, dan weet ik dat ik daar even een dweiltje erover moet halen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie