Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Tarwegras begint op te komen, zal de bak ergens anders neerzetten want met dit weer zou het hard moeten gaan....

Update Kas: nog steeds onrustig. Zo was hij ook voor zijn behandeling, het heeft zijn tijd nodig. Doet erg zijn best mij over te halen de achterdeur te openen (lukt niet). Mijn voorspelling van een doodmoe ventje is nog niet uitgekomen. Maar als hij slaapt ligt hij er zichtbaar tevreden bij en slaapt diep.

Gisteren nog gezocht naar referentiewaardes voor bloeddruk. 150 is wat aan de hoge kant volgens verschillende tabellen. Erg benieuwd naar de uitslag van zijn bloedonderzoek gisteren.
Wacht nog steeds op de mail van de uitslag van zijn eerste bloedonderzoek bij mijn eigen da, toch weer achteraan.

Ha, ha, overal waar ik kom is de valeriaanthee uitverkocht, even niet voorradig krijg ik te horen. Vanmiddag toch weer even shoppen of anders via internet zoeken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Hoe is het nu met Kas?

Ik heb weinig tijd gehad om te reageren, is super druk, en vertrek morgen op vakantie...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Onrust, onrust, onrust. Moeilijk binnen te houden, vooral met het mooie weer (veel 'praten en smeken' in alle toonaarden zoals nu). Maar zelfs mocht hij wel meteen naar buiten mogen dan had ik hem even binnen gehouden.

Eten gaat gelukkig goed, misschien ietsjes minder maar hij mist zijn escapades buiten dus oké. Afstand houden is moeilijker dan ik gedacht had. Kas is geen schootkat maar we hebben (hadden) wel de nachten samen. Het is een beetje geven en nemen. Een dag nadat hij terug was greep ik met blote handen in een natte handdoek waarop Kasper tijdens de terugweg in zijn reismandje op had gelegen. Daar ga je dan met al je voorzorgsmaatregelen....

Artemis, hele fijne vakantie!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

iedere dag zal het afnemen en missch moet jij ook aan het tarwegras....
lijkt me lastig om het s nachts uit de buurt te houden want hij zal het niet begrijpen.
gelukkig eet hij weer goed en heeft fut genoeg om te zeuren..
en de Nederlandse regels zijn hardstikke streng en je was toch niet van plan zwanger te worden? want dan loop je extra risico... mensen lopen overal beetjes straling op, bij vliegreizen, rontgenfoto's en zo .. en dan nu even een stralende maar gelukkig intussen wel behandelde Kasper.. en k was destijds erg blij dat het in Nederland mogelijk was..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Het is inderdaad heel fijn dat zo'n behandeling in Nederland mogelijk is. Wie weet wat hij nog in zijn leventje aan ziektes krijgt, voor zijn schildklier heeft hij in ieder geval geen medicijnen of vele bloedprikken nodig (hoop ik, even afwachten en afkloppen).

De regels hier zijn strenger dan in België en in Amerika zijn ze nog wat minder streng heb ik van verschillende websites begrepen. Ben niet meer piep, scheelt ook weer. Ga zelden of nooit op vakantie en lange vliegreizen al helemaal niet. Verder werk ik vier dagen in de week dus ver van mijn radiocat.

Kasper begrijpt het inderdaad niet. Niet naar buiten, niet samen in een bed. En dat na vier dagen Lienden. Ik moest van AH extra letten op futloosheid en apathisch gedrag. Daar hoef ik me in ieder geval even geen zorgen over te maken :eangel: . Tijd om Kas eens een flinke knuffel te geven!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Telefoontje uit Lienden.

Zie berichtje hieronder, beetje te enthousiast geweest in de bevestiging van het berichtje.
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 11 jun 2013 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Telefoontje van AH uit Lienden:
T4 waarde: 36 (was 103)
Nierwaarden: ureum 8.9, creatinine 116

Pas over zes maanden bloedprikken. Jippie!!!!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Klinkt goed voor mij als leek zijnde ;-)
Geniet ervan :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BloemTetsu »

Missie geslaagd :)

Onze twee katten* zijn bij Lienden geweest. Was allemaal goed gegaan.
Die voorzorgmaatregelen..de eerste keer was mijn vriend het vergeten te zeggen tegen me. Dus ik de kat aaien :(
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

mooie T-4 en dat is wat anders dan tegen de 100..
en nierwaardes ook goed zeker gezien zijn leeftijd.
laat je over 6 maanden naast de T-4 ook de nierwaardes checken?
en hihi hi... is-ie al buiten geweest..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Nog niet naar buiten, het bevalt me wel een binnenkat. Dat gestruin buiten vind ik eerlijk gezegd niet altijd geweldig.
Hi, hi, maar vanavond wel illegaal op bed :oops:
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Update: op een paar dagen na is het nu een maand geleden dat Kasper een behandeling heeft gehad met radioactief jodium.

Tien dagen na de behandeling werd zijn ademhaling rustiger, lijfje was niet langer een 'blaasbalgje'. In medische termen: geen pompende ademhaling meer. Hij was nog wel mager met alle hyper-symptomen: onrust, veel miauwen, veel eten en drinken en erg aanhankelijk.
Na ruim twee weken begon hij zichtbaar aan te komen, na een gezamenlijke sessie op de weegschaal bleek dat hij sinds zijn opname een pond (!) was aangekomen. Hij begon meer te slapen, kreeg zijn kater-wangen en de onverstoorbare kater-blik terug, miauwde veel minder. De bonk-kopjes :kissykissy: kwamen terug. Hij hield ook op met 'kopschudden'. Een gewoonte die hij zich het afgelopen half jaar had eigen gemaakt; regelmatig met zijn kopje schudden alsof er iets in zijn oor zat (was niet zo, wat het wel was weet ik nog steeds niet, toch last van verdikte schildklier in halsje?).
De laatste week is hij minder aanhankelijk en kiest zelf of hij wel of niet bij me slaapt. Hij heeft ook herontdekt dat het best leuk is om vanaf zijn zelfgekozen slaapplaats heeeel vroeg in de ochtend het personeel te wekken door er bovenop te gaan liggen (ploffen) .

Zo met hem bezig geweest en zo zitten tobben het afgelopen half jaar dat ik erg moet wennen aan zijn nieuwe-oude gedrag en niet moet gaan over-analyseren. Dit is wel de Kas van anderhalf jaar geleden, dat zit dus goed.

Vind het wel erg snel gaan met zijn gewicht. Hij zit nu op het streefgewicht van 5 kilo die da AH noemde en inderdaad, er moet niet veel meer bijkomen. Geen onrustig mager ventje meer, er loopt nu een beer door het huis. Zijn gewicht is op dit moment een beetje een zorg. Vacht lijkt zich te herstellen: kopje, nek en schoudertjes. Rest van het lichaam is nog mottig. Van bovenaf gezien een beetje een jerommeke..... :enaughty:

Adriana: tarwegras in overvloed! Na de eerste wat mislukte poging een oude lange plantenbak uit de schuur gehaald en vol gezaaid. Kas begon uit zichzelf ervan te grazen. Krijgt nu iedere avond natvoer gegarneerd met een paar in stukken gescheurde sprietjes, errug chique ;-).

Gisteren is hij voor het eerst in lange tijd weer buiten geweest en het was meteen raak. Was er gelukkig op tijd bij met zaklamp. Het was de afgelopen weken ook heftig: buurtkatten die tot vlak onder het raam achter in de tuin liepen. Kasper maar binnen zitten en kijken. Soortgenootjes vinden het fijn hier: een van de nog weinige tuinen in de buurt met veel bomen en struiken, open schuurtje met houtopslag en wat rommel en veel verstop- en luierplekjes. Vogels en (veld)muisjes niet te vergeten....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je lange terugmeldbericht.. en gelukkig komt het met wat tijd allemaal op zijn pootjes terecht..
missch moet je wat almo holistic (bvk kip) gaan voeren bij de brokjes, dat verteert langzaam en ze komen daar zeker weten niet van aan.
Kasper zijn stofwisseling moet zich nog helemaal instellen op de normale dosis schildklierhormoon en dat kost een paar weken.. en verder moet het tumorweefsel worden afgebroken en afgevoerd en dat kost ook de nodige tijd+energie. maar het belangrijkste is dat zijn hartritme niet meer wordt opgestuwd en zijn ademhaling tot rust begint te komen!
en ik kan me helemaal invoelen in je opmerking dat je het laatste half jaar alleen maar gefocust bent geweest op zijn ziekte en achteruitgang.. en dat je nu je oude Kasper weer moet leren kennen..
en hihi, goed zo Kasper en plof en even bijpraten 's morgens met het vrouwtje...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Wat een goed bericht :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door catsini »

wat een goed bericht :smile:
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie