mijn grootvader heeft een poes van ongeveer tien jaar, en die krijgt Royal Canin Exigent.
Nu heeft hij al een tijdje het idee dat poes te weinig eet. Maar ik weet niet hoeveel hij voert, en ik weet ook niet wat de dagelijkse dosering van RC Exigent is. Weet iemand dat hier? Dan kan ik hem tenminste zeggen dat hij moet afwegen, en dan hebben we een idee of poes echt te weinig eet of niet.
Ze is trouwens niet mager ofzo.
Bedankt!
hoeveelheid brokjes RC - poes ongeveer 10 jaar
Re: hoeveelheid brokjes RC - poes ongeveer 10 jaar
net als bij mensen verschilt de stofwisseling bij katzels ook.
je ziet altijd bij voerhoeveelheden dat het richt-hoeveelheden zijn.
wegen is de enige manier (zelfde tijdstip iedere week/maand oid) om erachter te komen of de kat tekort komt.
en het is ook nog zo dat oudere dieren genoeg hebben aan wat kleinere hoeveelheden..
af en toe stukje rauwe kip?
je ziet altijd bij voerhoeveelheden dat het richt-hoeveelheden zijn.
wegen is de enige manier (zelfde tijdstip iedere week/maand oid) om erachter te komen of de kat tekort komt.
en het is ook nog zo dat oudere dieren genoeg hebben aan wat kleinere hoeveelheden..
af en toe stukje rauwe kip?
ik heb weinig ervaring met het voeren van rauw vlees dus sorry voor de 'domme' vragen: hoe groot mag zo'n stukje zijn voor een kat die nooit rauw vlees gegeten heeft?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Iets van 3 bij 3 cm b.v. En niet elke dag maar b.v. 2 x per week.
Maar lang niet elke kat doe je daar een plezier mee.
Maar lang niet elke kat doe je daar een plezier mee.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinie: waarom niet elke dag?
Milka eet geen zacht voer en krijgt als aanvulling op de brokjes, hart ongeveer 25 gram per keer, bijna dagelijks. Cerná heeft ook steeds minder zin in zacht voer (verwende katten!) en eet ook bijna dagelijks òf runderhart òf rauwe kipfilet òf Applaws oceanfish. Ook zo'n 25 gram, dus niet overdreven veel. Er zijn toch ook mensen die alleen maar rauw geven?
Hart, kip, vis is geen volledig voer, maar dat halen ze wel uit de brokjes.
Lastig om te zeggen of de kat van je opa te weinig eet. Op de verpakking staat aangegeven hoeveel een kat mag, maar dat is vaak erg ruim genomen. En zoals gezegd: de ene kat is een grote eter en de andere niet en een kat van 10 verbrandt ook niet meer zoveel.
En wanneer de kat niet mager is, dan zou ik me niet ongerust maken.
Eet de poes alleen maar brokjes? Indien ja, dan is het belangrijk dat ze voldoende drinkt! Een oudere kat heeft sowieso al wat kwetsbare nieren en te weinig drinken is dan een behoorlijke aanslag op de nieren. Je opa zou ook brokjes kunnen overwegen voor wat oudere katten (RC Indoor +7 of RC Ageing +12). En overal waterbakjes neerzetten.
Wij laten bij katten van 10 jaar en ouder jaarlijks een ouderdomstest doen. Dan wordt er bloed geprikt en wordt er gekeken of nieren, lever, schildklier, enz... nog goed functioneren want wanneer je wacht totdat er symptomen komen, ben je vaak te laat en zo kun je nog bijtijds ingrijpen.
Milka eet geen zacht voer en krijgt als aanvulling op de brokjes, hart ongeveer 25 gram per keer, bijna dagelijks. Cerná heeft ook steeds minder zin in zacht voer (verwende katten!) en eet ook bijna dagelijks òf runderhart òf rauwe kipfilet òf Applaws oceanfish. Ook zo'n 25 gram, dus niet overdreven veel. Er zijn toch ook mensen die alleen maar rauw geven?
Hart, kip, vis is geen volledig voer, maar dat halen ze wel uit de brokjes.
Lastig om te zeggen of de kat van je opa te weinig eet. Op de verpakking staat aangegeven hoeveel een kat mag, maar dat is vaak erg ruim genomen. En zoals gezegd: de ene kat is een grote eter en de andere niet en een kat van 10 verbrandt ook niet meer zoveel.
En wanneer de kat niet mager is, dan zou ik me niet ongerust maken.
Eet de poes alleen maar brokjes? Indien ja, dan is het belangrijk dat ze voldoende drinkt! Een oudere kat heeft sowieso al wat kwetsbare nieren en te weinig drinken is dan een behoorlijke aanslag op de nieren. Je opa zou ook brokjes kunnen overwegen voor wat oudere katten (RC Indoor +7 of RC Ageing +12). En overal waterbakjes neerzetten.
Wij laten bij katten van 10 jaar en ouder jaarlijks een ouderdomstest doen. Dan wordt er bloed geprikt en wordt er gekeken of nieren, lever, schildklier, enz... nog goed functioneren want wanneer je wacht totdat er symptomen komen, ben je vaak te laat en zo kun je nog bijtijds ingrijpen.
Cerna: ik denk niet dat drinken echt een probleem is: ze is er altijd als de kippen bij als er afgewassen wordt (dan komt ze namelijk uit de kraan drinken) en ook buiten drinkt ze geregeld van het vogelbadje (tja, mevrouw wil geen gewoon kraantjeswater drinken)