Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
BellePippa
Lynx
Lynx

Re: Wat is wijsheid? 2 kittens uit hetzelfde nest of niet?

Bericht door BellePippa »

Aaaah de expert stapt erin :grin: Goeie! Ja ik ben dus nu ook overgestapt op RC en zoals ik al zei gaan haar poepies gewoon top nu. Als je praat over vetter voer met meer plantaardige dingen en kruiden, over welk voer praat je dan? Geef jij de tijgers ook carnibest of niet? Of een vorm van rauw vlees? Zo ja, hoe vaak per week? Ik zal me hier ook nog es even goed op gaan inlezen op het forum! I'm taking notes! :pdtal:

Hier eet Pippa op dit moment Gordijn... dus ik moet haar er even uithalen. Daar nog tips in?! :( Oh, nu eet ze schaap. Alleen de vacht wel te verstaan, die op de houten eetkamerbank ligt.. Die kleine piept zo wel anders, want over een half uurtje gaat ze in haar box naar de dierenarts voor booster inenting en chip! :)
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Bob en Timo (Timo met witte sokjes en bef) zijn blauw-grijs. En hebben qua karakter beide ook veel russen-trekjes.

Ik heb in totaal 8 katten en voer carnibest, kuikens, kippenvlees, rund.
Carnibest eten ze niet puur, alleen Timo wel, dus dat meng ik door blikvoer.
Er staan altijd dieetbrokken.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 26 jun 2013 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

de broertjes eten geen vlees en helemaal geen vlees en hoezo rauw vlees, hoe kom je erbij... njèt/njèt!!
Enzo krijgt wekelijks wat supervers en vet lamsvlees en lichtgestolde eidooier. (Enzo is brekebeen en vergt extra zorg maar gaat goed..!)
broertjes krijgen nog steeds wat RC kleutervoer en verder standaard een aantal versch soorten.
met jouw babies zou ik nog even heel erg bij de babycat blijven.
een merk waarop je je zou kunnen orienteren is Happy Cat, dat doet vrij veel kruiden en (vaak gefermenteerde) plantaardigs bij hun voer. ik ben niet zo van voer met heel veel toegevoegde kunstmatige vits+mins, dat herkent het systeem niet denk ik.. (het erg vette voer dat hier goed valt met gefermenteerde (à la muizenmaag) granen (zonder tarwe) is het niervoer van Happy Cat.
dat is kwalitatief prima voer zonder medicijnen en ontziet de nieren, net wat ik hier uit voorzorg nodig heb. maar dat is pas over een jaar te overwegen, denk ik..
wat hier ook goed valt is Hills nature's best (senior -kip), ook brede natuurlijke samenstelling, Orijen en Porta hebben veel te hoge eiwitgehaltes vind ik.. met alle voer met eiwitgehaltes boven 32% zou ik heel erg voorzichtig zijn met deze tiepjes.
en mijn ervaring is dat als je ze van kleuter af aan versch soorten hebt gewend je later minder problemen met eenkennigheid hebt.
en iedere kat heeft andere voorkeuren qua smaak en samenstelling..

en zaai een klein grasveldje want katzels hebben behoefte aan enzymen en in bv tarwegras zitten heel veel erg goeie stofjes.. (topic tarwegras..)
BellePippa
Lynx
Lynx

k zou je willen adviseren rapido over te gaan op bv RC babycat en die pro plan even een half jaar koel en droog op de plank te houden.. en probeer wat rauwe kip of kalkoen (even afspoelen) in heel kleine stukjes.
Dit heb jij gezegd in een ander topic, tegen mij :P Het topic over Purina en RC! Ik zal wanneer de tijd rijp is ook nog wel even het forum raadplegen over de voedsels of bij je terug komen :P Maar wat je al zei: voorlopig nog even op de RC babycat.

Dat met dat tuintje vind ik een leuk idee! Een stukje tarwegras voor de monsters. Het wordt een komisch duo denk ik. Pippa blijft namelijk een kleine ranke den en Louis wordt echt gigantisch haha! Echt een macho! Dus als je die 2 naast elkaar zet joh :P Prachtig stel, heb er al helemaal zin in! En Lou is zo'n heerlijke knuffelkont! Zo zacht als een teddybeertje en lekker kroelen! Met z'n eyeliner... Ha, ik heb een homo te pakken! Nougoed, ik moet nu snel Pippa gaan inladen voor de DA!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik zou Purina zeker afraden.

Ik heb daar een goed artikel over gevonden op internet, maar dat is helaas niet te kopieren. Beter een goed bekend staand A-merk. Ook geen Euroshopper kuipjes van € 0,17 - dat is net zoiets als zelf elke dag bij McDonalds eten.
BellePippa
Lynx
Lynx

Dinie, ik ben na dat topic ook direct over gestapt op Royal Canin ;) Die zak van Purina is weg gegooid geld.. Zolang het maar het beste is voor die druifjes. RC gaat er goed in en de poepies zijn ook goed! :) Net terug van de DA: ze hield zich heel groot, geen piepjes bij de prik en chip. DA zei dat ze er goed uit ziet en ik ga haar chip nu registreren. Jeee :)

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Het stukje van Adriana over rauw vlees njet is gesproken door de broertjes, niet door Adriana zelf :lol:

Tarwegras is zeker aan te raden ;) dit is het topic waar staat op welke manieren je het kan kweken :)

Wat betreft voeding kan ik je dit deel van mijn gedachtegoed wel meegeven:
Purina » onderdeel van nestlé » doet mij denken aan snoepgoed
Whiskas » onderdeel van mars » doet mij denken aan snoepgoed
Felix valt bijvoorbeeld ook onder purina

Bovendien verhalen voorbij zien komen op het forum van mensen die de kat whiskas gaven maar de ontlasting erg vonden stinken. Na overschakelen op ander voer was de stankoverlast verdwenen.

Mijn poesje (geen aziaat maar htk-poes) is helemaal verzot op Haaksbarf, Tinlo barfmenu en Darf. Dit zijn andere varianten van KVV dan carnibest ;) Maar dat hangt vooral samen met de verkrijgbaarheid hier in de stad.
Wil zelf proberen of mijn poesje porta21 adult kan verdragen of dat ze dan toch weer blaasgruis krijgt. Op moment krijgt ze nog Trovet ASD maar de proefzakjes porta21 werden toch duidelijk verkozen boven Trovet :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BellePippa
Lynx
Lynx

Ja ik stond daar voor dat enorme rek met kattenvoer en ik vroeg nog aan die mevrouw: "Mevrouw, ik zie door de bomen het bos niet meer.. Wat is nou wat?!" En toen zei ze: "Links staan de A merken, in het midden de B merken en rechts de C merken" ....Aaaaawh thanks Sherlock! Daar was ik zelf nog niet achter. Heb ik echt iets aan -not-. Dus toen heb ik gewoon uit de duurdere klasse een zak gepakt, die prachtig klonk. Puurrrrrrrina! Nou verkeerd gekozen dus haha :P Maar ik ben al braaf helemaal van de Purrrrrina af hoor ;) Geen Smarties voor pip. Ik zou dus echt NEVER NOOIT gekozen hebben voor Haaksbarf, Tinlo Barfmenu en Darf, hahahaha. Dat klinkt alsof het gedroogd kots is. "Hier pip, Haute Cuisine! Lekker een bakkie barf, jamjam" Maar het is dus wel goed voor :P Zo blijkt maar weer: don't judge a book by its cover. Of don't judge food by its name in dit geval. Ik zal ook wel eens even vragen aan de fokker van Louis wat zij hun beestjes geeft. Zij had sowieso Carnibest in de vriezer liggen en eendagskuiken en dat soort leuke castratenkoorfestijnen :P

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Feitelijk is barf de afkorting voor bones and raw food/Biologically Appropriate Raw Food ;)

Daarbij is Darf biologisch maar ben er wel achter dat ik die niet meer haal. Ondanks dat het er erg mooi uitziet (veel spiervlees) is het in porties verdelen een ramp en alleen maar verkrijgbaar per 2,5 kilo. Ziet eruit als blokken ingevroren gehakt ;) Geef mij dan maar een rol zoals Haaksbarf en Tinlo barfmenu (en carnibest is ook zo'n rol), dat portioneert toch een stuk makkelijker :)
Wel fijn dat de fokker al rauw voedsel gaf :) Is ze er in elk geval aan gewend ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Dierenarts staan altijd met hun oren te klapperen. dan vragen ze wat eet hij. Dan adem ik diep in en begin een ellenlange opsomming te maken hahahahaha. nee van saaiheid met voederen kunnen ze mij niet betichten. Hoewel mijn man en ik met zijn twee zijn hebben we twee grote hoge koelkasten. Van eentje zit de hele vriezer vol kattenvoer. hele Carnibest worsten maar ook altijd een bakken met in plakken gezaagde worsten per smaak/soort.
BellePippa
Lynx
Lynx

Mirjam: oke dat is goed om te weten! Ja de fokker had die ingevroren rollen Carnibest en nog een paar rolletjes, waarvan ik de naam ben vergeten, maar toen ze ze uit de verpakking haalde (zo'n kartonnen verpakking alsof het bitterballen waren), toen zei ik: hee, da's net ossenworst! Maar ik zal dus even vragen aan haar wat nou werkelijk die 'ossenworst' was, want ik ben het vergeten haha :P

Dinie, wooow! Maar mag ook wel, met een 8-koppig orkest.. Wat een luxe zeg! Ik denk dat ik het voor Pip en Lou op RC droogvoer hou en carnibest. Ik heb in een straat verderop een heel klein dierenwinkeltje zitten, dat heel veel rauwvoer heeft -zei fokker van Louis- dus ik ga daar binnenkort maar eens even rondneuzen! 1 ding: sorry, ik ga geen kuikens geven, ik moet dat dan hier binnen doen en dat mag ik dan gaan opruimen en omg, ik word al ziek als ik er aan denk hahah! Ik ging ook altijd helemaal door het lint wanneer de katten van mijn ouders iets te pakken hadden. Probeerde Willem een ekster dwars in z'n bek door het kattenluik te duwen "Hmmmmm past nie!!!" :pdtcrazy:

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Maar dat hoeft ook echt niet hoor. Ik doe dat ook maar eens per week - op zondag omdat ik daarna moet dweilen en ik werk fulltime (moet centjes verdienen om mijn lieffies te voederen hahahaha).
Je kunt ook b.v. eens per week ieder een stukje kipfilet geven, rauw. Dat is ook goed voor gebit en kaken. Ik vries dat in per porties van 100 gram, jij zou met porties van b.v. 20-30 gram toekunnen. In heel kleine diepvriesbakjes. Ik koop geen goedkope plofkip, ik koop kip bij de biologische slager.

Wat jij bedoelt is denk ik Carnivoer. heb ik nog wel in huis maar koop ik niet meer. ze eten dat veel slechter dan Carnibest en er zitten hewoon hele plukken vacht in lam-variant. Lijkt me weinig zinvol voer eigenlijk. dan kunnen ze net zo goed hun eigen vacht opeten. Levert alleen haarballen op. Het ruikt naar mijn smaak ook niet lekker.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 26 jun 2013 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
BellePippa
Lynx
Lynx

Dinie, ik ben je een stapje voor ;) Kippetje ligt al lekker in de vriezert te bibberen! ....kippenvel! Haaaa! Dus of een kipfiletje in stukjes voor die 2, 1 keer per week of dat carnibest? Zie ik het zo goed? Gewoon 1 keer per week een zondagsmaaltje in de vorm van vers vlees. Sjiek de friemel, straks gaan ze nog naast hun sokken lopen! Prinses Pippa en Koning Louis. Tsstss.

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Een keer per week stuk kip is genoeg, mag ook 2 x wat jij wilt. Elke dag zou ik niet doen. Ik geef meestal 5 x per week 100 gram Carnibest gemengd met 200 gram blikvoer. Dan gaat het er gretig in. Puur niet, dan eet alleen Timo het, maar Timo is ook net eenvuilnisvat, die vreet alles. Die werkt ook rustig 3 eendagskuikens achter elkaar naar binnen als de rest niet hoeft. Dan loopt hij daarna echt zo te bulken en te boeren en gaat op zijn rug liggen uitbuiken.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Zeker als ze zo jong zijn is het goed om eigenlijk elke dag wat natvoer te geven ;)
Hier geef ik ondertussen denk ik 4 keer in de week KVV door een combinatie van factoren :P Wilde Darf proberen dus dat is 2,5 kilo en ik geef 20-30 gram per keer dus dat duurt wel tijdje voor het op is en had daarnaast nog nieuwe haaksbarf besteld in rollen van 500 gram :oops:

Elke dag kip zou ik inderdaad niet doen maar dat is meer omdat je dan alleen spiervlees voert en om een maaltijd completer te maken heb je ook orgaan en bot nodig. In carnibest is dit wel verwerkt en kan je dus wel elke dag geven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Plaats reactie