Hebben zwarte katten sneller last van de warmte?
Hebben zwarte katten sneller last van de warmte?
Hoi,
Ik had toch nog even een vraagje.
Ons Snickje heeft zo een week last van de warmte.
Zodra de zon schijnt en hij naar buiten mag, zoekt hij heel bewust de schaduw op.
Hij ligt vaak alleen maar te liggen, komt heel enkel van zijn plekje om dan toch weer de schaduw op te zoeken.
Ondanks dat hij dus weinig uitvoert buiten, merk ik na een tijdje dat hij heel snel gaat ademen.
Hij hijgt soms als een hondje, maar dit is vaak heel kort.
Het valt me ook op dat als ik hem aai, dat dan de haren in de rondte dwarrelen.
Als ik stofzuig kom ik de laatste week gewoon hele vlokken zwarte haren tegen.
Na een uurtje komt Snickers dan helemaal bekaf binnen en zoekt een koel plekje op ons laminaat.
Vlekje, die ook grote delen van haar lijfje zwart is, heeft zo ongeveer hetzelfde,
al heb ik haar niet zijn hijgen..
Ik vroeg me af of dit normaal is bij zwarte katten, daar Bounty het niet heeft..
Kan ik daar wat aan doen, om hem te ondersteunen daarin?
Bedankt voor het meedenken alvast!
Ik had toch nog even een vraagje.
Ons Snickje heeft zo een week last van de warmte.
Zodra de zon schijnt en hij naar buiten mag, zoekt hij heel bewust de schaduw op.
Hij ligt vaak alleen maar te liggen, komt heel enkel van zijn plekje om dan toch weer de schaduw op te zoeken.
Ondanks dat hij dus weinig uitvoert buiten, merk ik na een tijdje dat hij heel snel gaat ademen.
Hij hijgt soms als een hondje, maar dit is vaak heel kort.
Het valt me ook op dat als ik hem aai, dat dan de haren in de rondte dwarrelen.
Als ik stofzuig kom ik de laatste week gewoon hele vlokken zwarte haren tegen.
Na een uurtje komt Snickers dan helemaal bekaf binnen en zoekt een koel plekje op ons laminaat.
Vlekje, die ook grote delen van haar lijfje zwart is, heeft zo ongeveer hetzelfde,
al heb ik haar niet zijn hijgen..
Ik vroeg me af of dit normaal is bij zwarte katten, daar Bounty het niet heeft..
Kan ik daar wat aan doen, om hem te ondersteunen daarin?
Bedankt voor het meedenken alvast!
Re: Hebben zwarte katten sneller last van de warmte?
Ja, dat is normaal bij zwarte katten. Zwart absorbeert de warmte. Je kunt hem helpen door te zorgen voor schaduwplekjes (struiken, ed.) Mijn zwarte Rûzer had als oude (zieke) kat zijn eigen tuinstoel en parasol. 

A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Bedankt voor je antwoord!
Opzich hebben we schaduwplekjes genoeg, dus dat zit wel snor.
Hij ligt dikwijls onder de struiken of onder onze tuinset.
Opzich hebben we schaduwplekjes genoeg, dus dat zit wel snor.
Hij ligt dikwijls onder de struiken of onder onze tuinset.
-
- Tijger
Ik heb dan wel geen zwart (meer) maar wel (donker) bruin (chocolate) maar daar merk ik niks bij. Gaan in de zon in de schaduw maakt niks uit. De zwarte htk die ik vroeger had lag gewoon te zonnebaden. Merkte niks aan hem.
Ik heb een zwarte kat, Cerná, en een chocolate en ik merk ook geen verschil. De vacht van Cerná wordt wel veel heter dan die van de andere katten (bij Cochi waren de zwarte delen ook heter dan de witte), maar ze kan net zo goed/slecht tegen de warmte als de andere katten. Nu zorg ik er ook voor dat de katten op het heetst van de dag niet buiten komen.
Ik heb twee keer een kat gehad met oververhitting en dat is niet leuk. Dus wanneer je merkt dat de kat last heeft van de warmte dwing hem (hun) dan om de koelte op te zoeken.
Cochi ging ook altijd het liefst op het heetst van de dag in de zon liggen (en hij heeft op eenjarige leeftijd oververhitting gehad) en dan haalde ik de luid protesterende kat naar binnen en deed vervolgens alles potdicht. Dat vond hij niet leuk (en Noa was afgelopen week ook erg sikkeneurig dat ze niet naar buiten mocht), maar dat moet dan maar.
Ik heb twee keer een kat gehad met oververhitting en dat is niet leuk. Dus wanneer je merkt dat de kat last heeft van de warmte dwing hem (hun) dan om de koelte op te zoeken.
Cochi ging ook altijd het liefst op het heetst van de dag in de zon liggen (en hij heeft op eenjarige leeftijd oververhitting gehad) en dan haalde ik de luid protesterende kat naar binnen en deed vervolgens alles potdicht. Dat vond hij niet leuk (en Noa was afgelopen week ook erg sikkeneurig dat ze niet naar buiten mocht), maar dat moet dan maar.

Oei, oververhitting.. Klinkt heftig, dat wil je niet meemaken!
Snickers heeft iets nieuws gevonden om af te koelen, gewoon de sloot in lopen!
Hij rent dan vanaf huis, zo in één streep de sloot in.

Hij zit graag onder de auto's, of onder onze tuinset.
Toch komt hij dikwijls uit zichzelf weer binnen en als hij dan zo doet als ik heb omschreven, gaat de deur dicht.
Dan haal ik Bounty naar binnen en is het speelkwartiertje gedaan.
Meestal is het dan na een uurtje weer over.
Snickers heeft iets nieuws gevonden om af te koelen, gewoon de sloot in lopen!
Hij rent dan vanaf huis, zo in één streep de sloot in.

Hij zit graag onder de auto's, of onder onze tuinset.
Toch komt hij dikwijls uit zichzelf weer binnen en als hij dan zo doet als ik heb omschreven, gaat de deur dicht.
Dan haal ik Bounty naar binnen en is het speelkwartiertje gedaan.
Meestal is het dan na een uurtje weer over.
Ik ben wel benieuwd hoe oververhitting bij een kat eruit ziet. Wij hebben twee (half) zwarte katten, met lang haar en een dikke vacht, dus vandaar...
Dit vond ik op internet:
Gelukkig wordt het niet vaak gezien bij de kat, maar oververhitting kan voorkomen.
Vaak zie je de kat snel ademen en erg hijgen, en de lichaamstemperatuur loopt op.
Speekselen, braken en bewustzijnsverlaging kunnen ook optreden.
Het is belangrijk de kat snel te laten afkoelen, maar ook weer niet zo snel dat de lichaamstemperatuur te laag wordt.
Oververhitting kan ernstige schade aan organen berokkenen, dus dit is altijd een spoedgeval!
Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts en
probeer de kat alvast (wat) te laten afkoelen door hem/haar in koude natte handdoeken te wikkelen,
en zeker de voetzolen goed te koelen met koel (niet ijskoud) water.
Ook medicinale (pure) alcohol kun je gebruiken om het dier te laten afkoelen,
gebruik de alcohol op plaatsen waar de beharing dun is, zoals oren etc.
Snickers heeft dan enkel last van een snellere ademhaling en zijn vacht voelt dan aan alsof ie in de fik staat..
Gelukkig wordt het niet vaak gezien bij de kat, maar oververhitting kan voorkomen.
Vaak zie je de kat snel ademen en erg hijgen, en de lichaamstemperatuur loopt op.
Speekselen, braken en bewustzijnsverlaging kunnen ook optreden.
Het is belangrijk de kat snel te laten afkoelen, maar ook weer niet zo snel dat de lichaamstemperatuur te laag wordt.
Oververhitting kan ernstige schade aan organen berokkenen, dus dit is altijd een spoedgeval!
Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts en
probeer de kat alvast (wat) te laten afkoelen door hem/haar in koude natte handdoeken te wikkelen,
en zeker de voetzolen goed te koelen met koel (niet ijskoud) water.
Ook medicinale (pure) alcohol kun je gebruiken om het dier te laten afkoelen,
gebruik de alcohol op plaatsen waar de beharing dun is, zoals oren etc.
Snickers heeft dan enkel last van een snellere ademhaling en zijn vacht voelt dan aan alsof ie in de fik staat..
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik merk hier geen verschil. Alleen met Bob moet ik uitkijken maar dat heeft meer met zijn formaat dan met zijn kleur te maken. Rik heeft nergens last van.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
- Chiquita98
- Tijger
Mijn lichtere katten kunnen wel langer de zon verdragen dan de donkere katten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)
Bekijk ons album hier
Bekijk ons album hier
- lisaasil12
- Huiskat
Wij hebben ook een volledig zwarte kat, maar zij zit graag binnen op koele plekjes of bij het raam (het is niet z'n erge buitenkat) maar als hij bij warm weer wel buiten is ligt hij lekker te zonnen, zijn vacht voelt dan oververhit maar haar huid niet. Ook hijgt ze niet... Misschien kun je haar rond twaalfen (heetste moment van de dag) even binnen houden (of laten afkoelen met een vochtige doek als je kat dat fijn vind)
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes 
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)

Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Die ervaring heb ik ook. Pluis kon heel lang zonnen (liefst met zijn kop in de schaduw), maar Rûzer hield het altijd maar kort uit in de volle zon.Chiquita98 schreef:Mijn lichtere katten kunnen wel langer de zon verdragen dan de donkere katten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zorg dat de struiken over de ren hangen, dus buiten zonnebaden zit er hier niet in. Ben veel te bang voor verbranding/huidkanker van de katten met veel wit.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
Oververhitting heeft in principe niets met de hoeveelheid zonlicht te maken, maar met de temperatuur. Wanneer het, zoals afgelopen dinsdag, 33 graden is, dan is het in de schaduw misschien wel iets koeler, maar nog steeds erg warm en daarom haal ik ze naar binnen.
Cochi kreeg oververhitting doordat het te wam in huis was. Wij waren op vakantie en toen we vertrokken was het 16 graden. We hadden alleen een bovenlicht opengezet en de oppas ook geen instructies gegeven omdat we nog nooit van oververhitting hadden gehoord.
Na een week werd het ruim 30 graden en de oppas was niet op het idee gekomen om 's avonds wat open te zetten (durfde ze waarschijnlijk ook niet) en toen kreeg Cochi dus de verschijnselen zoals hierboven beschreven. Hij is drie dagen opgenomen geweest: lauwe douchebeurten, infuus, koortsverlagende medicijnen en wij wisten van niets, lagen heerlijk op het strand in Zuid-Frankrijk.
Sinds die tijd krijgt de oppas nauwkeurige instructies.
Cochi kreeg oververhitting doordat het te wam in huis was. Wij waren op vakantie en toen we vertrokken was het 16 graden. We hadden alleen een bovenlicht opengezet en de oppas ook geen instructies gegeven omdat we nog nooit van oververhitting hadden gehoord.
Na een week werd het ruim 30 graden en de oppas was niet op het idee gekomen om 's avonds wat open te zetten (durfde ze waarschijnlijk ook niet) en toen kreeg Cochi dus de verschijnselen zoals hierboven beschreven. Hij is drie dagen opgenomen geweest: lauwe douchebeurten, infuus, koortsverlagende medicijnen en wij wisten van niets, lagen heerlijk op het strand in Zuid-Frankrijk.
Sinds die tijd krijgt de oppas nauwkeurige instructies.