poes met nieraandoening in huis nemen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door AnneLore »

ik ben in de zoektocht naar vriendje voor Joost op een katje gestuit waar ik stiekem heel erg hotel de botel op ben (of op de foto dan toch) en ik denk dat ze goed bij elkaar zouden passen. maar, (er is natuurlijk een maar) ze plast chronisch bloed. hieronder staat de beschrijving van het asiel over haar. zouden jullie het willen lezen en kijken wat je er van kunt maken?

aan de ene kant denk ik 'mens, begin er nou niet aan' en aan de andere kant denk ik 'ja, maar zij heeft ook recht op een fijn huis'. eigenlijk zijn er, zoals ik er nu tegenaan kijk, maar twee redenen waarom ik het niet zou doen. als het niet klikt als ik haar zie, ja, dan houdt het op. (en voor Joost geldt natuurlijk hetzelfde) en als het een enorm heen en weer gesleep wordt naar de da, dan krijg ik het financieel niet rond, en dat vind ik niet eerlijk.

maar, als dit een verhaal is, het gaat goed zolang het goed gaat, en boem is ho, dan wil ik het wel een kans geven. eigenlijk.

anyway, heel verhaal. wat denken jullie? wat haal ik in huis als ik dit zou doen? waar ga ik tegenaan lopen? wat kan ik verwachten? hoe moet dat met eten?

geenzins een vaste lijn in mijn gedachten, zeg maar. ik heb met het asiel afgesproken dat ik langskom van de week en eventueel ook met hun da kan praten. misschien dat ik wat waardes kan zien van bloed/urine.

misschien is dit ook gewoon een heel slecht idee.
wat denken jullie?

stuk van het asiel:
Sjaan, een heerlijk klein wijffie van nog geen twee jaar oud. In januari kwam ze bij ons in het asiel, broodmager en verzwakt. Ze woog maar 1600 gram en was uitgedroogd.
Haar gewicht nam gelukkig al heel snel toe en ze knapte zienderogen op.

Uiteraard is Sjaan door de medische molen gegaan. Ze had heel veel bloed in haar urine, wat na verschillende antibioticakuren nog steeds niet minder werd. Uiteindelijk hebben we een echo gemaakt om te kijken of ze misschien blaasstenen had die hier de oorzaak van waren. Dat was niet het geval. Wat wel bleek uit de echo, is dat het bloed uit haar nieren komt, veroorzaakt door een nierbekkenontsteking.

Waar het kort en goed om gaat, is dat de nieren van Sjaan niet optimaal functioneren. Ze krijgt een speciaal dieet om haar nieren zoveel mogelijk te ondersteunen, maar haar nieren zullen in de toekomst alleen maar slechter gaan werken of er acuut mee ophouden.

Ze kan er in principe best oud mee worden, maar het kan ook zijn dat haar nieren er van vandaag op morgen de brui aan geven. Haar toekomst is wat dat betreft gewoon heel erg onzeker.

Sjaan is een geweldige meid. Ze geniet volop van het leven en aan haar gedrag kun je echt niet merken dat er iets met haar aan de hand is. Ze stuitert alle kanten op als ze een balletje te pakken heeft en dat kan ze eindeloos volhouden.
Daarnaast houdt ze ook vreselijk van knuffelen en aaien. Uit de kraan drinken vindt ze helemaal geweldig.

Ze kan goed met andere katten overweg, helemaal als ze daar leuk mee kan spelen. Ook wat grotere kinderen zullen snel vrienden met haar zijn.
We zien Sjaan het liefst als binnenkat, maar een heel klein appartement is niet genoeg voor haar. Ze is jong en heel speels en wil haar energie graag een beetje kwijt kunnen. Een huis met een afgezetten tuin zou natuurlijk helemaal het einde zijn...

Sjaan is in alles een toppertje. Een toppertje met een onzekere levensverwachting…

We zoeken voor Sjaan iemand met een groot hart. Iemand die haar een geweldig thuis geeft voor zolang het duurt. Misschien jaren, misschien maar maanden.
Maar laat één ding duidelijk zijn; Sjaan is elke dag dat ze bij je is, meer dan waard!
http://www.ikzoekbaas.nl/dierenasielen/ ... /kat/33624
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door Adriana »

tja, het is een prachtige tekst en emotioneel spreekt het erg aan.
dit is een duur diertje... nierdieet, medicatie en als haar nieren nu al voor meer dan 75% niet meer functioneren dan wordt dat een heel zwaar traject, want het gaat alleen maar achteruit.

uit mijn eigen ervaring weet ik dat je maanden met stenen in je maag loopt met een zo ziek dier, het kost bovendien handen vol geld. en ja, ze heeft recht op een warm mandje maar kun je een baasje vragen om niet aan zo'n katzel te gaan hechten omdat je weet dat ze een heel onzekere toekomst heeft...?
met het dilemma van dierenartskosten niet meer kunnen betalen of andere katzels te kort doen? eigenlijk zou ze in het asiel moeten blijven met gratis dierenarts en bloedonderzoek en nierdieet.... of je zou een regeling moeten treffen dat je haar verzorgt maar dat de medische kosten voor wat betreft nieren worden uitgevoerd/gedragen door het asiel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door Cerna »

Poeh, moeilijk hoor.
Je gunt zo'n lieve meid een gouden mandje ipv de kilte van een asiel. Maar om nu bewust een kat met nierfalen in huis te halen?
Kijk, wanneer je een kat hebt die nierfalen krijgt, dan ga je ervoor en soms heb je heel veel geluk zoals bij onze Noa, maar sinds Noa nierfalen heeft (nu 2 1/2 jaar) en ik in "Pluis" actief ben, heb ik helaas al van heel veel katten afscheid moeten nemen. Ook hele jonge :cry:

En de vraag is (en die kun je alleen zelf beantwoorden): kun je het emotioneel aan om met die onzekerheid te moeten leven? Je gaat je aan haar hechten en opeens kan het afgelopen zijn. Natuurlijk kan dit voor iedere kat gelden, maar bij een nierfaler is het wel een heel erg realistisch toekomstbeeld.
Bij Noa heb ik me pas na driekwart jaar over die onzekerheid heen kunnen zetten doordat het goed met haar gaat en ze zich niet gedraagt als een nierpatiënt.
Maar nog geen 2 weken geleden is onze Cochi gestorven doordat hij een hartstilstand kreeg tijdens een epilepsieaanval. Een aanval die veroorzaakt werd door verhoogd ureum. Zo was hij er nog, at z'n bakje leeg en 5 minuten later was hij gestorven. Hij was 18 en ik kan daar vrede mee hebben, maar dit kan een jonge kat dus ook overkomen.

En dan de praktische kant: de kat zal nierdieet moeten eten (en misschien Fortekor). Dat is duurder dan gewoon kattenvoer. Je hebt nog een kat. Hoe ga je daarmee om? Hoe voorkom je dat ze elkaars eten opeten?
En wanneer ze slecht gaat eten (nierfalers eten vaak erg slecht tot niet)? Kun je spuitjevoeren? Ben je voldoende thuis om dit om bijv. de 5 uur te doen?
Sinds Noa ziek is, kunnen wij niet meer op vakantie omdat wij de oppas niet willen opzadelen met de zorg voor een nierpatiënt. Heb je dat ervoor over? Of heb je iemand die die zorg over wil/kan nemen?

Kortom, veel om over na te denken, maar geweldig dat je het overweegt!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door Femmel »

Een erg moeilijke overweging...

Dit is precies het type kat waar ik zo voor zou kunnen vallen. Heerlijk smoeltje, lekker karakter én een mankement waardoor ze het asiel niet zo gemakkelijk zal verlaten.

Mijn zwakte ligt bij de FIVjes (aidskatten). Tot nu toe 2x een aidskat in huis gehaald, nu is FIV geen direct doodsvonnis en kunnen sommige katten nog lang in goede gezondheid leven. Mijn eerste kater heeft nog bijna 10 jaar bij ons geleefd en de tweede, die we doodziek uit het asiel haalden, heeft nog dik 4 jaar bij ons geleefd.

Ik vind het heerlijk deze dieren nog een eerlijke kans op een huiselijk leven te geven.

Maar het is zeker verstandig dat je verder kijkt dan je eigen "zwakte". Hoge(re) kosten voor dierenartsbezoeken liggen zeker op de loer, het voer is sowieso al duurder dan normaal voer, je moet de katten gescheiden laten eten want je andere kat mag (als het geen nierkatje is) het nierdieet niet hebben.

Een nierkatje kan een heel slechte periode hebben en er vervolgens weer uit opkrabbelen. Vaak is het niet zomaar afgelopen maar probeer je ze toch weer op de rit te krijgen, wat met intensieve zorg gelukkig ook nog geregeld lukt.

Als je eerlijk bent tegen jezelf en je kunt dit emotioneel, praktisch en financieel dragen dan zou ik zeggen DOEN! Als je 1 van die 3 dingen niet kunt waarmaken dan zou ik er toch van afzien, hoe moeilijk ook. Maar dan is het niet eerlijk naar jezelf en naar Sjaan.

Veel wijsheid!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door Dinky »

anyway, heel verhaal. wat denken jullie? wat haal ik in huis als ik dit zou doen? waar ga ik tegenaan lopen? wat kan ik verwachten? hoe moet dat met eten?
Een enorm moeilijke beslissing om te nemen. Ik weet niet of je het topic pluis wel eens hebt gelezen/meegelezen? Denk dat je dan een aardig beeld krijgt van wat je kan verwachten.

Zelf heb ik daar regelmatig wat meegelezen en ik persoonlijk zou het emotioneel gezien niet kunnen om een kat met nierfalen in huis te halen. Dit komt mede omdat ik weet hoe overstuur ik en mijn vriend waren toen Loulou niesziekte had en van het ene op het andere moment eigenlijk een zielig hoopje was. Maar dat is persoonlijk ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door AnneLore »

ik vind het heel erg fijn dat jullie zo uitgebreid reageren en meedenken.
eigenlijk zou ze in het asiel moeten blijven met gratis dierenarts en bloedonderzoek en nierdieet....
ergens zit hier iets in. hoe schrijnend ook. misschien was dat wel de hoofdreden waarom ik wilde dat het mogelijk was, om haar in huis te halen. ik kan echt een potje gaan zitten snotten dat zij, mits ze een miljonair treft, het waarschijnlijk niet beter gaat krijgen dan nu.
Kijk, wanneer je een kat hebt die nierfalen krijgt, dan ga je ervoor en soms heb je heel veel geluk zoals bij onze Noa, maar sinds Noa nierfalen heeft (nu 2 1/2 jaar) en ik in "Pluis" actief ben, heb ik helaas al van heel veel katten afscheid moeten nemen. Ook hele jonge

En de vraag is (en die kun je alleen zelf beantwoorden): kun je het emotioneel aan om met die onzekerheid te moeten leven? Je gaat je aan haar hechten en opeens kan het afgelopen zijn. Natuurlijk kan dit voor iedere kat gelden, maar bij een nierfaler is het wel een heel erg realistisch toekomstbeeld.
ja, dat is echt de grote vraag he. enerzijds zeg ik volmondig 'ja', het is oke. ik denk dat ik er anders in zou stappen wanneer ik weet dat het een heel onzeker beeld is. aan de andere kant... zeker weten doe je dat niet denk ik, tot je er voor komt te staan. ik zou het haar zo vreselijk graag gunnen. ik lijk een voorliefde te hebben voor dit soort beestjes. ik kwam er ook al eentje tegen met patella luxatie, en dat was ook al een gelopen race, omdat die operatiekosten in de 2000 euro kunnen lopen. het voelt intens oneerlijk. dat het is ook.
Als je eerlijk bent tegen jezelf en je kunt dit emotioneel, praktisch en financieel dragen dan zou ik zeggen DOEN! Als je 1 van die 3 dingen niet kunt waarmaken dan zou ik er toch van afzien, hoe moeilijk ook. Maar dan is het niet eerlijk naar jezelf en naar Sjaan.
en als ik heel eerlijk ben, is het vooral de praktische kant die ik niet waar kan gaan maken. ik werk onregelmatig en heb soms slaapdiensten. als dat samenvalt met een slechte periode, dan is er geen spuitjevoeren aan natuurlijk, ik kan het beestje moeilijk meenemen. mocht het Joost overkomen trouwens, dan zou ik me rustig ziek melden, maar dat is een ander verhaal, dat is geen keuze vooraf.

verdomme. ik baal ervan, maar ik ga dit niet doen.
dank voor jullie eerlijke en heldere meedenken.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Lilyuitdelft
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2013 11:27

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door Lilyuitdelft »

Raak ik zowaar verzeild op deze site terwijl naast mij Guido, een oude rode kater van 18 jaar, ligt. Guido is de schattigste kater van Nederland;-) woont nu ongeveer 3 jaar bij mij, ik heb het oude beestje uit het asiel gehaald waar hij al een jaar in een klein hokje zat (bang voor de andere katten en een strikt nierdieet). Bang voor mijn andere 2 oude rode katers was hij echter helemaal niet, integendeel, goede vriendjes! Vanmorgen zijn we bij de dierenarts geweest en blijkt dat Guido nu toch echt in zijn laatste dagen zit. Omdat ik toch nog wilde kijken hoe ik zijn laatste dagen zo aangenaam mogelijk kan maken belande ik op dit forum en uiteindelijk ook op het verhaal van Sjaan. Hoewel alle knuffels en aaitjes op dit moment aan Guido zijn voorbestemd weet ik dat ik straks met een kast vol nierdieet zit en de bijbehorende medicijnen (zo wandel ik dan ook steeds van nierkat naar nierkat ;-) Ik hou Sjaan in mijn gedachten!

ps Adriana, groetjes van mij (de verpleegkundige uit Delft van de 2 oude rode katers Joost* en Bram*, mijn kanjers zijn uiteindelijk 22 en 20 jaar geworden)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door Adriana »

;-) hoidiehoi uit Delft! heb intussen ook andere dierenliefhebbers kunnen helpen met jouw info over schildklierbehandeling!
je oudjes leven dus niet meer maar wat een leeftijden! en wat lief dat je aan Sjaan denkt als Guido straks naar de kattenhemel is afgereisd en je nog helemaal ingesteld bent op de verzorging van een nierfaalkatzel.. ;-) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: poes met nieraandoening in huis nemen?

Bericht door AnneLore »

wow. ik lees dit nu pas! ik vind dit heel bijzonder.

heel veel sterkte de laatste dagen met Guido. dat in de eerste plaats...
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie