Ragdoll Bincky te dik?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
mariskaatje95
Kitten

Ragdoll Bincky te dik?

Bericht door mariskaatje95 »

Hoi allemaal!

Mijn kater Bincky (ragdoll) is nu 1 jaar en 3 maanden
En hij weegt 7.4 kilo
Hij krijgt 60 gram licht verteerbaar voer hier doet hij de hele dag mee
Het is een luie kat. Het spelen is hij zo beu.
Ook krijgt hij 2 anti haarbal kattensnoepjes

Volgens de dierenarts is hij te dik hij kreeg eerst 80 gram per dag en nu 60 maar hij komt nog steeds aan. Ik kreeg van de dokter op mijn donder omdat je de ribben niet meer kan voelen. Maar hij krijgt echt niks anders dan zijn voer en 2 snoepjes.
Hij is gecastreerd en heeft voer van de dierenarts gehad genaamd specific

Is onze kat nog in de groei of is hij echt te dik? Weet iemand wat ik nu moet doen?? ik wil niet dat hij net als mijn vorige kat diabetes krijgt!!
Adriana

Re: Ragdoll Bincky te dik?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als je dierenarts je zegt dat hij te dik is dan is hij ongetwijfeld te dik...!!
wij kunnen dat zonder foto echt niet beoordelen.

je kunt hem heel veel meer natvoer geven en je zou kunnen proberen om hem met Almo holistic kip brokjes (die langzaam verteren en veel vezels hebben) langzaam te laten afvallen.

welk soort specific heeft hij van de dierenarts gehad?

nee, niet nog een suikerkat, dat wil geen mens....
maar de elementen zijn wel aanwezig: heel weinig bewegen en overwicht.......
mariskaatje95
Kitten

Bedankt voor je reactie!
hij heeft voer van specific digestive support omdat hij van ander voer diarree kreeg

ik weet alleen niet hoe ik een foto kan laten zien :oops:
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.medpets.nl/specific+fid/#product-description
dit lijkt me zeker weten geen voer om op af te vallen......
lisaasil12
Huiskat
Huiskat

Bericht door lisaasil12 »

Ik heb op een site gelezen dat een volwassen kat max 50 á 60 gram voer op een dag mag, dus dat zit wel snor. Maar het lijkt me inderdaad geen voer om af te vallen zoals adriana ook al zei. Misschien kun je beter van die 60 50 gram maken. Want met die 2 pilletjes (geen idee hoeveel daar inzit) erbij zit je denk ik al over die 60, dat maakt misschien niet heel veel uit. Het kan ook een reactie van die pillen op de darmen zijn (vandaar dat voer..?) En verder is het misschien mogelijk om hem/haar wat meer buiten te doen. Het kan weken. Is hij trouwens altijd al zo mollig of is dat sinds kort??
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

je kan het gewicht van een ragdoll niet vergelijken met een HTK kat......ragdolls horen groter en zwaarder te zijn hoor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Anne87

Bericht door Anne87 »

Tja, elke kat is anders. Onze katten eten ook meer dan een 'normale' (ook wel HTK) kat. Een snelle google-actie leert dat een ragdoll tussen de 4.5 en 9 kilo weegt. Dat is net zoveel als er voor onze katers staat. Die eten echt een boel per dag.
Neemt niet weg dat ik het met Adriana eens ben dat het me geen voer lijkt om af te vallen.
mariskaatje95
Kitten

Bedankt voor de reacties!!

Volgens de dierenarts moet hij dit voer krijgen omdat hij van ander voer aan de diarree gaat....
Maar ik vind het ook geen voer om op af te vallen. En Bincky is nog lang niet uitgegroeid misschien gaat hij eerst de breedte in en dan groeit hij pas verder? (ragdolls zijn pas na 3 jaar uitgegroeid)
Ik kan zijn ribben niet voelen aan de zijkant... maar hij wil absoluut niet spelen dat doe hij even en dan is hij het beu. naar buiten wilt hij ook niet. en al helemaal niet aan het lijntje.. Het is gewoon een erg luie kat. Het is altijd de grootste kat geweest in het nestje. de kat blijft aankomen en dat terwijl hij nu 50 gram voer krijgt erg raar dit....
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer hij pas met 3 jaar uit gegroeid is dan is het niet normaal dat hij niet wil spelen. Misschien dat hij toch een speelmaatje mist. Het doet mij namelijk wel wat denken aan dit topic ;) Gaat over een brits korthaar die ook lui was maar met een maatje veel actiever is geworden (en ja, dat kan gewoon een leeftijdsgenootje zijn uit het asiel, hoeft geen raskat te zijn).

Vind de opmerking van de DA dat hij standaard van ander voer aan de diarree gaat nogal kort door de bocht gezien de enorme hoeveelheid in variatie qua voer. Het is alleen zo dat de DA zelf maar een beperkt assortiment heeft (waar hij zelf aan verdiend). Heb je zelf verschillende soorten voer geprobeerd en de ervaring dat Bincky ervan aan de diarree gaat? Bij de reacties op voer zie ik op zooplus ook wel eens reacties staan over gevoelige katten die toch ook ander voer wel konden verteren ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie