Waarschuwing: Colostrum!

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Cerna

Waarschuwing: Colostrum!

Bericht door Cerna »

Ik weet dat hier weinig fokkers op het forum zijn, maar wel mensen die kittens opvangen en daarom heb ik toestemming gekregen om een samenvatting van een artikel uit Neocat-Britten (juni 2013) op dit forum te plaatsen.
Als niet-fokker en niet-opvanger kende ik Colostrum niet, maar ben erg geschrokken van de ervaringen van deze fokker.

"Colostrum Therapie is een aanvullend diervoeder en wordt aanbevolen voor mens en dier ter bevordering van het natuurlijke afweersysteem en ondersteuning van het maag-darmkanaal

'Biest' of colostrum:
De eerste melk die van het moederdier komt en die het jonge dier helpt bij de groei is beter bekend onder de naam: 'biest' of 'colostrum'. Deze melk is te verkrijgen in diverse varianten, met allerlei verschillende eigenschappen. Er zijn maar weinig varianten te verkrijgen die de juiste eigenschappen bezitten die invloed hebben op de groei en de weerstand van het zoogdier. Het is namelijk van groot belang dat de melk binnen twaalf uren na de geboorte van een zoogdier wordt afgenomen bij het moederdier. Hierdoor verkrijgt men: '12-uurs colostrum'. Als de melk binnen twaalf uren na de geboorte is afgenomen bij het moederdier bevat het in hoge concentraties stoffen die een jong dier nodig heeft om te groeien. Deze stoffen moeten in de melk blijven in deze hoge concentraties, maar vaak gaan deze stoffen verloren tijdens het proces wat na het melken volgt. Een dergelijk proces brengt de temperatuur van de biest namelijk boven de 35ºC. Als dit gebeurt gaan er diverse stoffen verloren, die van belang zijn voor de werking van de biest.

Gegarandeerde kwaliteit!
De 12-uurs colostrum die onder de naam 'Colostrum Therapie' op de markt wordt gebracht is gegarandeerd binnen twaalf uur afgenomen van het moederdier, wat ook aantoonbaar is. Het proces dat volgt na afname bij de moederkoe kent geen enkele verhitting stap. Het wordt namelijk gevriesdroogd tot een poeder. Daarna wordt het bestraald om eventueel aanwezige schadelijke bacteriën te doden. Colostrum Therapie bevat onder meer Lactoferrine, Lactoperoxidase, IgA en diverse andere stoffen, die de weerstand verhogen en het immuunsysteem in balans brengen.

Indicaties:
Het product Colostrum Therapie is inzetbaar in de volgende gevallen:

•Ter stimulering van de maag-darm functie
•Langdurige dunne ontlasting
•verminderde weerstand
•Voor een gezonde huid
•Voor een gezonde darmwand
•Verhoging van de weerstand
•In balans brengen van het immuunsysteem

Eigenschappen:
Colostrum Therapie bevat honderden verschillende stoffen, die allen een bepaalde functie hebben. De belangrijkste functies van Colostrum Therapie zijn:
- Heeft een prebiotische werking
- Beschermt de darmwand
- Zorgt voor een goede darmwerking
- Verhoogt de weerstand
- Brengt het immuunsysteem in balans
- Verhoogt de voedselopname door de darmen
- Vervanger van moedermelk bij puppies en kittens"

En dan nu de samenvatting:
........"Het zou onder andere bijzonder zijn omdat het binnen 24 uur na de geboorte van het kitten bij de moeder was afgenomen. Echter, na wat speurwerk bleek het om biest van een koe te gaan en niet van een kat (hoe zou je een kat ook moeten melken?).
De procedure van vriesdrogen zou het colostrum echter ook zoveel beter maken dan de gewone KMR die ik tot nu toe altijd gebruikt had. Bovendien zou rundercolostrum universeel geschikt zijn, geschikt voor mens en dier.
In de bijsluiter stond: tweemaal per dag een hoeveelheid colostrum oplossen en toedienen aan het te behandelen individu. Op het potje zelf stond: tweemaal per dag 5 gram colostrum oplossen in een drinkbare, handwarme vloeistof. Dat kon natuurlijk niet kloppen want kittens worden om de 2 uur gevoed en niet tweemaal per dag.
Na e-mailcontact bleek de verhouding 1:2 te zijn.

Toen de vier kittens - gezond en wel - geboren waren kregen ze het goedje. Na 15 uur stierf het eerste kitten en 5 uur later overleed het laatste kitten.
Na telefonisch contact bleek dat de verhouding niet 1:2 moest zijn, maar minstens 1:4 en liever nog 1:5. De firma noemde het een misverstand!
De dierenarts heeft zich nog in het spul verdiept en gaf aan dat koeienbiest echt niet universeel te gebruiken is. Bovendien dient de verdunning zo exact te zijn bij kittens dat het sowieso levensgevaarlijk is.

KMR-kittenmelk is dus een betere keuze!
eveline1982
Tijger
Tijger

Re: Waarschuwing: Colostrum!

Bericht door eveline1982 »

Ik snap de fokkers van dit bericht niet zo goed. Ten eerste is colustrum de eerste biest van de koe, dus niet van een ander dier. Ten tweede heb ik nog nooit gehoord of gelezen (in de gebruiksaanwijzing) dat je dit als compleet voeding mag geven aan puppies of kittens. Ze hebben of bij een verkeerd persoon dit gekocht, of niet goed geluisterd.

Ik heb colostrum zelf aan veel puppies en kittens gegeven die een slechte start hadden en het is wereld spul! Je moet het aan kleine kittens alleen niet vaker als 1x per dag geven en ik geef ze 1 week 1x per dag, en als het nodig is daarna nog een week om de dag. Ook moet je niet maar doen wat er op het potje staat maar het halen bij een goede dier homeopaat, die weet de goede verhoudingen.

Eigenlijk zegt de kop van het bericht al genoeg, is een aanvullend diervoeder! Ik vind de fokkers een beetje dom...
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Bericht door Cerna »

Sorry Eveline, maar deze fokker is absoluut niet dom. Zij fokt al langer kittens dan dat jij leeft en heeft dus een berg aan ervaring.
Ik niet en ik weet helemaal niets van dit spul, maar wanneer er 4 kittens binnen 20 uur overlijden, zou ik, wanneer ik met kittens te maken had, wel twee keer nadenken voordat ik het gaf. Misschien heb jij altijd geluk gehad?
Het is net als met Metacam: meestal gaat het goed, maar wanneer het fout gaat, gaat het ook goed fout. En dus neem je geen risico's (tenminste ik niet).

Maar ik zal je absoluut niet willen weerhouden om het nog langer te geven. Ik wil alleen maar waarschuwen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Er vallen mij enkele dingen op.
- Zoals Eveline ook zegt staat in het eerste deel van jou stuk dat het een aanvullend diervoeder is en niet compleet (daarom staat er dus ook niet dat je om de 2 uur klaar moet maken in de gebruiksaanwijzing maar slechts twee keer per dag).
- De verhouding bij deze fokker was 1:2 in plaats van 1:5 wat natuurlijk een wereld van verschil maakt qua concentratie, zeker bij zulke kleine kittens.

Wat ik mij dus afvraag is of deze fokker het die 15 uur elke 2 uur heeft gegeven in plaats van aanvullend (dan kan ik mij voorstellen dat de kittens een flinke overdosis ervan hebben gekregen omdat de verhouding ook al niet klopte)? Daarnaast vraag ik mij af, aangezien het een fokker is, waarom deze colostrum heeft gebruikt? Als het goed is drinken de kittens bij een fokker toch bij de moeder en krijgen dan toch de biest van de moederpoes binnen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
eveline1982
Tijger
Tijger

Prima, maar als je als je ouder bent betekent het niet dat je meer ervaring hebt in bepaalde dingen! Als ik de tekst goed doorlees zie ik al dat ze het overduidelijk niet goed heeft gelezen. Als iets aanvullends is, betekend het niet dat je het als hoofdvoedsel kan geven!! Daarbij staat er duidelijk dat ze het 2x per dag mogen, en als je goed na denkt weet je dat kittens vaker de fles moet geven. Dus als zij het elke 2 uur heeft gegeven ipv 2 x per dag dan vind ik dat persoonlijk dom. Je zou JUIST van iemand die zoveel ervaring heeft verwachten dat ze zich goed inlezen en laten informeren voor ze een middel lukraak geven!

Colostrum is wat mij betreft een prima weerstand verhoger (waar het ook voor is, lees nog maar is goed het staat er duidelijk), ik heb het aan ruim 10 pups en zo een 30 kittens gegeven zonder wat voor problemen dan ook, ik denk niet dat dat geluk is, maar gewoon het juist gebruiken!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik kan hier niet op ingaan want ik weet niet of ze het iedere 2 uur gegeven heeft (dat vermeldde het artikel niet). Wel weet ik dat haar geadviseerd werd om 1:2 te geven en dat het op de bijsluiter nogal vaag was aangegeven (misschien een ander merk gebruikt dan jij, Eveline?).

Ik las het artikel, schrok hiervan en heb haar gevraagd of ik een samenvatting mocht plaatsen. Dat is alles. Het heeft dan ook geen zin om een discussie met mij aan te gaan.
eveline1982
Tijger
Tijger

Dat weet ik niet, het zijn grote witte potten met een kleurtje en heet colostrum therapie. Ik heb het gekregen via een honden stichting waar ik vrijwilligers werk voor heb gedaan, degene die de stichting heeft opgericht is homeopate voor oa dieren. Zij heeft mij toen verteld hoe ik het moet geven en de hoeveelheden. Ik weet dat je het minder vaak moet geven en beter wat meer kan aanlengen met bijv water dan op de potten staat aangegeven, dat is inderdaad een grove fout van de aanbieder. Maar daarom kan je beter voor dat soort zaken een homeopaat raadplegen ipv zelf maar wat doen.

Btw ik heb nog is wat gegoogled en kan in geen enkele bijsluiter vinden dat het een vervanger is voor moedermelk bij kittens en puppies, zoals hierboven wel word aangegeven.
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Bij mensen noem je het ook colostrum btw
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Colostrum is inderdaad gewoon de term voor de eerste melk van de moeder. Er staat overigens gewoon in de beschrijving dat het van een koe wordt afgenomen. Wel apart dat de verhouding zo nauw luistert.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
eveline1982
Tijger
Tijger

Klopt, ik zei het ook verkeerd. Colostrum therapie komt van de koe. Het zou kunnen dat het ook verkrijgbaar is van andere dieren, maar daar heb ik me nooit in verdiept dus dat zou ik niet weten.
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik heb een korte reactie van de fokker:
Het wordt echt verkocht om aan moederloze kittens of aan kittens die vanwege bloedgroepenincomapbiliteit niet de eerste 18 uur bij de moeder mogen drinken.

Maw dan geef je het dus niet aanvullend, maar om de 2 uur.
Adriana

Bericht door Adriana »

voorzover ik weet reageren flessenkittens uitstekend op geitenmelk, dus waarom zo moeilijk doen?
eveline1982
Tijger
Tijger

Pffff dan heeft ze het echt bij de verkeerde gekocht en na vraag gedaan! Dat is wel heel gevaarlijk. Het is een weerstandverhoger en je mag het btw nooit en te nimmer mengen met melksubstanties! Als ik haar was zou ik diegene die dit tegen haar heeft gezegt aanklagen, de kittens hadden nooit elke 2 uur dit mogen hebben.

Hopelijk lezen mensen dit voor ze hetzelfde gaan doen. Colostrum therapie is een prima weerstandverhoger, mits je het bij kittens/puppies maar 1x per dag geeft en dan de goede verhouding poeder/water mengt. Zelf mengde ik 1 afgestreken theelepel op 5 a 6 thee lepels (lauwwarm)water en een half thee lepeltje honing voor de smaak. Voor de puppies waren de verhoudingen natuurlijk wat meer. Ik heb op deze manier never problemen gehad en het heeft echt baat gehad.

Geitenmelk en paardenmelk is ook prima, maar dan de onbewerkte producten. Uit de supermarkt is al te veel bewerkt om nog van goede kwaliteit te zijn. Een reformhuis is wel goed, of natuurlijk rechtstreeks van de boer. Het is alleen dan maar korte tijd houdbaar, waardoor poeder handiger is. Volgens mij heb ik van iemand is hier een tip gekregen dat geitenmelk er ook in poedervorm is, ben het tot op heden nog niet tegengekomen.
Adriana

Bericht door Adriana »

eveline1982 schreef:Volgens mij heb ik van iemand is hier een tip gekregen dat geitenmelk er ook in poedervorm is, ben het tot op heden nog niet tegengekomen.
http://www.cbmbv.nl/Page/122/Volle-geit ... oeder.aspx
http://www.bol.com/nl/p/geitenmelkpoede ... 010751468/

even goegelen op geitenmelk poeder en ik kom op zijn minst 25 aanbieders tegen...........
tot en met de firma Bol punt com...
Cerna

Bericht door Cerna »

Ze heeft me nu de link gestuurd van het product en hier lees ik in het voedingsschema: om de 2 uur.

http://www.sanobest.nl/col-o-cat-voor-e ... itten.html
Plaats reactie