Kat eet (bijna) niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Cerna

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Cerna »

Ik snap jouw dierenarts niet dat hij denkt dat het de nieren zijn en vervolgens alleen onder narcose bloed wil prikken. Narcose en nieren is een hele slechte combinatie!
Waarom kan (wil) hij niet normaal bloedprikken? Is de kat zo onhandelbaar of is hij zo onhandig?

Het is goed dat ze in ieder geval weer wat eet want leverfalen ligt op de loer wanneer een kat een paar dagen niet eet.
En wanneer ze nierfalen mocht hebben, is dat echt niet einde verhaal hoor! Laat je niets wijsmaken.
Ik heb twee weken geleden onze oude Cochi verloren die 18 jaar mocht worden en 6 jaar nierpatiënt was. Onze Noa heeft een medicijnvergiftiging opgelopen toen ze net 3 was. Gevolg nierfalen. Volgende maand wordt ze 6.

Nierfalen en buitenkatten is wat lastiger omdat ze dan waarschijnlijk niet consequent nierdieet zullen eten, maar echt geen reden om dan zondermeer maar in te laten slapen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Annet aan, ik zou niet bloed laten prikken onder narcose. Een beetje dierenarts kan dat echt zonder roesje. Narcose kan net de genadeklap zijn. Ik ken daar helaas meerdere voorbeelden van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door nellebel »

ik zou haar nu ook niet onder narcose brengen. waarom heeft hij bij het vorige roesje niet meteen bloed geprikt. heb je nu niets meer aan, maar vind het wel vreemd van je DA. het ljkt alsof hij maar wat suggereert en van het ergste uitgaat zodat je de beslissing neemt van inslapen ofzo. hij zou jou juist voorlichting moeten geven.
als ze nu zwak is zou hij moeten kunnen prikken, ik weet nniet of ze sowieso wat groggie is van de valium. dan maar even stress bij de kat maar beter als een roesje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

ik heb net een bericht geplaatst, maar is verdwenen.
Nogmaals:

dankje Annet, Cerna, Dinie en Nellebel,
heel goed advies over de slechte combi van nieren en narcose. Belangrijk om te weten.

Je vraagt: Is de kat zo onhandelbaar of is hij zo onhandig?
Ik denk dat ie onhandig is, maar het is de enige in de buurt en waar de kat kan overnachten. De buren gaan soms een paar km verderop naar een andere DA. Maar nu is het de enige optie, hij heeft er in ieder geval wel voor gezorgd dat ze nu begon te eten.

Het goede nieuws: Ze heeft gisteravond zonder valium gegeten, en ik ga zo weer naar haar toe.
Als ze weer eet zonder valium, wil de DA dat we haar vanmiddag meenemen, omdat ze daar nog niet heeft gepoept en waarschijnlijk alleen buiten wilt poepen (ze plast wel in de kooi, en ik maak het elke keer schoon).
Maar hij wil haar nog t/m vrijdag antibiotica geven (als de oorzaak een ontsteking was, en in ieder geval voor het tandvlees).

Als we haar nu meenemen en buiten laten, moeten we haar weer morgenochtend vangen voor de antibiotica. Maandag ging het makkelijk toen ze zo zwak was, maar nu is ze alweer een beetje sterker, dus moeilijker te pakken.

Is nog meer antibiotica eigenlijk nog wel nodig als ze zelf gaat eten? kan dat niet in poeder door het eten?

Als ze nu heeft gegeten, is dat een teken dat het waarschijnlijk een ontsteking was , of kunnen het nog steeds de nieren of een gezwel in ingewanden zijn?

dank jullie wel
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Bedankt allemaal voor jullie hulp en advies deze dagen :)

Ze mocht gistermiddag naar huis. Ze had zelf gepoept, gegeten en gedronken.
Ze was zo blij om weer buiten in de frisse lucht te zijn.

We moeten haar nog antibiotica in druppels geven in haar bekje.
Dat is vandaag gelukt. - de DA heeft amoxycilline meegegeven, dat was de eerste antibiotica die toen niet echt hielp, maar de 2e antibiotica waarna ze opknapte, Quiloine, had hij niet in druppels.
Ik hoop dat de amoxycilline ook goed is nu.


Ik hoop dat het een onsteking was,
en niet toch de nieren of iets anders,
want haar weer proberen meete nemen voor bloed- en rontgenonderzoek zal moeilijk zijn.

Ze plast en poept nu wel veel, de spijsvertering moet waarschijnlijk wennen aan het eten weer.
Ze eet nu zelf een blikje van 150 gram natvoer per dag, :)
maar volgens mij zou ze nog meer opkunnen.

Nu nog afwachten of het doorzet.

Bedankt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat ze aan het opknappen is, hopenlijk zet dat door. Ik zou de antibioticakuur wel helemaal afmaken, anders heeft het nog geen nu gehad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

dankjewel Dinie

We doen de antibiotica nog dit weekend en daarna terugbellen.

Ze was echt op het randje, en ik ben blij dat ze weer zin heeft in eten. Ze is zo mager.
Ze eet nu een blikje natvoer van 150 gram over de dag verdeeld.
En ze wil nog meer, maar ik weet niet of dat goed is, zoveel eten na zo lang niet eten.
(daar heeft de dierenarts het eigenlijk niet over gehad.)

Ze heeft 1x gepoept,
ze gaat wel om het uur zitten om te poepen , maar er komt niets uit.
Misschien moet ik wat water door het natvoer doen?

Bedankt.
Cerna

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Cerna »

Of wat laxeermiddel.
Ik heb lactulose voor onze nierpatiënt. Dat koop je bij de apotheek (nu dus gesloten helaas), maar volgens mij heeft de dierenarts ook wel zoiets (is alleen duurder).
Ik geef zo'n 3 ml. 2x daags, rechtstreeks in de bek, maar je kunt het ook door het eten doen. Proeven ze niets van.

Maar fijn, dat ze weer wat is opgeknapt! Nu nog aankomen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door castratenkoor »

Via Medpets kun je ook laxeermiddel kopen, ik ben grootverbruiker (Bram) scheelt 6 euro met de dierenarts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

dank jullie wel, dinie en annet

Ik zal morgen kijken voor laxeermiddel.
Weten jullie of je extra olie, zoals olijfolie door het eten mag doen, voor het laxeren?


Ze eet gelukkig wel weer, zo'n 150 gram per dag, ze smult. (ze zou nog wel meer op willen, maar ik denk dat dat niet goed is na zo lang niet eten. wat denken jullie?). Het is echt ongelofelijk, een paar dagen geleden dacht ik dat het misschien wel voorbij was.

Maar ze is nog niet helemaal goed.
Ik zie haar steeds kuiltjes graven, en heel lang erop zitten, maar er komt niets uit. Ze maakt het kuiltje niet dicht (in ieder geval de keren dat ik heb gekeken).
Misschien moeten, na al die dagen niet eten, haar darmen weer wennen.
Maar ik weet niet of ze niet goed kan poepen of ook niet kan plassen.
Misschien doet ze het wel soms als ik haar niet zie, en gaat ze zo zitten omdat ze buikpijn heeft ??
Ze doet het buiten dus ik kan haar niet 24 uur per dag in de gaten houden.

De haren in haar nek, hoofd staan nog wel overeind. Ik doe wat extra water in het natvoer, want ik weet niet of ze wel drinkt.

De antibiotica moet nog zo'n 5 dagen, zei de DA vrijdagavond.
met een spuitje in de mond, 2x per dag.
Gisteravond is het helaas niet gelukt, omdat ze zich losrukte, maar vanochtend lukte het weer.

Anna

Tip:
PS Minky van http://www.kattendeskundige.info had me trouwens de tip gegeven om in de kooi bij de DA en de eerste nacht toen het katje na de narcose/roes binnen moest blijven een teiltje zand neer te zetten om te poepen/plassen. Dat werkte echt goed.
De DA vond het ook een goed idee en heeft de bak gehouden voor de volgende katten. Ik had trouwens het onderste deel van een plastic afwasrek gebruikt, want een teiltje heeft zo'n hoge rand.
Laatst gewijzigd door Annabe op 02 jun 2013 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door catsini »

om te laxeren kan je zonnebloemolie ( klein beetje) door het eten geven.
of laxanorm dat is smakelijke pasta, bij de dierenarts te koop.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

dankje catsini.

ik heb voordat ik laxeermiddel wilde kopen haar al zien poepen,
veel, maar het zag er normaal uit. (ik had druppel olijfolie geprobeerd)

Het gaat goed met haar, ze heeft veel trek, slaapt overdag veel, huppelt 's avonds door het gras, ziet er vrolijk uit.

Nog de antibiotica afmaken.
Die mocht trouwens ook gewoon door het eten.
Dat hadden we eerder moeten weten, dat had heel wat gestribbel en krabben bespaard, en we hadden daardoor 1x de antibiotica gemist.

Ik hoop dat het zo blijft, want ze ziet er weer gelukkig uit.
Ongelofelijk na meer dan een week vrijwel geen eten en drinken. :)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Het gaat inmiddels weer goed met haar.
Ze eet weer goed sinds ze terug is (ongeveer 150 gram natvoer per dag en soms wat verse kip).

Ze heeft nadat ze terug is al 10 dagen 2 x 1 ml Antibiotica per dag.
De dierenarts wil dat we weer langskomen met haar, om te kijken of we kunnen stoppen of nog moeten doorgaan met de Antibiotica.
Zelf denk ik dat 10 dagen Antibiotica al vrij lang is.

Wat denken jullie?

(Nu ze weer sterker is , zal het weer heel wat moeilijker zijn haar te vangen in de kattenmand).
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

wat fijn dat het goed blijft gaan! het lastige is wel dat we nog niks weten over de oorzaak. er was kennelijk een infectie maar waar? en het was kennelijk ook zo ernstig dat ze er behoorlijk slecht van werd, terwijl een kat toch best wel zelf ook wat infecties kan 'oplossen' (zeker een buitenkat). de d.a. had wel behoorlijk ernstige vermoedens, dus ik zou haar zeker laten checken en dan ook een bloedonderzoek en bekcheck (rood vlekje...?).
Stel je voor dat ze binnen korte tijd opnieuw instort.....je hebt haar nu van de rand gered en wil toch wat zekerheid...? Gewicht is ook wel een belangrijk item; komt ze genoeg aan en is de ontlasting nu goed... Ik snap best dat je er nu klaar mee wil zijn, maar stel dat er meer achter zit?
een kuur van 10 dagen antibiotica is inderdaad standaard maar het hangt ook van de oorzaak af of het voldoende is, tenslotte sloeg die 1e kuur niet eens aan, dat zegt ook wel wat over de ernst. Nogmaals, het gaat erom wat die infectie veroorzaakte; als we niks weten kan het zo weer opvlammen. sterkte weer!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

ja, we weten inderdaad nog niet wat de oorzaak was.
Ze had wel een soort ontsteking in haar bekje/tandvlees waarvoor de DA antibiotica gaf, maar we weten niet of dat de enige oorzaak was van het niet willen eten, of dat er nog iets anders was.

Het is alleen wel heel moeilijk om haar weer mee te nemen. Zelfs toen ze zo zwak was is ze ook beide keren uit de kooi van de DA ontsnapt en achter een kast gaan zitten.
Bloedprikken en ander onderzoek wil deze DA alleen doen met een roesje, maar dan is er een risico dat ze niet bijkomt , zei hij de vorige keer.

Het liefst kijk ik het aan, en kijk of ze ook zonder antibiotica goed blijft.
Ze is een beetje aangekomen, nog wel mager, maar ze ziet er tevreden uit, en eet weer goed.
Plaats reactie