blaasgruis en rauw eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Mrdewit
Kitten

blaasgruis en rauw eten

Bericht door Mrdewit »

Één goeden dag!

Mijn kater van 6 heeft altijd dieetvoer gegeten voor blaasgruis.
(kattovit urinary tonijn of kip droogvoer en 1x per week natvoer van tzelfde merk).

Nu las ik meerdere keren over rauw vlees, ei en yoghurt, en denk dat dit een leuke afwisseling voor m kan zijn.
Is dit mogelijk met zijn blaasgruis? (overigens nooit problemen gehad met plassen etc).

Zou 1x per week een eetlepel yoghurt, 1x per week een stukje rauwe kipfilet en 1x per week eigeel leuk genoeg zijn?
Wat voor (makkelijk verkrijgbaar) vlees raden jullie nog meer aan?

Bedankt :grin:
Dinky
Tijger
Tijger

Re: blaasgruis en rauw eten

Bericht door Dinky »

Zou geen yoghurt geven ;-)
Hier gaat combi dieetbrokjes met rauw vlees (zoek eens op kvv en kijk voor de varianten eens op voer wijzer.com) in elk geval goed ;-) rauwe kip en eigeel kan je inderdaad ook geven (of eendagskuikens)
Zal ook afhangen van de mate van aanleg voor struvietgruis. Kwestie van uitproberen. Neem aan dat je kater op dit moment geen struvietgruis heeft dat opgelost moet worden maar het voer is om herhaling te voorkomen want anders zou ik het niet aanraden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mrdewit
Kitten

Bericht door Mrdewit »

Hij kreeg dieetvoer al bij de Da dus ik ben er mee door gegaan.
Zolang ik hem al heb nog nooit problemen gehad.
Dus hij mag het ook hebben. Leuk, ik zal eens op de sites kijken, dank je. Hij mag alleen eigeel en geen eiwit zoals ik begreep uit andere topics?
Adriana

Bericht door Adriana »

nee, eigeel zonder eiwit is uitstekend voer voor nierkatzels maar gezonde katzels kunnen ook het eiwit eten.

k snap het niet helemaal, zolang je hem hebt nooit problemen gehad maar je geeft hem al 6 jaar blaasgruis-voer?
blaasgruis is aanleg, slecht drinken en voer met voornamelijk te hoog graangehalte waardoor de urine niet voldoende wordt aangezuurd.
en als je dus kwalitatief goed voer geeft, dan is de kans op blaasgruis toch heel heel erg klein
en als-ie daarbij regelmatig wat rauw gevogeltevlees (kip/kalkoen) of wat lamsvlees krijgt, dan lijkt me, mits hij goed drinkt, dat je helemaal goed zit.

en dan zou ik na verloop van tijd de zuurgraad van zijn urine laten meten en als die OK is dan is-ie toch blaasgruis-kater af? of zie ik het te simpel..
Mrdewit
Kitten

Bericht door Mrdewit »

Dat is mij nooit verteld.
Ik wist niet beter dan dat hij dat moet blijven door eten om herhaling te verkomen.
Hij is trouwens geen drinker, doet ie weinig plus dat hij dit.voedsel heerlijk vind
Adriana

Bericht door Adriana »

k was er al bang voor.....
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
als je naar de ingrediënten en analyse van je kattovit voer kijkt dan zie je dat ze methionine zelfs aanbevelen als urinezuur bevorderend.
als je 'methionine cat renal failure' goegelt dan kom je mijns inziens te veel waarschuwingsberichten tegen. nu is bewijzen dat het een oorzaak voor nierfalen kan zijn altijd lastig omdat het onder de 75% functieverlies niet meetbaar is, maar ik zou het risico niet nemen.
het hoofdbestanddeel van je voer is trouwens granen...

slecht drinken en voornamelijk droge brokjes eten helpt niet erg met goed doorspoelen,
dus daar zou ik kijken of je kunt verbeteren, bv met een drinkfontein, via Zooplus bv of zelf gemaakt (rond euro 10,-)..
want het is voor het hele systeem veel beter om een paar plassen per etmaal te hebben en met voldoende vocht alle afvalstoffen goed te verdunnen en af te voeren.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Bij een kat die ooit blaasgruis heeft gehad blijft het altijd uitkijken geblazen. De aanleg is er en dus beter geen risico.
Ik geef dieetbrokken en rauw. Een plak Carnibest door het blikvoer, 2 x per week stukje kipfilet, 1 x per week rundvlees en 1 x per week een eendagskuiken.

Rundvlees, kuiken en eigeel zeker niet meer dan eens per week. Ook in eigeel zit best een hoog percentage eiwit. Maar eens per week kan dat prima. Wordt pas riskant als je het te vaak geeft.

Stimuleren om extra vocht op te nemen doe ik door restant blik en Carnibest tot soepies te maken. Bruin water dus. Mijn ouwe Sjaak is er dol op. En hij doet daardoor mooie plassen.

Uiteraard staat er ook op elke verdieping schoon water voor ze.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Mrdewit
Kitten

Bericht door Mrdewit »

Ik kan dus beter bijv. Hills urinary geven? Dieetvoer van goede kwaliteit.
Plus een aantal keer per week rauw eten.
Ik.schep 1 a 2x per dag zijn bak leeg en er ligt áltijd een plas in dus dat doet ie goed
Adriana

Bericht door Adriana »

dieetvoer mag je maar een beperkte tijd geven, ongeveer 6 maanden en dan check bij je dierenarts. staat ook bij de info bij Kattovit. je kunt de zuurgraad van de urine ook zelf een tijdje meten (aquariumwinkel en ergens op dit forum staat hoe, zoekfunctie rechtsboven)

rauw eten (vleesjes) is altijd goed voor alle katzels.
en veel voeders hebben al de aanduiding dat het voer rekening houdt met eventuele blaasgruis (s/o index dacht ik)
alleen als hij blijkbaar aanleg heeft, dan natuurlijk erg voorzichtig zijn. maar dan helpt het de zuurgraad van de urine te meten om een beter beeld te krijgen.
levenslang en alleen op dieetvoer is niet zo verstandig, denk ik..
Mrdewit
Kitten

Bericht door Mrdewit »

" Kattovit Urinary met Kip - Low Magnesium droogvoer is een compleetvoer ter voorkoming van urinestenen (struvietstenen), zorgt voor een lage pH-waarde van de urine van de kat "

Ter voorkoming van t gruis, is dat voedsel niet minder heftig dan voedsel dat je geeft als ze daadwerkeljk gruis hebben?
Castratenkoor, jij geeft ook nog steeds dieetvoer ter voorkoming van?
Laatst gewijzigd door Mrdewit op 29 mei 2013 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

S/o staat in elk geval op het blaasgruisvoer van royal canin ;-)
Met een kater blijft het altijd extra alert zijn op verstopping, dat is levensbedreigend.
Beste met experimenteren is dan ook de zuurgraad (pH) in de gaten houden zoals Adriana al zegt.

Moet zeggen dat ik soms met mijn poes ook nog een beetje huiverig ben met experimenteren en daar is een kleinere kans op verstopping dan bij een kater ;-) Heb nu in elk geval een aquarium winkel in mijn buurt gevonden dus als ik klaar ben met mijn studie zal ik gaan experimenteren met "normaal" voer denk ik.
Niemand kan namelijk zeggen hoe het bij een specifieke kat uitpakt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Mrdewit schreef:" Kattovit Urinary met Kip - Low Magnesium droogvoer is een compleetvoer ter voorkoming van urinestenen (struvietstenen), zorgt voor een lage pH-waarde van de urine van de kat "

Ter voorkoming van t gruis, is dat voedsel niet minder heftig dan voedsel dat je geeft als ze daadwerkeljk gruis hebben?
Castratenkoor, jij geeft ook nog steeds dieetvoer ter voorkoming van?
Het echte oplossend - dieetvoer geef ik nooit langer dan 4-5 maanden.
Ik geef blaasgruisvoorkomend, omdat ik 3 katten met aanleg voor gruis heb.
En dagelijks wat rauw.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie