Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Forrest Cat

Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Forrest Cat »

Hallo,

Ik weet niet of dit onderwerp hier al ter sprake is geweest,ik heb gezocht met de zoekfunctie maar ik kan het niet vinden.
Er is iets wat ik me al een tijdje afvraag.

Je hoort de laatste tijd steeds vaker dat veel antibiotica niet meer helpt bij mensen die veel kip eten.
Nu kreeg ik gisteren de Consumentengids en nu blijkt dat deze antibiotica-resistente bacterieen,de ESBL-bacterieen, ook al in rundvlees voorkomen.
Voor mezelf niet zo'n probleem want ik eet nauwelijks vlees maar onze kat des te meer.

Want ik vraag me werkelijk af of dat bij katten ook kan gebeuren dat ze resistent gaan worden tegen antibiotica als ze veel kip/vlees eten.
Onze kat krijgt nauwelijks brokken om verschillende redenen en dus hoofdzakelijk natvoer.Van de betere merken zoals Almo, Cosma en Porta.
Granenvrij voer dus wat hoofdzakelijk uit puur vlees bestaat en dan vooral vaak de kipvariant soms afgewisseld met vis.
En net in die Aziatische landen waar veel kip voor diervoeding vandaan komt wordt zeer veel antibiotica gebruikt.
Daarnaast enkele malen per week rauwe kip en soms wat biefstuk voor de tandjes.
Bij elkaar dus een heleboel kip en dat al enkele jaren achtereen.

Dan is er nog iets wat ik niet goed begrijp,in de Consumentengids staat:
ESBL-bacterieen gaan dood door verhitting.

Maar dit kan toch niet kloppen??
Mensen eten normaal gesproken toch ook geen rauwe kip en toch zijn er steeds meer mensen bij wie allerlei antibiotica niet meer helpt omdat ze teveel kip heben gegeten.
Dus dan moet deze bacterie toch ook voorkomen in kip die gaar is?
Vandaar dus ook mijn ongerustheid.
Want als mensen resistent kunnen worden kan dit dan ook bij dieren gebeuren,bij katten dan in dit geval?

ps. Ik had achter de titel van dit topic nog "door het eten van kip" willen toevoegen maar dat ging niet meer.
Mede daardoor staat dit onderwerp nu misschien verkeerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door castratenkoor »

Als je vlees kookt of eerst invriest, loop je geen risico. In Blik is het vlees doorgekookt.
Zelf voer ik veel rauw vlees, wat ik altijd in kleine porties invries.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door kansarmedieren »

Resistentie komt niet door het eten van kip maar door het te veel en verkeerd gebruik van antibiotica door mensen en dieren.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door artemis »

Dus ook door het eten van kip.
De ESBL bacteriën gaan er wel aan door het vlees voldoende te verhitten, maar de antibiotica die de kip heeft gekregen krijg je wel mee binnen.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door kansarmedieren »

ja maar dat is geen resistentie maar besmetting met bacteriën die resistent zijn geworden door het vele gebruik van antibiotica bij mens en dier. Daarom hebben ze Convenia ook in de ban gedaan bij de dieren omdat dit te pas en te onpas gegeven werd en dus kweek je resistentie.

En de oplossing lijkt makkelijk eet geen vlees maar dat gaat ook niet op want het kan ook voorkomen op sla en andere groente.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat katten en honden ook teveel en te vaak zelf antibiotica krijgen van dierenartsen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Forrest Cat

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Forrest Cat »

kansarmedieren schreef:Resistentie komt niet door het eten van kip maar door het te veel en verkeerd gebruik van antibiotica door mensen en dieren.
Het is een feit dat steeds meer antibiotica niet meer aanslaan bij mensen die veel kip en ander gevogelte eten.Er wordt zelfs geadviseerd om ze weinig mogelijk kip te eten.
Dit onderwerp is ter sprake geweest in diverse nieuwsuitzendingen,op teletekst en de Consumentenbond heeft er ook uitvoerig aandacht aan besteed.
En ja,natuurlijk komt dat door het overmatig gebruik van antibiotica in de veehouderij,vooral in de pluimveesector.
Al zijn deze bacterieen onlangs ook al in rundvlees en kalfsvlees aangetroffen.

Wat mij echter zorgen baart is dat als bij mensen veel AB-kuren niet meer aanslaan door het veel eten van vlees,wie zegt dan dat dat niet ook bij huisdieren kan gebeuren?
Want veel katten ( en ook honden natuurlijk) krijgen relatief gezien grote hoeveelheden vlees binnen,meestal kip, wat ook bomvol antibiotica zit.En zelfs biologisch vlees bevat deze bacterieen is uit onderzoek gebleken.
En mensen kunnen prima zonder vlees maar of een kat het lang volhoudt op een vegetarisch dieet,dat betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou graag wat bronnen willen zien bij je beweringen. En katten worden niet resistent, de ziekteverwekker wordt resistent.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door kansarmedieren »

En het is niet alleen vlees zelfs op sla zit de ESBL bacterie het zit gewoon in het hele milieu. En inderdaad mensen en dieren worden niet resistent maar de bacteriën die we bij ons dragen.
Forrest Cat

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Forrest Cat »

Ms Maaike schreef:Ik zou graag wat bronnen willen zien bij je beweringen. En katten worden niet resistent, de ziekteverwekker wordt resistent.
Zoals ik al zei had ik die info van nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma's op tv en uit een artikel uit de Consumentengids.
En het internet staat vol met artikelen over het verband tussen kip eten en AB-resistentie, ook artikelen in medische tijdschriften.Het lukt me trouwens niet om hier meer dan 1 link tegelijk te plaatsen.

Ik vind wel dat jullie hier bijzonder slecht op de hoogte zijn van zulke zaken.En maar blijven doorzagen over dat katten niet resistent worden maar de ziekteverwekker.
Dat weet ik nou ondertussen ook wel,sorry dat ik me verkeerd heb uitgedrukt.
En daar ging mijn vraag ook trouwens helemaal niet over.
Maar als jullie niet eens weten dat er een verband is tussen AB-resistentie en kip eten hoef ik natuurlijk ook geen zinnig antwoord te verwachten op mijn vraag.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Ms Maaike »

Bronnen checken vind ik belangrijk. Het komt wel vaker voor dat iemand de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt, vandaar. Is ook uit je eerste post op te maken. Er wordt juist steeds minder antibiotica gebruikt in de veehouderij en dat is al wat jaren gaande. De media maakt zo veel dingen buitenproportioneel. Ga eens kijken bij de gemiddelde schapenboerderij in Frankrijk en kijk daar eens in het medicijnkastje. Dan schrik je je rot. In Nederland is het behoorlijk goed geregeld, het is vaak de import die niet 'klopt'. ESBL komt vooral door het veelvuldig gebruik van penicilline, en ja, daar is de veehouderij ook schuldig aan maar in ziekenhuizen is het allemaal begonnen. Bovendien werd er al vanaf 1940 gesmeten met penicilline (WWII). De hele ESBL-crisis begon al in 1983 (in ziekenhuizen dus! Niks veehouderij) en is vorig jaar pas tot een hoogtepunt gekomen. Dus ik begrijp niet zo goed waarom je je nu pas zo druk maakt, snap je? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Forrest Cat

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Forrest Cat »

Druk maken ?
Waardoor heb je de indruk dat ik me druk maak?Of kun je dat ook al opmaken uit m'n eerste post,net zoals mijn onwetendheid over dit onderwerp.
Ik lees hier al lange tijd mee,ook al voordat ik me registreerde.
En het valt me op dat vooral jij altijd hier iets verkondigt alsof het een FEIT is.
Sorry dan voor mijn onwetendheid maar niet iedereen heeft gestudeerd.Vandaar ook dat jij dat Ms voor je naam hebt gezet,hè? ;-)
En ik ga hier echt niet meer verder op door want dit gaat nergens meer over.
Alle andere mensen bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Ms Maaike »

Wauw. Ms is gewoon Engels voor Miss. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. :) Ik studeer Animal Husbandry. Vandaar dat ik redelijk op de hoogte ben van zaken in de veehouderij (hier en in het buitenland). Dat je niet goed op de hoogte lijkt te zijn komt vooral door deze zinnen:
ESBL-bacterieen gaan dood door verhitting.

Maar dit kan toch niet kloppen??
en
Want als mensen resistent kunnen worden kan dit dan ook bij dieren gebeuren,bij katten dan in dit geval?
Ik vind het jammer dat je je zo aangevallen voelt, dat is helemaal mijn bedoeling niet. Ik veroordeel je 'onwetendheid' ook helemaal niet. Maar jij lijkt in je vorige posts nogal een stellige mening te hebben zonder dat je die goed onderbouwt. Als iemand een mening als een feit verkondigt ben jij het wel. Als je iets vraagt kun je een antwoord verwachten, mocht je dat dan niet waarderen ondanks dat het on-topic is en vrij duidelijk dan zegt dat meer over jou dan over mij. Hoef je niet meteen zo op de man te spelen, dat vind ik nogal kinderachtig.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door mauriceb »

De vraag zou moeten zijn kunnen katten ook besmet raken met de ESBL bacterie? Dat zou een hoop gediscussieer schelen :)

Het antwoord heb ik niet maar persoonlijk denk ik van wel.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Forrest Cat

Re: Kunnen katten ook antibiotica-resistent worden ?

Bericht door Forrest Cat »

Maaike,het is niet mijn bedoeling om ruzie te maken.Ik vond net dat jij op de man af speelde vandaar mijn vervelende opmerkingen.En kinderachtig wil ik al helemaal niet overkomen want ik ben een volwassen vrouw. ;-)
En juist omdat jij Animal Husbandry studeert beschouw ik jou niet als "onpartijdig" om het zo maar 'ns te zeggen.
Vooral de opmerkingen;" In Nederland is het behoorlijk goed geregeld" en dat er steeds weiniger AB wordt gebruikt.

Het kan misschien wel weiniger zijn dan vroeger maar het is nog steeds veel te veel.
En al die regeltjes helpen niet als de veehouders zich er niet aan houden.Want hoe vaak hoor je niet op het nieuws over veehouders die de regels hebben overtreden en soms zelfs verboden middelen hebben gebruikt.
Maar goed,daar ga ik niet verder over discussieren want dat was niet de bedoeling van mijn vraag.

Mauriceb:Uit onderzoeken is inderdaad gebleken dat ook huisdieren deze bacterie bij zich dragen.
Ik krijg helaas maar 1 link hier geplaatst maar er zijn meerdere onderzoeken hiernaar verricht,ook buitenlandse.

http://www.knmvd.nl/nieuwsberichten/web ... hapsdieren

En ik bedoel dus: Kunnen de ESBL-bacterieen( de ziekteverwekkers) die dieren (katten dus) bij zich dragen ook resistent worden tegen AB,net zoals bij mensen nu het geval is ?
Of heb ik m'n vraag nu weer verkeerd geformuleerd? :???:
Plaats reactie