Asielkat laten wennen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Karin88
Huiskat
Huiskat

Asielkat laten wennen

Bericht door Karin88 »

Aanstaande dinsdag haal ik mijn eerste kat op uit het asiel, het is een kleine rode kater van ongeveer 1,5jaar. Hij is heel rustig, misschien wat schuw, maar laat zich wel aaien. Nu vroeg ik mij af hoe ik de kat het beste kan laten wennen in mijn huis? Kan ik hem het beste eerst in een aantal ruimtes laten ipv het hele huis? Moet ik hem zijn gang laten gaan of mag ik hem ook al best aanhalen? Hoe maak ik hem duidelijk waar de kattenbak etc. staan? Wat is het beste om te doen als hij iets doet wat niet mag? Kan ik de kat dingen aanleren, zoals dat hij niet op het aanrecht mag? Ik vind het ontzettend leuk, maar ik heb ook veel vragen omdat het mijn eerste kat ooit is. Als hier al handige topics over zijn (vast, het is zo'n groot forum!) dan zou ik wat links daarnaar toe erg waarderen! Of naar handige sites natuurlijk. Ik kan alle tips en informatie gebruiken, alvast ontzettend bedankt!
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Asielkat laten wennen

Bericht door Dinky »

Wat ik heb geleerd is om bij aankomst thuis de kat uit het reismandje op de kattenbak te zetten (handigste zonder kap) zodat hij weet waar de kattenbak is (al komt dit meestal ook wel gewoon goed).

Ik weet niet hoe groot je huis is maar anders misschien de eerste dagen alleen de woonkamer omdat je aangeeft dat de kat wat schuw is. Wat betreft angstige katten kan je hier veel informatie vinden. Denk dat je kat namelijk wel eens ergens onder of achter kan kruipen de eerste dag(en). Het is dan een beetje een balans vinden tussen contact met de kat maken en de kat het tempo bepalen.

Wat ik hier heb gedaan om te "leren" niet op het aanrecht te gaan is te zorgen dat er op het aanrecht helemaal niets te vinden is waardoor het niet wordt beloond om er op te gaan. Wanneer hier iets wordt gedaan wat niet mag (zoals aan de bank krabben) dan zeg ik een keer duidelijk uh en dan houdt ze op (maar echt afleren zal niet lukken, zorg dus dat wat niet mag niet aantrekkelijk is en beloon gedrag dat wel gewenst is).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
eveline1982
Tijger
Tijger

Re: Asielkat laten wennen

Bericht door eveline1982 »

Wat gezellig, en een leukerd uit het asiel die een 2de kans krijgt, helemaal top! Ik heb een aantal getraumatiseerde jong volwassen katten opgevangen, je kan de ruimte in het begin het beste wat beperken, maar zorg dat hij wel plekjes heeft waar hij zich kan terug trekken. In de woonkamer is het beste, zodat hij meteen aan jouw stem en geur went. Zou niks overhaasten en alles op zijn tempo doen, als hij niet wil worden aangehaald, dan ook niet doen. Bij thuiskomst inderdaad meteen op de kattenbak zetten, en misschien kan je wat grind uit zijn kattenbak van het asiel mee krijgen, zodat er al een luchtje op de bak zit. Zet eten/water en kattenbak voor de eerste dagen in dezelfde ruimte zodat hij niet het hele huis door hoeft, dat kan nl best nog beangstigend zijn. Voor de rest gewoon geduld opbrengen, hij zal vanzelf loskomen, en dat kan binnen een paar dagen maar soms ook wel weken duren. Alvast veel plezier van je katertje :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie