Kitten 8 dagen oud valt af

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
sherona
Kitten

Kitten 8 dagen oud valt af

Bericht door sherona »

Hallo,

8 dagen gelden is mijn kat bevallen van een nestje met 5 kittens.
alle kittens komen goed aan behalve 1 die is in 2 dagen 4 gram afgevallen.
Ik probeerde haar bij te voeden maar ze moest het niet ik heb geprobeerd de andere kittens weg te halen zodat ze de moeder kat voor zich zelf heeft. vervolgens heb ik haar weer gewogen maar ze komt nog steeds niks aan.

Heeft iemand een oplossing voor me of advies?
eveline1982
Tijger
Tijger

Re: Kitten 8 dagen oud valt af

Bericht door eveline1982 »

Het bijvoeren gaat niet makkelijk in het begin, dat moet je echt een paar dagen volhouden. Ik ben soms wel 3 dagen aan het rotzooien met een flesje of pipetje voor ze de slag te pakken hebben en hem goed aanpakken. Als je weer gaat proberen bij te voeren moet je wel gaan stimuleren om te plassen en te poepen, dit doe je met een watje en lauwwarm water en zacht circeltjes trekken langs de anus en plasser. Ook niet meer dan een paar ml (max 5) per beurt en elke 2 uur ook s'nachts! Het is intensief werk maar als ze het redden, des te gaver :) . Ik gebruik zelf beaphar kittenmelk en daar doen ze het bij mij in de opvang goed op, ook van royalcanin is er poedermelk. Goed de gebruiksaanwijzing lezen zodat het niet te dik of te waterig word. Veel sterkte!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

allereerst toppie dat je het gewicht van je kittens in de gaten houd....menig hebben daar geen erg in....5 kittens is voor een mama best veel, je moet haar ook heel goed voeren (constant) het beste is kittenbrok of je hebt ook van RC Queen.....en zoals Eveline zegt met spuitje voeren moet je echt vol houden en de melk goed op temp. hebben voordat ze het een beetje gaan snappen... ik heb hier nu een pleegmama met 5 kittens waarvan ik er ook 1 bijvoer....in het begin is het klunelen maar nu zuigt ze zelf het spuitje leeg....groeien je andere kittens wel goed ?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
eveline1982
Tijger
Tijger

Wat misschien ook nog een idee is, is om een kruik erbij te leggen. Wel op zo een afstand dat de kitten er zelf makkelijk heen kan maar niet verplicht is om er tegen aan te liggen. Het is, als een kitten afvalt, zaak om hem zo warm mogelijk te houden anders zijn ze ook daar nog is mee bezig en dat kost veel energie voor een kleintje. Hoe ligt mamma en het grut er nu bij?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

ja en ook zeker na de bijvoeding toch bij mama leggen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
sherona
Kitten

Bericht door sherona »

Bedankt voor alle reacties ja me vriend en ik letten er hele dagen op.

Ze liggen nu lekker bij mama.
Het probleem is dat iedereen goed aan komt soms wel met 20-25 per dag en zei elke dag 10 gram en nu is ze er 4 afgevallen de andere kittens zijn dan ook al over de 200 gram en zei is nu net op de 185.

ik ga alles proberen wat jullie hebben gezegd. ik heb net weer geprobeerd bij te voeren maar het lukte nog niet.. ze is dan ook nog wel erg jong natuurlijk..
ze begint te piepen en dan komt de moeder kat en probeert haar weer mee terug te slepen naar het nestje.

Als ze bij de moeder drinkt lijkt het of ze goed drinkt maar ze komt niet aan.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ik raad je aan de temperatuur op te meten van het kitten. een kitten met onder temperatuur mag je NIET voeden. Als je dat wel doet kan het in de longen terecht komen en dan heb je longontsteking en dan is het vaak einde oefening.
eveline1982
Tijger
Tijger

Het kunnen allerlei oorzaken zijn, dat is ook het nare aan die kleintjes ze zijn amper te onderzoeken. Als ze bij mamma drinkt zie je dan of ze zuigt en slikt? Het lijkt me haast niet mogelijk aangezien ze nog steeds leeft, maar misschien is er wat met de reflexen. Op zich zou ik me over het gewicht nu nog niet enorme zorgen maken, het is maar 15 gr minder dan de rest dat haalt ze met de tijd wel weer in. Wel is het zaak dat haar gewicht niet nog verder zakt! Dus toch door blijven druppelen en desnoods op een kamer waar mams niet bij kan.
Plaats reactie