Ik lees al heel lang mee op dit forum, maar vond het nu nog echt tijd om mijn verhaal even te vertellen omdat ik er moedeloos van wordt en omdat tussen mij en mijn partner de discussie is ontstaan om voor onze rode kitten Flo (hij is eigenlijk niet echt meer een kitten, wordt 1 juni 1 jaar

We hebben al jaren 2 katten, broer en zus (Trip en Vecna) uit hetzelfde nest. Mijn partner had deze katten al een jaar voordat wij elkaar leerde kennen. Ze zijn nu 6 jaar oud. Dat is altijd goed gegaan. Het poesje (lapjeskat) was altijd de dominante factor. Ze kan echt een kreng zijn af en toe, maar gelukkig is de kater zo'n grote goedzak. Je zult hun echter nooit lekker samen tegen elkaar aan zien liggen. Zij was echt altijd de baas in huis.
Nu hebben we een jaar geleden dus Flo (kater) in huis genomen en dat gaat echt niet goed samen. Trip en Flo gaan op redelijk met elkaar om en spelen zelfs af en toe, maar Flo jaagt constant op Vecna en laat haar niet met rust. Ze mogen alle 3 naar buiten maar zelfs door z'n energie buiten kwijt te kunnen en meerdere keren per dag uitgebreid spelen met hem wordt het jachtgedrag niet minder. We hebben ze al maanden gescheiden gehouden en een herintroductie gedaan. Maar zij accepteert hem niet, ziet hem als indringer (ze sproeit zelfs af en toe!) en hij blijft op haar jagen. Flo is erg speels en energiek en Vecna kan daar niet mee om gaan en blaast, gromt en mept er op los. Erg stressvol voor haar. Als ze ligt te slapen dan laat hij haar wel met rust. Soms liggen ze zelfs ieder op een uiteinde van de bank te slapen. Maar als ze buiten loopt of binnen en hij krijgt het in z'n bol dan is ze doelwit. Samen eten doen ze ook af en toe als we blikvoer geven. Dan overwint het eten denk ik dan. Dat gaat zonder ruzie.
We hebben eerder dit jaar een gesprek/sessie gehad met een gedragstherapeute, maar we hadden niet het idee alsof haar ideeën echt iets toevoegde. Ze heeft ook niet eens echt naar de katten gekeken als ze rondlopen of hoe ze met elkaar omgingen.
Ik weet niet meer wat ik moet doen om er voor te zorgen dat Flo stopt met jagen op Vecna. Als hij daar mee zou stoppen zouden ze in ieder geval gewoon naast elkaar kunnen leven. Ze hoeven geen vriendjes te worden, dat verwacht ik ook niet. Als ik zie dat Flo naar Vecna onderweg is, dan kan ik hem afleiden en dan stopt ie ook. Alleen ik ben er niet altijd bij, met name buiten niet. Binnen houden we die twee eigenlijk gewoon gescheiden. Af en toe laten we ze bij elkaar in de woonkamer omdat de schuifdeur naar buiten dan openstaat. Flo heeft zn eigen bak en eigen voerplek..
Ik weet niet meer wat ik moet doen..

Bedankt voor het lezen.