"Diagnose" FIP, wat komt er nu allemaal op ons af?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Jappie
Kitten

"Diagnose" FIP, wat komt er nu allemaal op ons af?

Bericht door Jappie »

Hoi allemaal,

Ik heb intussen aardig wat fora afgezocht, maar vind het toch lastig om antwoorden te vinden, hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Ik heb hier een kater en kat rondlopen, zij komen uit hetzelfde nestje en zijn pas 1,5 jaar. Mijn kater Dexter werd een maandje geleden erg ziek, hij was ruim een kilo kwijt, had ontstoken ogen en tandvlees en stonk ontzettend. Dit speelde natuurlijk al wel wat langer, maar pas de laatste week werd het heftig en ging het allemaal heel snel. Uiteindelijk een spoedafspraak bij de dierenarts gemaakt en daar heeft hij emeprid, antibiotica en metacam gekregen. Alles een week gegeven en hij knapte er aanzienlijk van op, hij was weer wat aangekomen, stonk niet meer en ogen zagen er ook goed uit.
Een weekje nadat we gestopt waren met de medicatie begon hij weer gewicht te verliezen, hij wilde niet meer eten. Nu merkte de da dat zijn nieren raar aanvoelden en is er een bloedonderzoek gedaan, waarbij de volgende dingen eruit springen:
Ureum 39,3 (normaal 5,7-12,9)
Globuline 53 (normaal 28-51)
Creatinine 429 (normaal 71-212)
Totaal eiwit (serum) 82 (normaal 54-70)
Albumine (A1, A2 en B2 hebben een normale waarde)
Gamma 30 (normaal 4-8)
B1 8 (normaal 4-7)

Zoals ik het begrepen heb, laat deze uitslag een probleem met zijn nieren zien en is er sprake van een ontsteking. Na de bloedtest is er ook nog een kweekje gezet, hier is niks uitgekomen, waardoor de da toch het sterke vermoeden heeft van FIP :-( . Het werd als zeer waarschijnlijk genoemd, ook omdat de diagnose pas bij sectie gesteld kon worden.

Misschien dat ik hierboven nog iets gemist heb, het is ook allemaal zo snel gegaan.

Na het bloedonderzoek ben ik gelijk weer begonnen met de emeprid en a/d voeding van hills. Met heel veel moeite kreeg ik hem aan het eten. Nu 5 dagen later is hij weer wat aangekomen en heeft hij zelfs alweer een keer wat brokjes gegeten en speelt hij weer vrolijk met zijn zusje. De afgelopen weken rende zij alleen achter hem aan en had hij er overduidelijk geen zin in, de afgelopen dagen rent hij ook weer achter haar aan :smile: . Vandaag lijkt het echter weer een lastige dag qua eten.

Op dit moment drinkt en plast hij nog steeds veel, is hij (schat ik) 800 gram lichter dan een half jaar geleden, maar wel iets zwaarder dan de eerste keer bij de da. Voor het eten heeft hij wel de emeprid nodig en moet ik hem af en toe helpen door bv wat snoepjes in zijn eten te stoppen. Daarnaast is hij nu ook heel erg aanhankelijk, wil veel op schoot, geeft kopjes en volgt hij me het huis door. Het voelt ergens ook als dat hij het ook weet en zoveel mogelijk bij me wil zijn voor de tijd die hij heeft of dat hij zicht gewoon niet lekker voelt en me er iets aan wil laten doen. Het maakt de situatie er in ieder geval niet makkelijker op.

Maar nu vraag ik me nog wel wat dingen af, hopelijk kunnen jullie daar met jullie ervaring een antwoord op geven.
- Is er eventueel nog iets wat de da over het hoofd heeft gezien?
- Heeft hij nu veel pijn?
- Wat kan ik de komende tijd verwachten? De ontsteking zit nu in zijn nieren, maar kan zich verspreiden als ik het goed begrepen heb.
- Ik wil hem natuurlijk zo lang mogelijk bij me houden, het is zo’n schatje, maar wil hem ook niet laten lijden. Hij is nu hersteld van 2 downs, maar doet hij dat ook bij een 3e weer?
- Verder lees ik allerlei dingen over eventuele oorzaken waarbij stress en genen toch wel de overhand hebben. Ze wonen nu allebei 1,5 bij me in hetzelfde huis, zonder andere katten en ik heb niet het idee dat ze veel stress gehad hebben. Als een van beide toch erg gestresst moet zijn dan is het ook zijn zusje wel. Wat heeft er eventueel toe geleid dat het virus bij hem wel gemuteerd is en bij haar niet. En kan dat in de toekomst bij haar ook gebeuren en kan ik daar iets aan doen?
- Ik heb ze allebei gekocht omdat ze dan samen konden zijn, ik ben ivm werk ook regelmatig van huis en samen zijn ze niet alleen. In het nestje trokken ze al heel erg naar elkaar toe en ook hier slapen ze bv nog regelmatig in elkaar verstrengeld. Maar straks is ze natuurlijk alleen en ik maak me toch wel een beetje zorgen. Hoe gaan katten hiermee om?

Toch nog een flink verhaal geworden, in ieder geval bedankt voor het lezen als je tot hier bent gekomen en alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Dinky
Tijger
Tijger

Re: "Diagnose" FIP, wat komt er nu allemaal op ons af?

Bericht door Dinky »

Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee maar heb volgens mij wel eens gelezen dat Hills a/d juist niet goed is voor katten met nierfalen (wat die van jou heeft blijkt uit de ureum waarde en creatine waarde). Daarnaast worden katten misselijk door zo'n hoge ureumwaarde.

Zou dus als het even kan nierdieetvoer geven omdat de kat zichzelf anders kan gaan vergiftigen door de slecht werkende nieren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Helaas ben ik niet heel medisch onderlegd wat dieren betreft. Maar als je hier op metacam zoekt dan kom je verhalen tegen.....metacam kan namelijk erg funest zijn voor de nieren. De nierwaardes zijn inderdaad veel te hoog. Lees niet goed wat je da daar tegen doet. Bijv in ieder geval nierdieet of medicatie hiervoor. Het vele drinken en plassen duid op een nierprobleem. Door deze hoge waardes voelt je kat zich dan ook misselijk en daardoor dus geen zin in eten. Hopelijk helpt de emeprid hier voldoende tegen.
Het bij je willen zijn herken ik ook van mijn kitten die door een nierbekkenontsteking dus nierfalen kreeg.

De andere uitslagen zeggen mij dus niets behalve dan ureum en creatinine. Fip heb ik gelukkig ook geen ervaring mee. Maar met die nieren zal toch actie ondernomen moeten worden. Die waardes moeten omlaag.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

FIP en nierfalen zijn twee heel verschillende zaken..!
nierfalen en metacam liggen in elkaars verlengde en zijn nierwaardes zijn veel te hoog.
het enige dat hij mag eten is goeie kwaliteit nierdieet en niks anders en de dierenarts die a/d heeft meegegeven mag terug naar de schoolbanken!
hij moet veel blijven drinken om zijn nieren door te spoelen en afval af te voeren.

FIP is met 98% zekerheid uit uitgebreid bloedonderzoek te diagnosticeren (IDEXX - VetMed) maar of je da weet dat niet of heeft dat niet te berde gebracht.
heeft hij verhoging?
kijk uit voor FIP-diagnoses, er zijn da's die iets al snel FIP noemen als ze er niet uit komen..

omdat hij metacam heeft gehad vrees ik dat de oorzaak voor de niercrisis daar ligt: medicijnvergiftiging en inderdaad, we hebben hier tig gevallen en tig topics... weer die rot-metacam denk ik dan..

we hebben topic nierfaalkatten en een topic Pluisje, het eerste bevat heel erg veel informatie en het tweede is het grote niertopic waar alle nierkatzels wonen en waar we meedenken over allerlei lastige problemen in het kader van de verzorging/medicatie/voer en zo..

heb je verhaal gelezen en wat stelt je dierenarts nu verder voor?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een van de organen die het kunnen begeven door FIP zijn de nieren.
Ik heb een kat van 5,5 jaar oud verloren aan FIP. Zijn nieren begaven het.

Is er buikvocht afgenomen bij je kat?
FIP is altijd dodelijk en als je er te lang mee doorgaat is het een pijnlijke dood.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Wat is emeprid? Waar dient het voor?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Jappie
Kitten

Bericht door Jappie »

Dank voor jullie reacties. Ik zal morgen de da weer even bellen, want het is wel opvallend er geen nierproblemen waren (of er is toen niet goed gekeken) toen ik voor de eerste keer daar kwam. Ik heb toen wel de bijsluiter gelezen maar omdat er geen nierproblemen vastgesteld waren heb ik er verder ook niet meer op gelet.

@Dinky/Adriana: hebben jullie misschien een bron voor de a/d voeding? Dexter had een paar dagen niks gegeten en ze dachten ff iets te proberen en hij at er gulzig van, het bloedonderzoek was toen ook net uitgevoerd, de uitslagen waren nog niet bekend.

@Adriana: DA wilde eigenlijk nog een echo doen, maar dit was eigenlijk alleen om andere dingen uit te sluiten. Ze verwachtte dat er weinig uit zou komen. Ik zal het ook meenemen morgen, net zoals overstappen op ander voer.

@Sifra: emeprid werkt als het goed is tegen de misselijkheid, hierdoor eet hij uiteindelijk weer wat makkelijker.
Adriana

Bericht door Adriana »

hij is hoogstwaarschijnlijk misselijk van die hoge ureum door de a/d. een nierfaalkatzel met deze waardes zou missch ook wel vloeistofinfuus moeten hebben om te spoelen.
wat bedoel je met bron? a/d is aansterkvoer en niet geschikt voor nierkatten, ook niet als ze erg ziek zijn. en als ze niet eten dan kun je bv Royal Canin renal of Hills k/d natvoer prakken en in een spuitje geven. kleine beetjes ieder uur gaat beter dan veel ineens.
laat hem morgen ook even tempen..
peggy72

Bericht door peggy72 »

FIP is niet voor 98% procent vast te stellen door bloedonderzoek als dat zo was dan was er al een duidelijke doorbraak in het FIP onderzoek. Het is nog steeds alleen maar door sectie vast te stellen. Wat ze wel kunnen met bloedonderzoek is kijken hoeveel overeenkomsten er zijn. En als het er meer als 7 zijn dan gaat de verdenking naar FIP.

Dus VERDENKING

Bij FIP is het meestal niet alleen de nieren die uitvallen maar meerdere organen.

Bij onze kater was het binnen 6 dagen gebeurd. Wilde niet meer eten, heeft alle mogelijk medicatie geprobeerd en niks mocht baten.

De mensen op dit forum zijn niet zo voor homeopatische middelen maar ook wij hebben meerdere katten uit hetzelfde nest. Bij ons begon het met het geel verkleuren van de huid. Voor Stoffel waren wij helaas te laat om met homeopatische middelen te starten maar voor de rest waren we wel optijd. Nu ruim 3½ maand later doen deze het steeds beter.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Volgens mij zijn er wel meer mensen die homeopatische middelen gebruiken hoor dus om nou meteen hier te zeggen dat de mensen op dit forum hier niet zo voor homeopatische middelen zijn......

ben wel benieuwd hoe het inmiddels bij de da vergaan is vandaag.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

peggy72 schreef:De mensen op dit forum zijn niet zo voor homeopatische middelen maar ook wij hebben meerdere katten uit hetzelfde nest. Bij ons begon het met het geel verkleuren van de huid. Voor Stoffel waren wij helaas te laat om met homeopatische middelen te starten maar voor de rest waren we wel optijd. Nu ruim 3½ maand later doen deze het steeds beter.
Sorry maar vraag me af hoe je erbij komt dat wij hier niet zo voor homeopathische middelen zijn? Er zijn namelijk juist meerdere forumleden die homeopathie toepassen bij tandvleesproblemen en zelfs eentje die de studie homeopathie voor dieren gaat doen...
Het hangt alleen van de soort kwaal af en wat erover bekend is van de reguliere middelen en ervaringen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

peggy72 schreef:FIP is niet voor 98% procent vast te stellen door bloedonderzoek als dat zo was dan was er al een duidelijke doorbraak in het FIP onderzoek. Het is nog steeds alleen maar door sectie vast te stellen. Wat ze wel kunnen met bloedonderzoek is kijken hoeveel overeenkomsten er zijn. En als het er meer als 7 zijn dan gaat de verdenking naar FIP.

Dus VERDENKING
98 % zekerheid over FIP (bloedonderzoek VetMed IDEXX) vind ik een vrij hoog percentage en dat is voor mij dan geen verdenking meer...

enne, sinds feb 2013 geregistreerd en hoe goed en breed ben je sindsdien ingelezen om te stellen dat we hier niet zo voor homeopathie (of fytotherapie) zijn?
kan rustig zeggen dat de meesten van ons de houding hebben 'als het maar werkt en niet al te belastend is, dus resultaat telt..'
rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar 'Westerhuis' intypt dan zie je de nodige berichten, evenals bij 'homeopathisch'
peggy72

Bericht door peggy72 »

nou misschien uit de reactie's die ik kreeg van jullie op mijn eigen topic.

De vetmed IDEXX is hartstikke leuk maar zolang amerikaanse onderderzoekers en de dierenarts gewoon eerlijk toegeven dat FIP niet via bloedonderzoek aan te tonen in en alleen via sectie. Vertrouwen we daarop....en aangezien er ook al heel wat katten onnodig ingeslapen zijn omdat de bloed test zegt FIP verdenking en naderhand bij sectie blijkt het wat anders te zijn. De bloedtest die er is, is een titerbepaling

een FIP titer bestaat er gewoon nog niet de PCR test, is een test voor corona virus en het corona virus is nog steeds geen FIP
Jappie
Kitten

Bericht door Jappie »

Lastig zo met al jullie adviezen en die van de da.
Ik heb in ieder geval net zijn temperatuur gemeten en die was 38,7 dus dat zit goed.
Van de da begreep ik dat Dexter zijn gamma gehalte zo hoog is dat het zeer waarschijnlijk FIP is, ook zij geven aan dat de diagnose lastig te stellen is. Maar hij gaf ook aan dat er slecht voor hem uitziet met zulk slecht functionerende nieren en dat ik wel na moet denken over hoe het verder moet.
Daarnaast is hij nog steeds een kilo lichter dan hij ooit was en dat aankomen wel een van de prioriteiten is.Ik heb m echt geprobeerd vet te mesten met allerlei lekker dingen, maar het is lastig om hem zwaarder te krijgen. Ik heb wel een proefpakketje van speciale niervoeding gekocht en hij vond het lekker, dus daar ga ik meer van kopen.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Maar wat zegt je da nu dan? Die zou jou moeten adviseren om alleen niervoeding te gaan geven en wrs misschien wel spoelen? Krijg het idee dat je da niet veel doet en de kat al opgeeft. Je kat moet zich hartstikke ziek voelen en ik krijg het idee dat daar niet veel aan gedaan word(niet door jou hoor)

En Peggy....jullie is wel een heel breed woord hoor. Niet het hele forum over 1 kam scheren graag.

Bekijk ons album hier
Plaats reactie