Beroerte bij poes Jari.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
jaribal
Kitten

Beroerte bij poes Jari.

Bericht door jaribal »

Goedemorgen, ik wilde even mijn verhaal hier kwijt.
Onze poes Jari (16 jaar) is dinsdag onder het mes geweest voor kiezen en hoektand te verwijderen.Voor die tijd maakte ik me zorgen of zij de narcose wel goed door zou komen omdat ze al een oud bessie is..volgens DA was het geen probleem.Nog bloedonderzoek gehad en deze was goed.Er zitten natuurlijk altijd risico's aan een narcose,dat geld voor alle dieren.
Een maal thuis ging het voorspoedig,was wat wiebelig,maar plaste goed en at ook al lekker een stukkie gekookte kip.Knapte op...tot vanmorgen.Ik kwam beneden en ze lag niet op haar stekkie.Midden op de bank en kon zich niet omrollen.Ik pakte haar op en het voelde al vreemd aan.Zette haar op de grond want misschien moest ze plassen.Ze kon niet meer lopen.Ze miauwde niet,geen gesspin wat ze altijd doet. Zag er niet goed uit..Ik dacht die gaat het niet halen.(ik barste in tranen uit,maar dat terzijde).DA gebeld,kon meteen komen....die zag het meteen.Beroerte gehad...kopje scheef,niet kunnen staan enz.
DA onderzocht haar,urine afgenomen,(was goed),Anti biotica gehad en infuusje met vocht.Prednisolon kuur.
Ik moest vooral niet opgeven zei de DA..kan goed komen.
Eenmaal thuis sleepte ze zich op haar plekkie en at wat (zij het erg moeizaam want tong hing half uit bekje) Lekker een kruikje gegeven ...is zag dat ze al wat beter werd.Was weer aan het spinnen en miauwde weer.
Toch maak ik me (terecht) zorgen....tis me beessie,me meissie...ik heb hoop en ga ervoor maar in mijn achterhoofd speelt een ander scenario....
De andere 2 katten die ik heb voelen ook dat er iets.
Maar goed..dit wilde ik ff kwijt.
Bedankt voor het lezen,Pien
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Beroerte bij poes Jari.

Bericht door Dinky »

Begrijpelijk dat in je achterhoofd een ander scenario speelt ;) Ze is ook niet meer de jongste natuurlijk. Wij snappen hier op het forum ook heel goed dat je haar niet kwijt wilt ;)
Hoop dat ze steeds verder opknapt!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ik heb ook een kater gehad die heeft er meerdere gehad. Dus de dingen die jij beschreef als koppie als koppie scheef en zo klinkt erg bekend in de oren...
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Mijn BK-poes Robijntje (nu 10 jaar) heeft bijna een jaar geleden ook een TIA gehad. Ze hield haar hoofd opeens erg scheef, maar liep wel normaal. Ik dacht eerst dat ze last van oormijt had, maar later viel het ons ook op, dat haar ene oog een beetje raar stond (uitpuilend; vooral op foto's was het goed te zien), en we zagen ook dat ze haar ene oortje niet meer kon bewegen. Met dierenarts gebeld, en die zei dat er weinig aan te doen was, en dat het nog zou kunnen herstellen; soms duurt dat een week, soms weken, en soms maanden.. En inderdaad binnen een week was ze weer helemaal de oude, alleen duurde het wat langer voordat ze haar oortje weer kon bewegen.
Sindsdien is er gelukkig niets meer gebeurd met Robijntje. Het kan dus gewoon weer helemaal goedkomen, al schrik je je eigen natuurlijk een hoedje!

Mijn vorige HTK-kater kreeg een TIA op ong. 19-jarige leeftijd. Hij was door zijn achterpoten gezakt, maar 1 of 2 dagen later was dit ook weer helemaal over, en kon hij weer normaal lopen.

Ik hoop dat Jari snel herstelt van haar TIA en dat ze nog een aantal jaar mag leven in goede gezondheid!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Ducky* is na 2 dagen ook hersteld na een Tia. In het weekend gebeurde het. Ze was er gewoon niet meer, een kat zonder persoonlijkheid die van etensbak liep en verder niks. Wij op maandag naar de DA voor een spuitje en ze was weer helemaal Ducky.
Van de Tia geen bijwerkingen.
Het was absoluut geen prettige ervaring. Succes!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

heel veel sterkte gewenst en natuurlijk heel veel beterschap, ik hoop dat Jari weer opknapt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
jaribal
Kitten

Bericht door jaribal »

Bedankt voor de berichtjes.... :grin: ...inmiddels is Jari al weer aardig opgeknapt.Je zag het elke dag beter gaan.Ze staat nog wat wiebelig op de pootjes maar das ook ouderdom....Vandaag de laatste AB kuur gehad,heeft nog wel prednison (kwart tabletje)....Echt superblij dat ze weer de oude is...
CS1303
Kitten

Bericht door CS1303 »

Hallo Iedereen,

Even voorstellen, ik ben een honde en katte eigenaaresse. Mijn hond Bentley (labrador retriever engelse jachtlijn) van 9 jaar en zijn beste maatje mijn kat Picatchu 13 jaar en nu 8 jaar bij mij. Mijn kat is aankomen lopen en mijn hond liet duidelijk merden niet meer zonder hem te kunnen. Hij was gechipt en ik heb de eigenaren gesproken. Hij was al 8 maand bij hen weg en ze woonden ook 21 KM!!! verder op. Ze hadden een hond en als ik wou mocht ik hem houden. Zo gezegt zo gedaan, picatchu was van mij. * jaren lang pecht gehad, kapotte poot door een stropersklem, ruzie met andere katten, onsteking aan zijn slechte poot, oog kapot, half blind, blaasgruis tot 3 keer toe ondanks goed voer. Ruzie met de buur honden en buur katten. Nu was hij de baas van de buurt. Geen elkele boerenkat of andere hond durfde in de buurt te komen. En als mijn hond blafte omdat er iets was, stond de kat met zijn neus vooraan de hond verdedigen.. Rare wereld maar het was zo!

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik vorige week donderdag de erste ervaring met mijn kat heb gehad sinds ik huisdieren heb. Hij was ziek, at weinig, werd kaal op buik en poten en sloom. Toen ik onderweg was naar de dierenarts kreeg hij een soort epileptische aanval. Ik ben als een gek naar de dierenarts gescheurt en dar aangekomen gelijk vocht gespoten een pep middel en antibiotica. gezien ik als asiistente lang bij de dierenkliniek had gewerkt macht ik hem totaal versuft weer mee nemen naar huis en kreeg een koffer vol medicatie mee. De volgende dag moest ik bellen. Dit werd die avond al.

Ik zag naarmate de dag vordere geen verbetering en ik constateerde een hersenbloeding. Dit werd die avond door de dienstdoende DA bevestigd. Het was een heftige gezien hij 12 uur na die tijd nog apatisch was en de kans dat hij er boven op kwam was klein maar we wouden hem de kans geven tot maandag. Nogmaals vocht en anabolen gespoten. De volgende dag probeerde hij te lopen en kon men duidelijk zien dat zijn rechter kant niet meer mee deed. Wat mij zorgen baarde omdat hij met zijn rechter voorpoot al eens in een stroopers klem hat gezeten en deze altijd al iets moeilijk was.

De dagen die daarop volgde gingen met ups en downs, en de dierenarts is vaak langs geweest met vocht en moderin ( moderin geeft men aan dieren die een trauma hebben gehad en daardoor een hersenbeschadiging of zenuw beschadiging hebben, dit ondersteund het revalidatieproses) Het hielp, en maandags liep hij weer schommellend rond. alleen hij wou niet eten en drinken. Hij is een kater met blaasgrijs en dus nier problemen. Dat maakte mij bang, mijn dieenarts/goede vried/oud werkgever wou het niet opgeven. Dus hebben we besloten door te gaan.

Nu bijna een week later (donderdags een bloeding en nu is het woensdag) loopt hij erg goed! Ik ben verbaast, zacht voer wil hij niet eten, dat vind hij te plakkerig, broekjes eet hij wel steeds kleine beetjes zoals vroeger. Gister heeft hij de laatste keer vocht toe gedient gekregen omdat hij nog steeds niet goed wil drinken. We willen nu dat hij zelf weer gaat drinken. 1 probleem is er echter wel, hij dronk altijd "vies" water, ijs de vijver, de honden water bak, maar alleen als de hond er al in gekwijlt had en waterplassen. Het is nu behoorlijk droog en alle buien trekken aan ons voorbij. Hij heeft nog wel problemen met zijn evenwicht waardoor ik het niet aandurf hem bij de vijver te laten. We wonen buitenaf tussen de boeren en het was ook echt een boeren kat. hij is nu wel zo slim dat hij bij huis blijft ookal laat ik de deur open staan. En als hij buiten is, komt hij keurig als hij geroepen word. Ik hou hem natuurlijk ook wel nouletten in de gaten.

Nu heb ik alleen nog het probleem met het drinken. Ik heb boullion geprobeerd, kraanwater, regen water, verschillende plekken, verschillende hoogtes, verschillende bakjes. Momenteel doet hij het nog goed op zijn ingespoten vocht echter ben ik ten einde raad wat het drinken betreft. Omdat hij ook geen nat voer wil.

Is er IEMAND die hier ervaring mee heeft en mij een tip zou kunnen geven? Ik ben ten einde raad.

Groet,
CS1303
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
neem aan dat je verschrikkelijk blij bent dat hij intussen deels zo goed hersteld is.. alleen het zelf drinken nog...
en eerlijk gezegd vind ik dat nou ook weer niet zo rampzalig dat iemand daarvan ten einde raad moet zijn....
in het nierfaalkatten-topic Pluis krijgen vrij veel katzels hun (extra) vocht via de spuitjedrinkmethode. zelf hebben wij twee katzels waarvan eentje helemaal niet meer zelf drinkt en haar broer standaard 2 spuitjes per etmaal krijgt. broer heeft geen eetreflex en ze zijn herplaatsers (en mishandeld) en inmiddels 8 jaar maar doen het allebei erg goed.. ik bedoel maar.. ;-)

in alle gevallen zou ik helder vijverwater in een spuitje doen en dat zachtjes aan de zijkant in het bekje spuiten end zelf ff kijken hoeveel per etmaal, dus hoeveel spuitjes..

het kan zijn dat als hij nog weer wat verder is de drinkreflex ook weer terugkomt.
kijk ook eens bij cholodin bij medpets of dat iets voor jullie is om te proberen..
http://www.medpets.nl/cholodin/

en nierkatzels moeten goed spoelen dus voorlopig nog even heel gezellig samen spuitjedrinken..!
CS1303
Kitten

Bericht door CS1303 »

Bedankt voor de reactie. Ondanks alle goed zorgen heeft mijn picatchu een longontsteking gekregen en ia hier aan bezweken. Hij is in zijn slaap vredig heen gegaan. We gaan hem hier ontzettend missen.
Plaats reactie