Kat 10 maand steekt zich weg onder meubels en blaast

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
LBibi
Kitten

Kat 10 maand steekt zich weg onder meubels en blaast

Bericht door LBibi »

Hallo,

Ik heb net een tien maand oude kattin geadopteerd uit een asiel. Nu is het probleem dat ze vanaf dat ik ermee thuiskwam zich onder het aanrecht of onder mijn bed heeft verstopt, ik heb haar ook nog niet zien eten of drinken... Als ik haar probeer te aaien of vast te nemen wordt ze erg agressief.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe los ik dit best op? Ik ben best ongerust dat het gedrag niet meer te "corrigeren" valt nu ze al 10 maand is.

Hopelijk kan iemand me helpen :-(
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kat 10 maand steekt zich weg onder meubels en blaast

Bericht door castratenkoor »

Ik zou adviseren eten en drinken dichtbij haar schuilplek te zetten en haar even een paar dagn met rust te laten. Dit gedrag is angst, vreemd huis, vreemde geuren, vreemde geluiden, vreemd mens.
Ze heeft even tijd nodig te wennen. ga af en toe bij haar op de grond zitten of liever liggen, klein en laag is minder bedreigend voor haar. En praat zacht, lief en hoog tegen haar.

Angst kun en hoef je niet te corrigeren, als ze je vertrouwt dan zal dat over gaan.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
LBibi
Kitten

Bericht door LBibi »

Bedankt!

Brokjes en kattenmelk staan er al. De kattenbak heb ik er voor de zekerheid ook wat verderop in de kamer bijgezet.

Hopelijk durft ze er binnen een paar dagen uit komen, zou niet willen dat ze uitdroogt natuurlijk.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Morgen eens proberen of je haar af kunt leiden met spelen. Koop een stok met lange pluim voor haar en wiebel dat eens voor de opening morgen, niet met je handen te dichtbij. Hooguit handen laag om te laten ruiken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Katten drinken vooral water, kattenmelk is meer bedoeld als traktatie. Nu kun je het prima gebruiken om haar te lokken, maar vergeet ook niet een kom water neer te zetten. Veel katten kun je lokken door bijvoorbeeld zachtjes krasgeluiden te maken, of met een geluid makend balletje. Touwtjes vinden ook veel katten leuk. Pluimstok is ook een heel goed idee. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Check eens bij meerder topics hier over dit onderwerp. Dan lees je dat met tijd en geduld het echt wel goed komt hoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
LBibi
Kitten

Bericht door LBibi »

Allemaal heel erg bedankt! Gelukkig heb ik zo'n pluimstok en een klein stoffen muisje met een belletje in nog liggen :), ik durfde die niet bovenhalen omdzt ze al zo bang was maar dat zal ik de komende dagen eens proberen.
Het is echt wat wennen met zo'n bang katje, tov mijn vorige kat, die zo'n brave en sociale loebas was ;)
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ik zou zowiezo haar lekker vandaag en morgen met rust laten. Mag ze ook op de slaapkamer? Als je slaapt ben je vaak minder eng en durfen ze wat verder te gaan. Ik heb dit soort gevallen ook in de opvang gehad en binnen een week (met voldoende rust en niks opdringen) zijn ze een stuk minder bang. Heel veel succes en geen zorgen maken, komt vanzelf goed :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
LBibi
Kitten

Bericht door LBibi »

Jup ze schuilt onder mijn bed :). Kleine update, ze stond net in het midden van de living. Toen ik omkeek was ze wel meteen weg maar toch.. Het is al een stap vooruit :p
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Zeker! Dat gaat al behoorlijk vlot eigenlijk. :) Bij mijn kater heeft het een week geduurd voordat ik hem weer zag. Komt wel goed! :)
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
JenniiCelest

Bericht door JenniiCelest »

Dat gaat dan al een heel eind vooruit :). Bij Loesje heeft het 3 dagen geduurd voor ik haar een keer zag. Laat haar maar lekker schuilen, ze komt vanzelf als je haar genoeg rust gunt. Wat eventueel kan helpen als ze onder je bed ligt is om er naast te gaan liggen en heel zachtjes en liefjes tegen haar te praten. Niet proberen te aaien, dat komt nog wel. Op die manier heb ik het vertrouwen van mijn kitten ook gewonnen :). Oppakken zou ik voorlopig ook nog even laten, als je haar dadelijk volledig mag aanraken e.d. dan kan je het eens proberen, als je merkt dat ze zich niet fijn voelt meteen neerzetten. Niet 'gooien' zoals ik soms mensen zie doen, als je haar telkens netjes neerzet op haar pootjes zal dat ook vertrouwen wekken. Wat hier heel erg geholpen heeft is een laserlampje om mee te spelen. Dan kan je namelijk zelf op een afstandje blijven en dan durft je katje vaak eerder onder haar schuilplaats uit te komen.

Succes!
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Hier heeft een 4 maanden oude poes een week onder onze bank gezeten.
Heb geduld, bied de kat voldoende mogelijkheden en zorg dat hij/zij alles bij de hand heeft.
Onze poes hoorden we met name s' nachts overal gebruik van maken..
Met veel geduld en zachte geluiden kwam ze tevoorschijn.
Elke keer een beetje langer en zodoende hebben wij, na een klein half jaar een lieve knuffelpoes.
LBibi
Kitten

Bericht door LBibi »

He probleem hier is echter dat ze volgens mij helemaal niet eet, het bakje is nog even vol als gisterenavond :/
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Kun je wat brokjes naar haar toe gooien? Dat hebben wij ook gedaan, dat eet onze poes ze wel.
Ik heb meerdere topic gelezen over dat de nieuwkomer niet meteen fanatiek zit te eten, uit angst.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Kan ook zijn dat ze de brokjes niet lekker vindt. Wat kreeg ze in het asiel? Wellicht kun je wat natvoer geven, veel katten vinden dat lekker.
Maaike

Plaats reactie