Schilferige huud en vacht, rent met een dikke staart rond

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Inge_ong
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2013 21:40

Schilferige huud en vacht, rent met een dikke staart rond

Bericht door Inge_ong »

Hallo!
Meerdere malen per dag van onder tot boven door mijn huis
De laatste tijd maak ik mijn eigen een beetje zorgen om mijn kater Kenzo. Het is een stressgevielige kat, ik geef hem daar ook tabletjes voor (telizen S). De laatste tijd rent van boven tot onder door mijn hele huis hij heel vaak met een dikke staart met een laag gemiauw. Ik heb hem al ontvlooid maar dat heeft niet geholpen. hij heeft een schilferige huid en weet niet waar het van komt. hij krijgt prima voer, hij eet sensetive brokjes voor zijn darmen en daarnaast geef ik hem 1x in de 3 dagen blikvoer met vis

Wie zou mij hiermee kunnen helpen?
Groetjes inge
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schilferige huud en vacht, rent met een dikke staart ron

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
heb toch nog wel wat meer informatie nodig..
hoe oud is Kenzo en is hij gecastreerd? is het je enige huisdier/kater?
heb je een tuin waar ongecastreerde poezen/katers in kunnen komen?
ontvlooien helpt niet tegen dikke staart en laag miauw, dat wordt veroorzaakt door vreemde kattenluchtjes, geluiden of andere tekenen.. dikke staart betekent 'ik maak mij groot en dan word jij heel bang van mij', soort van dreigen..
schilferige huid moet je toch wel even langs een dierenarts halen, het kan onschuldig zijn maar wij zijn geen dierenarts en zien het dier niet..

je schrijft dat hij stressgevoelig is, maar daar krijgt hij toch niet constant telizen voor..?
wat zou die stress bij Kenzo kunnen veroorzaken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Inge_ong
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2013 21:40

Re: Schilferige huud en vacht, rent met een dikke staart ron

Bericht door Inge_ong »

Dankjewel! Ook voor de snelle reactie. Kenzo is gecastreerd met 6 maanden. Hij is nu bijna 4 jaar. Het is onze enigste kat. Hij komt nu je het zegt nog niet zo lang buiten want ik ben pas geleden verhuisd, en waar ik nu woon zitten veel jatten.

Met de telizen ben ik begonnen doordat hij uit stress zijn vacht kaal likte. Ik geef het hem niet constant. Per toeval ben ik er net vorige week weer mee gestart. Kenzo is een uitgesproken karakter, heeft echt zijn nukkigheden. Het is een trotse en zeer dominant aanwezige kat. Hij grijpt me vaak in de armen en benen, soms is her spelen, maar soms iook absoluut niet. Ik maak me er vaak zorgen over, hij word vaak bang van iets in huis maar 9 vd 10x zie ik niks
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schilferige huud en vacht, rent met een dikke staart ron

Bericht door Adriana »

heb je er wel eens aan gedacht om een maatje van ongeveer dezelfde leeftijd voor hem te zoeken?
dat zal een heel rustige, lieve bvk kater moeten zijn en het beste vraag je advies aan het dichtstbijzijnde asiel. daar kun je terugbrenggarantie krijgen als het niet matcht.
is hij gechipt als hij buiten komt en is je tuin afgezet?
als er veel katten in de omgeving zijn kun je vechtpartijen verwachten. vaak dragen half wilde katten allerlei ziektes en kunnen Kenzo met bv bijten besmetten.
dat hij jou aanvalt en bijt komt omdat hij als solokitten is opgegroeid zonder voorbeeld van kattenmaatjes. zoek via de zoekfunctie maar eens op solokittens, dan begrijp je wat meer over zijn gedrag. dat kan over gaan als hij zich kan richten op een maatje maar op deze leeftijd heb je natuurlijk geen garantie..
de stress en het kaallikken zou kunnen komen uit verveling en alleen-zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Schilferige huud en vacht, rent met een dikke staart ron

Bericht door lidewij020 »

Is Kenzo recent nog gecheckt door een dierenarts? Zijn gedrag, het kaallikken en de schilferige huid zouden ook een gevolg kunnen zijn van een medisch probleem. Pas als dat uitgesloten is, kun je aan zijn gedrag gaan werken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie