geur kattenplas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
mistifarang
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2013 07:14
Locatie: Bangkok
Contacteer:

geur kattenplas

Bericht door mistifarang »

'K heb in Europa nogal wat katten gehad maar die konden door een kattenluikje altijd naar buiten.
Nu dacht ik te weten dat de urine van een (ongecastreerd) mannetje behoorlijk kan stinken.
Na de plotselinge trieste dood van een jong aanlooppoesje, een paar dagen na een sterilisatie, heb ik een gesteriliseerde poes van meer dan 17 jaar oud opgenomen. Zij was altijd gewend "op de bak" te gaan en is dienaangaande zeer zindelijk, zo zindelijk dat wanneer ik in de tuin zand in de bak aan het scheppen ben zij naar de bak rent om een plasje erin te doen..............
Nu valt mij op dat haar urine stinkt als van een mannetje. Is dat normaal??

(Locatie Thailand)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: geur kattenplas

Bericht door castratenkoor »

De geur van urine van oudere katten wordt vaak wat sterker. In plaats van aarde uit de tuin zou je kattenbakgrit in de bak kunnen doen. Dat neemt de stank beter op.
Lijkt me ook verstandig haar bij de dierenarts te laten onderzoeken, in ieder geval bloed en urine laten checken. Misschien is haar nierfunctie niet meer optimaal. Dan zou je haar nierbrokken moeten gaan geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mistifarang
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2013 07:14
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: geur kattenplas

Bericht door mistifarang »

Bedankt voor je snelle reactie! Zal dat zo snel mogelijk doen, bloed niet zo moeilijk plas een beetje meer, ze is erg koppig. Hoop diep dat haar nieren (nog) goed zijn (en blijven), dierverzorging hier is wat gecompliceerder..........
Wat zijn "nierbrokken" (taalprobleem)? Ben bang dat dat hier niet te krijgen is! Ze eet nu verschillende soorten Whiskas-brokjes maar haar voorkeur gaat toch uit naar een zeker soort (gekookte) vis; wel... hangt ook weer een beetje van haar bui af!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: geur kattenplas

Bericht door castratenkoor »

Met nierbrokken bedoel ik dieetvoer voor nierpatienten. Urine kunnen ze ook afnemen door een blaaspunctie te doen. Maar uit bloed is al heel veel info te halen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mistifarang
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2013 07:14
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: geur kattenplas

Bericht door mistifarang »

Bedankt Tiger!
Cerna

Re: geur kattenplas

Bericht door Cerna »

Ik heb even voor je gegoogled voor het geval de poes inderdaad nierfalen heeft (en dat vermoeden heb ik wel wanneer de urine zo sterk geconcentreerd is) en Hills-KD is verkrijgbaar via: http://www.hillspet.com/where-to-buy/thailand.html, ook Royal Canin verkoopt men in Bangkok: http://eng.royalcanin.com/discover-roya ... e_id)/1127

Voor nu is het zaak om te zorgen dat de kat vooral veel drinkt (overal waterbakjes neerzetten) zodat de nieren minder belast worden en inderdaad bloed laten prikken.

Van Hills heb je KD-brokjes en KD-zacht voer, Royal Canin verkoopt 2 soorten brokjes: renal en renal special en heeft paté en zakjes nat voer in 3 smaken.
mistifarang
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2013 07:14
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: geur kattenplas

Bericht door mistifarang »

GEWELDIG Cerna! Ik was me van het merk Hills niet bewust en in Spanje leefden we toch niet zoals in Holland voor wat betreft het voer. Zal aan de slag gaan en..... hoop dan maar dat onze "verwende mevrouw" het dan ook eet, dat wordt nog een tweede zorg! De vis die ze eet (slechts een soort) is vers doch gekookt en niet gezouten of zoiets. De Kittekat moet madam vers uit de koelkast hebben en wanneer het enige uren te lang in 't bakje heeft gelegen dan moet ze 't al niet meer. Het water niet van de kraan of uit de fles maar 't liefst regenwater, oud maakt niet uit. Goeiemensen!
Wat ik wel heb bemerkt is dat ze met een zekere regelmaat "hoest" wat niet van haar keel komt en ook niet van het eten. Het geluid is dan wat hoog.
Cerna

Re: geur kattenplas

Bericht door Cerna »

Wanneer ze "hoesten" kan dat komen doordat een haarbal dwars zit. In Nederland hebben we lax-a-past en dat is ook via internet te koop, maar daar heb je dan op dit moment niets aan.
Misschien dat de dierenarts toch ook zoiets heeft? Het is een Engels merk en als voormalig Engelse kolonie, zijn ze misschien hier nog op georiënteerd? En anders misschien iets anders.

Heb je al een afspraak met de dierenarts (of is het nu inmiddels avond bij jullie?)?
mistifarang
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2013 07:14
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: geur kattenplas

Bericht door mistifarang »

Annet, Cochi, Cerná, Amber, Noa en Milka, neen het is nu bijna 18:00 uur, maar je kunt hier altijd wel een dierenarts krijgen geloof ik, vraag me alleen niet of allen goed zijn.........

Ook daar ga ik na kijken! En............... oei! Engelse achtergrond? Thailand is nooit echt "gekoloniaseerd" geweest en daar zijn ze zoooo trots op met het probleem dat men in doorsnee niet veel van buiten de grenzen weet en de Engelse taal zeeeeeer gebrekkig is!
Ben overigens begonnen meerdere waterbakjes neer te zetten en.........mevrouw die veel boven ligt begon meteen te drinken, dus naar beneden gaan voor dat is wel wat veel gevraagd........
Toen ik haar pas had gaf ik 'r wel eens melk en dat dronk ze wel maar dat is nu ook over.
In ieder geval heb ik morgen het e.e.a. te doen en het moeilijkste is om aan het gerecommandeerde voer te komen want dat wordt hier beslist niet overal verkocht.
Weer bedankt, ook namens "Chocolat" ofwel "Choco"!

http://www.antoni-uni-photography.com/P ... g&lb=1&s=A
Cerna

Re: geur kattenplas

Bericht door Cerna »

Tjaa, ben ik dus niet goed op de hoogte :oops: Heb altijd gedacht dat Thailand toen het nog Siam heette Engels was. Helemaal verkeerd dus, maar goed :offtopic:

Hou je ons op de hoogte van het wel en wee van mevrouw Choco (onze jongste kat is ook een chocolate (Brits Korthaar) en heet daarom Milka naar het chocolademerk)?

Welterusten!
mistifarang
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2013 07:14
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: geur kattenplas

Bericht door mistifarang »

Doe ik, hartstikke bedankt! Choco dus,want wij doen niet aan reclame......

Nog een prettige avond en een fijne week!

(http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Thailand)

(voor het geval je je zes kinderen even goed kunt onderbrengen en deze kant opkomt een eerste indruk: http://www.antoni-uni-photography.com/THAILAND )
Cerna

Re: geur kattenplas

Bericht door Cerna »

En hoe gaat het nu met Choco? Al bloed laten prikken?
Plaats reactie