kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Joke1970
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2013 01:43

kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door Joke1970 »

Dag,

Mijn Siamese kater Doerak van 9 jaar, is de laatste 2-3 weken ietwat afgevallen, ongeveer een ons of 3. Hij is niet te mager, maar hij heeft nu wat ingevallen flanken. Verder ziet ie er goed uit. Ook heeft hij een hele goede eetlust. Eens in de ca 10 dagen geeft hij wat over, maar dat is meestal alleen vocht/haarbal.

Omdat ik me toch wat zorgen maakte, ben ik vandaag op bezoek gegaan bij de dierenarts. Hij heeft een bloedonderzoek gedaan en daar kwamen de volgende waardes uit:
ureum: 11.8 mmol/l
glucose: 8.8 mmol/l (hij was zeer zeer gestresst door rit met de auto, dus dat valt wel mee)
alkalisch fosfatase: 58.0 U/l
totaal eiwit: 61.0 g/l
GPT/ALT: 243.0 U/l
creatinine: 120.0 umol/l
albumine: 30.0 g/L
HT: 45%

De dierenarts vertelde dat alleen zijn GPT/Alt aan de hoge kant was, maar dat dit veroorzaakt kon worden door een onsteking in zijn lever, darmen of galgang. Ik las overigens op een andere site dat Oosterse kortharen sowieso een hogere GPT/ALT waarde hebben dan Europese kortharen, maar ben het maar 1x tegengekomen, dus weet niet of het klopt. Nog een mogelijkheid was een verhoogde werking van de schildklier. De da adviseerde me om Doerak de komende tijd alles te laten eten wat hij lekker vond en zijn gewicht in de gaten te houden. Als hij verder af zou vallen, ik een nieuwe afspraak moest maken om zijn bloed verder te laten onderzoeken.

Wat me verder ook opvalt is dat Doerak redelijk naar uit zijn bekje stinkt, een nogal penetrante ammoniak (?) lucht. (Hij heeft overigens geen onstoken kiezen/tanden. )

Op de een of andere manier blijf ik me maar zorgen maken alhoewel hij helemaal niet veel gewicht is verloren, nog steeds levendig, aanhankelijk is en helemaal niet ziek overkomt. Ik heb nogal een nare ervaring mijn andere Siamees vorig jaar waardoor ik wellicht wat overbezorgd ben geworden.
Daarom wil ik graag mijn verhaal kwijt, misschien kan iemand me verder adviseren of misschien zeggen jullie ook dat ik de kat inderdaad de komende weken goed in de gaten moet houden, maar me nog niet al te veel zorgen moet maken?

Met vriendelijke groeten,
Joke
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
voor een siamees van 9 jaar zijn dit nette waardes en wat goed van je dat je hem hebt laten checken.
dat hogere GPT/ALT klopt want al onze russen hebben dat ook...

ze vallen doorgaans wat af na de winter, dan gaat het wintervet wat niet nodig was om die barre tijden te overleven eraf en gaan ze in de rui.

verhoogde schildklier geeft rusteloos gedrag, schraal uiterlijk en ook wel wat verhoogde hartslag. en soms kun je het in de keel voelen aan mogelijke vergroting van schildklieren.

als de dierenarts het over ontstekingen heeft gehad, was dat te zien in het bloedonderzoek? en heeft hij (welke?) medicatie meegekregen?
kijk uit met pijnstillers van het meloxicam type, nooit geven of laten geven.. zie metacam via onze zoekfunctie rechtsboven..

zijn gebit is in orde. kan het dat hij nog aan het rouwen is om het verlies van zijn maatje?
hier hadden we het probleem van nare geur uit bek ook en wij voeren als snoepje daarvoor brokjes waarin l-lysine zit bij. bv Hills nature's best en dan missch de senior-variant met kip
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide
het is bij medpets ook 'los' te krijgen.

regelmatig wegen is een goed plan want aziaten zijn van nature slank en tonen snel ingevallen flanken.
krijgt hij af+toe wat vers vlees, bv gevogelte zoals kip/kalkoen. of paar stukjes zachtgekookte eidooier?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Joke1970
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2013 01:43

Re: kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door Joke1970 »

Dag Adriana,

Da da zei dat zijn hartje goed klonk. Ik heb verder ook geen medicijnen meegekregen.

En rouwen om zijn maatje.. ik denk zelf van niet. Ik heb eigenlijk altijd het idee gehad dat ze (ik heb nog een Siameees, Maaike) er nauwelijks last van hadden toen Samson er niet meer was. Maaike is op dit moment erg onaardig sinds Doerak gisteren terug gekomen is. Ze zit constant te blazen naar Doerak en als hij iets te dicht in de buurt komt, krijgt hij tikken. Normaal laat ie zich niet op zijn kop zitten en is hij juist het baasje, maar nu laat ie het gewoon toe.

En de snoepjes is misschien wel een idee, alleen dacht ik een ammoniak lucht te herkennen en daar het eea over las, vandaar dat ik dacht dat ie misschien toch iets onder de leden heeft, alhoewel de bloedwaarden inderdaad netjes waren. Zeker nu je zegt dat een hogere GPT/ALT kan kloppen. Ik zal de snoepjes vandaag even bestellen bij Zooplus, wie weet helpt het.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Joke
Joke1970
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2013 01:43

Re: kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door Joke1970 »

Trouwens vers vlees willen ze niet, ik heb het vaker geprobeerd (kippevlees, tartaar en koolvis) maar ze laten het staan. Wel lusten ze af en toe een stukje worst of gerookte makreel, maar ik denk dat dat juist niet zo goed voor ze is, dus daar krijgen ze wat stukjes van als ik het zelf eet. Overigens lusten ze daar ook maar een paar stukjes van en hebben er snel genoeg van. Eidooier heb ik nooit geprobeerd. Gewoon een ei koken en het eigeel geven? En stel dat ze dat lekker vinden, dan niet al te veel en te vaak vermoed ik?

Ze eten brokjes van Royal Canin, dat staat er altijd. En verder krijgen ze samen 2 zakjes Whiskas of Felix, dus ieder ca een ons per dag. En sinds gisteren ben ik begonnen met 4 zakjes (2 ´s morgens en 2 ´s avonds), dus ieder ca 2 ons per dag.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door artemis »

Een beetje jammer dat ze de schildklierwaarden niet tegelijk mee hebben onderzocht. Voor een kat van die leeftijd en met deze symptomen lijkt het me dat ze dat standaard hadden moeten doen.
Adriana schreef: verhoogde schildklier geeft rusteloos gedrag, schraal uiterlijk en ook wel wat verhoogde hartslag. en soms kun je het in de keel voelen aan mogelijke vergroting van schildklieren.
Adriana, niet alle schildklierkatten vertonen alle mogelijke symptomen. Zo heeft Pappie nooit rusteloos gedrag gehad.

Ik zou heel waakzaam blijven wat betreft verhoogde eetlust en gewicht (eventueel verder vermageren).
Verder letten op een combinatie van sommige van de volgende symptomen:
De meest voorkomende symptomen zijn een verhoogde eetlust (bedelen of zelfs eten stelen) en vermageren. Omdat de kat nog goed eet, lijkt ze niet meteen ziek te zijn. Door het teveel aan hormoon heeft ze echter veel meer energie nodig, wat de kat probeert te compenseren door meer te eten. Als dit nog niet voldoende is, zal ze haar vetreserves, en uiteindelijk ook de spieren 'verbranden' als energiebron.
Andere tekenen die regelmatig voorkomen zijn frequent braken, meer drinken en bijgevolg meer op de kattenbak gaan, meer aandacht zoeken, drukker of zelfs agressiever gedrag, een hoge hartslag en / of een slecht verzorgde vacht.
Geen van deze symptomen zijn echter exclusief voor hyperthyroïdie, en kunnen ook door andere ziekten veroorzaakt worden.
bron http://www.orsami.com/details.asp?langu ... tID=611046
Ik zou daar nog aan toevoegen: Het opzoeken van koele ligplekken. Dat was hier heel uitgesproken.

Eens in de 10 dagen overgeven is dan weer niet echt abnormaal. Katten zijn makkelijke brakers. Heeft Doerak dat altijd gedaan?
Joke1970
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2013 01:43

Re: kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door Joke1970 »

Ja, eens in de zoveel dagen geven ze wat over, zoals ik al zei is dat maar een klein beetje. Ze kotsen nooit hun eten uit.
Ik zal inderdaad goed opletten of ie niet meer afvalt, eens in de 2 dagen wegen en als hij echt magerder gaat worden, opnieuw naar de dierenarts.
Nu vandaag heb ik echter het idee dat de ingevallen flanken weer minder lijken. Gisteren heeft ie zich natuurlijk te goed gedaan aan een extra zakje whiskas en heb ik ze samen een bakje whiskas snoepjes gegeven (Dental snoepjes). Vanochtend hebben ze ook weer 2 zakjes gekregen, maar daar staat nu nog de helft van. Verder zie ik hem af en toe een paar brokjes eten. Al met al heb ik niet het idee dat ie overmatig eet cq honger heeft. Verder normaal drinken en aan de kattenbak is ook niets te zien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door Adriana »

artemis schreef: quote Adriana: "verhoogde schildklier geeft rusteloos gedrag, schraal uiterlijk en ook wel wat verhoogde hartslag. en soms kun je het in de keel voelen aan mogelijke vergroting van schildklieren."

Adriana, niet alle schildklierkatten vertonen alle mogelijke symptomen. Zo heeft Pappie nooit rusteloos gedrag gehad.
;-) sorry sorry sorry, er had moeten staan: veel dan wel de meeste schildklierkatzels hebben een wat rusteloos gedrag..
en verder hangt natuurlijk alles af van de ernst, ik bedoel t-4-waarde..

maarre als er een dierenarts naar gekeken heeft plus alg bloedonderzoek plus hartslag heeft gemeten dan is de kans errrg klein dat het schildklier is denk ik...
bovendien, aziaten en in jouw geval siamezen tekenen heel erg snel. Enzo heeft veel siamezenbloed en die tekent altijd op zijn flanken. en met een paar dagen is dat ook weer weg..

in eidooier zitten vrijwel alle goeie stofjes, het makkelijkste is wit van eidooier scheiden en dan in een hete anti aanbakpan met beetje olijfolie en onmiddellijk gas uit. dat ei stolt heel rustig en is nog een beetje vloeibaar.
je kunt ook een pol zacht gras uitsteken, in een pot en dat even binnen zetten. het is niet de bedoeling dat ze hem kaalvreten.. maar wat groen gras kan geen kwaad. tenzij ze buiten komen en gras kunnen eten..

en Hills nature's best zijn gewoon brokjes maar hier krijgen ze ze als snoepje zo ongeveer 20 stuks per dag. maar als ze ze lekker vinden en de ontlasting blijft goed, kun je dat natuurlijk ook gewoon erbij voeren. en anders andere brokjes zoeken waar l-lysine in zit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: kat is ietwat afgevallen en stinkt uit zijn bek

Bericht door starr »

Hoe is het nu? Ben wel benieuwd.
Plaats reactie