Kitten & een aantal vragen!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
JM1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2013 16:29

Kitten & een aantal vragen!

Bericht door JM1991 »

Hallo!

Mijn vriend en ik mogen volgende week gaan genieten van een kleintje (kitten). Zijn naam is Charlie, een mooie rooie. We verheugen ons op zijn komst, maar ik zit met een aantal vragen. Mijn vriend en ik wonen namelijk in een appartement van ruim 65 m2. We wonen op twee hoog. We hebben op dit moment drie krabpalen (1 grote met drie verdiepingen + holletje, 1tje met één verdieping + holletje en 1 gewone krabpaal met wat speeltjes eraan) en natuurlijk andere speeltjes zoals het Catit play circuit, tunnel, balletjes, snackbal, speelhengels, muisjes etc. De mevrouw waar we Charlie gekocht hebben, vertelde ons dat katten goed alleen kunnen zijn en ook goed binnen kunnen blijven mits je wel regelmatig thuis bent.

Vraag 1: wat is jullie mening hierover??
Situatie bij ons thuis: De kat is in ons geval twee dagen van 08:15u t/m 18:00u alleen en op maandag, woensdag en donderdag drie uur alleen. In het weekend ben ik over het algemeen thuis, of bv. op bezoek bij mijn ouders (maar dit duurt niet langer als drie uurtjes)..
Daarnaast blijft er een Border Collie standaard bij ons slapen van dinsdagavond t/m donderdagochtend; dus op de woensdagmiddag heeft Charlie dan toch een speelmaatje.

Vinden jullie dat Charlie dan te veel alleen is?? Of moet dit goed te doen zijn voor hem?

Vraag 2: Weten jullie nog een leuke aanvulling op de huidige speeltjes die we nu hebben? Of zijn de speeltjes voldoende?

Vraag 3: Toen ik mij informeerde over kittens/katten kwam ik het kitten/katten-tuigje tegen. Wie heeft hier ervaring mee, is het aan te raden bij een binnenkat of juist niet ?


Charlie:
Afbeelding

Alvast bedankt voor het lezen!!

Groetjes
Jenny
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door BloemTetsu »

Hoi,

Welkom op het forum.
Ten eerste: schaf aub een maatje voor Charlie aan. Kittens hebben een soortgenoot nodig om hun energie kwijt te kunnen en leren kat te zijn. Helemaal omdat hij anders te lang alleen is.

Andere speeltjes: Volgens mij zit je goed. Ander opties zijn: voedselverrijking, maar of hij daar nog te jong voor is weet ik niet. Voor een volwassen kat kan ik je daar wel veel over vertellen.

Tuigje: niet nodig. Alleen als jullie van plan zijn te gaan wandelen als hij ouder is dan wel. Tuigjes zijn gevaarlijk binnenshuis voor kittens.

Even een tegen vraag: hoe oud is hij nu? en waar komt hij vandaan?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
JM1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2013 16:29

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door JM1991 »

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik ben inderdaad na aan het denken om een vriendje erbij te halen, denk dat een poesje dan wel de beste optie is? Of kunnen twee katers ook goed samen?

Charlie is nu ruim 6 weken, wij gaan hem ophalen als hij 7 weken en 2 dagen oud is. Het is geen raskat, maar een kruising. Hij komt uit een nestje van een poes die onverwachts zwanger is geworden.

Ik wil het tuigje overigens niet voor binnen gebruiken, maar voor buiten.. Ik dacht dat het misschien wel een grote verrijking in zijn leven zou zijn? Of zou hij op deze manier als binnenkat juist de buitenlucht gaan missen?? Ik was van plan om ongv. een half uurtje per dag met hem te gaan wandelen. Aanrader of niet voor een binnenkat?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door BloemTetsu »

Of een poes of kater beter is hangt af van zijn karakter en ik denk ook van het bloed wat in hem zit, wat voor kruising is het?

Katers gaan over het algemeen goed samen, maar een aantal hier hebben poes-kater kitten combo. Mijn eigen katten zijn op later leeftijd bij elkaar gezet p-k-p.

Ik had de vraag verkeerd begrepen. Het uitlaten maakt niet uit voor een binnenkat. Het is zeker niet af te raden. Maar Charlie moet wel een stuk ouder worden. Kittens zijn nog te jong om buiten aan een tuig te lopen. Je kan hem wel laten wennen, maar voor wandelen moet hij minimaal 6/7 maanden zijn. En gecastreerd.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door Ikey »

Welkom op het forum :)

Een maatje voor jullie Charlie (wat een schatje!) is zeer aan te raden, zeker als jullie hem al zo jong weg halen van soortgenootjes. De kans op solokitten problemen is dan enorm groot. Zoek maar eens op dit forum op de term solokitten ;-)

Een poesje kan, maar een kater ook. Belangrijker dan geslacht is energieniveau en karakter. Die moeten goed matchen :) Je kunt mijn verhaal lezen over een solokitten in mijn fotoalbum, de link staat in mijn onderschrift.

Met onze kitten hebben we een tuigje getraind. We zijn nu een keer naar buiten geweest, dat ging goed. Het verhaal staat ook in mijn fotoalbum ;-) Het is een veilige manier om je kat wat frisse lucht te geven en sommige katten vinden het heel fijn. Hou er wel rekening mee dat als je eenmaal begint en je kat er enthousiast van wordt hij kan gaan zeuren om een wandeling :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
JM1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2013 16:29

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door JM1991 »

De moeder is een Europees korthaar, vader is onbekend.

Persoonlijk vond ik het gek toen ik las over het katten-tuigje. Nog nooit eerder van gehoord. Dus was wel erg benieuwd naar de mening van echte katten/poezen experts.. Zelf heb ik altijd honden gehad, dit word mijn eerste kitten/kat, maar wil het natuurlijk wel goed voor hem doen.. Hoe moet ik dit eigenlijk voor me zien? Ik ben alleen gewend om met een hond te wandelen, maar kan me niet voorstellen dat dit het zelfde is als met een kat wandelen?? Ik ga in ieder geval eens kijken in het fotoalbum van Ikey! Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt ;).. Zijn er ook nog andere mensen met positieve of evt. negatieve ervaringen t.a.v. een tuigje??

In ieder geval al bedankt voor de tip om hem eerst binnenhuis aan het tuigje te laten wennen, ga ik zeker doen!
Laatst gewijzigd door JM1991 op 19 apr 2013 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
JM1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2013 16:29

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door JM1991 »

Kan ik trouwens ook kijken in het asiel voor een speelmaatje (leeftijd tussen 0 en 2 jaar) voor Charlie?? Of moet het perse een kitten zijn, gezien Charlie dit ook is?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik zou in dit geval en kitten oen omdat die van jullie ook erg jong is een inderdaad dat kan in t asiel! Succes ermee
erg gezellig hoor twee! Tik had ook een solo kitten en voelde me elke dag schuldig als ik weg ging
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door Dinky »

Zelfde leeftijd werkt vaak het beste dus inderdaad nog een kitten (asielen worden op korte termijn vermoedelijk weer overspoeld met kittens). En poes of kater is minder van belang dan karakter ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
JM1991
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2013 16:29

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door JM1991 »

Bedankt voor alle reacties! Ben eens rond aan het kijken naar een kitten maatje voor Charlie! Hou jullie op de hoogte ;)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door Robijn »

Er zijn al goeie tips gegeven, eentje mis ik er nog; ik zou Charlie zeker nog minimaal een weekje langer laten blijven bij moeder... Zeven weken is wel heel vroeg om een kitten bij z'n moeder weg te halen, en volgens mij zelfs strafbaar, maar dat weet ik niet zeker....
En wat betreft het tuigje. Hoe jonger de kat, hoe makkelijker het is om hem er aan te laten wennen. Maar inderdaad, het is totaal anders dan een hond uitlaten. De kat bepaalt of ie wil lopen, en waar ie naar toe wil. Soms blijft een kat heel lang stilstaan, en soms kan ie opeens een sprint willen trekken. Het is inderdaad wel zo, dat als ie het leuk vindt, hij het kan missen als ie binnen is, en dan kan gaan miauwen en krabben aan de deur, omdat ie naar buiten wil. Katten die eenmaal de smaak van het buitenzijn te pakken hebben gekregen, zijn vaak nog moeilijk binnen te houden, en de kans is groot dat hij probeert te ontsnappen als je een raam openlaat staan, of van het balkon afspringt als deze niet afgeschermd is.
Ik zou alleen met hem gaan wandelen, als de omgeving echt heel rustig is, en je echt merkt dat hij het echt leuk vindt, en geen moeite met het tuigje heeft. Dit is per kat/karakter verschillend.....Het kan bv. als je een grote eigen tuin zou hebben, of in een zeeeer rustige straat zou wonen, maar anders zou ik het niet doen... Veel beter is het om een leeftijdsgenootje bij hem te zetten; dan kan ie daar zijn energie bij kwijt. Katten zijn toch snel bang, en willen dan wegvluchten; en hij zal niet de eerste kat zijn die zich uit zijn tuigje wurmt.... Woon je niet in een rustige, veilige omgeving, dan zou ik hem gewoon binnenhouden, en het balkon afzetten, en er een leeftijdsmaatje voor hem bij halen. Dat is het beste voor zijn eigen ontwikkeling, en zal ie ook veel minder gedragsproblemen gaan ontwikkelen, zoals krabben aan meubels, of te agressief spelen met mensen.
Veel plezier met de zoektocht naar een leuk maatje voor Charlie!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door eveline1982 »

Volgens de wet mogen kittens helaas vanaf 7 weken het nest verlaten. Beter is hem nog 1 a 2 weken te laten zitten (langer is natuurlijk nog beter) zodat hij nog veel kan leren van zijn moeder en broertjes/zusjes. Maar veel mensen met kittens willen ze zsm weg hebben omdat ze erachter komen dat het toch veel werk is en veel kost ;) . Wel fijn dat je in ieder geval een andere kitten erbij wilt zetten :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten & een aantal vragen!

Bericht door lidewij020 »

Ook ik raad aan om het kitten langer bij de moeder te laten. Minimaal tot 12 weken en liever nog tot 16 weken. Al hangt het ook af van de situatie in huis bij de moederpoes. Een gezin is beter dan een baas die er nooit is. Ook een boerderijkat kan beter wat eerder wennen aan een appartementje.

Hier staat veel informatie op basis waarvan je zelf een goede keus zou kunnen maken.
http://www.kattengedrag.com/Discussiestuk_kittens.pdf
Heel goed dat jullie op zoek gaan naar een maatje voor Charlie. Dat scheelt al heel veel. Charlie en zijn maatje kunnen dan nog veel van elkaar leren. In het begin kan het handig zijn om meerdere (kleine) kattenbakken te hebben. Afwasteiltjes voldoen ook.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie