kitten 8 maanden en naar buiten? mak me nu al zorgen!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Charlie5
Huiskat
Huiskat

kitten 8 maanden en naar buiten? mak me nu al zorgen!

Bericht door Charlie5 »

Hallo ik zal me even voorstellen ik ben het baasje van onze kater Charlie, en is een heerlijk lief en aanhankelijke kater waar we dol blij mee zijn terwijl ik nooit kat heb gehad en helemaal verkocht ben aan hem.

Nu begint het mooie weer natuuurlijk te komen( ik wacht er ook nog op, maar de vooruitzichten zijn postitief;-).
Charlie is nu 8 maanden en ook gecastreerd.
Wij hebben in huis overal ramen tot aan de grond waar hij graag voor zit en lekker naar de vogels in de tuin kan kijken. wat hij erg leuk vindt :grin:
ik weet zelf niet goed wat ik ga doen of onze kater naar buiten mag, ik maak me snel zorgen dat ik hem kwijt raak of iets gebeurt, ik heb gisteren een tuigje gekocht en ben met hem in de tuin gaan wandelen ( had de achterdeur opengezet en bleef lekker binnen zitten, dat ik dacht nou dat is mooi ik heb een aanhankelijke kat die niet naar buiten wil) maar na een aantal minuten hij toch naar buiten kwam en lekker ging rond snuffelen en steeds vrijer werd om overal te kijken, en enthousiast met z'n staart begon te zwiepen. :lol:
We hebben een aardig grote tuin wat grenst aan een park, ik wil hem het liefste in onze tuin laten en wil ook in de buurt blijven dat ik het in de gaten kan houden.
met het tuigje met een lang koord zou misschien een oplossing zijn maar moet ik natuurlijk goed op blijven letten, om de tuin kat proof te maken zodat hij niet over de struiken en omheining kan is niet te doen.
om een ren te maken vindt ik nog of hij binnen zit, daar zitten geen vogels in waar hij achteraan kan jagen? :smile: is het voor een kat leuk als ik met hem door de tuin wandel? of ga ik hem nu lekker zitten maken, met een beetje vrijheid en toch moet hij weer naar binnen?
ik merkte het toen hij naar binnen moest en ik lekker met zijn brokjes begon te rammelen en meteen naar binnen rende, toen hij in de gaten had dat de deur nog open stond ging hij natuurlijk meteen weer snel naar buiten waar ik hem aan het lange koord nog vast kon pakken. :grin:

wat zijn jullie ervaringen met een kat naar buiten doen? heeft hij dit nodig, en is hij met een tuigje niet beperkt in het buiten zijn, zou een kat hier goed mee om kunnen gaan als ik regelmatig zo met hem naar buiten ga?
Zo een heel verhaal maar wil natuurlijk het beste voor mijn lieve charlie;-)

alvast bedankt voor jullie reactie
eveline1982
Tijger
Tijger

Re: kitten 8 maanden en naar buiten? mak me nu al zorgen!

Bericht door eveline1982 »

Bestaat er geen mogelijkheid om je tuin af te sluiten? Je zou bijv op de schuttingen gaas kunnen zetten wat je naar binnen vouwt zodat hij de sprong niet kan maken. Als een kat naar buiten kan is dit natuurlijk heerlijk voor ze, maar er gebeuren tegenwoordig rare dingen met dieren. Mijn katten mogen dus niet meer de tuin uit. Aan een tuigje zou kunnen maar dan moet je er wel echt bij blijven. Ze kunnen zich zo ophangen aan een struik oid. En het jagen? Ach wat niet weet wat nie deert, mijn kater Beer zit regelmatig te piepen en mekkeren in de tuin naar vogeltjes, maar ik zie geen gefrustreerde kat omdat hij niet kan jagen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ten eerste welkom op het forum!

Ik begrijp uit je verhaal dat je tuin te groot is om af te zetten?
Zo te lezen vond Charlie het in elk geval leuk om in de tuin te zijn en geen bezwaar heeft ten aanzien van het tuigje :) Een optie is inderdaad om hem aan een lange lijn te doen maar dit lijkt mij vooral geschikt als de tuin uit een groot grasveld bestaat. Dit omdat je anders denk ik snel krijgt dat de lijn om struiken gewikkeld wordt ;) En er natuurlijk bij blijven en goed in de gaten houden.

Een kat zou er zeker wel mee om kunnen gaan om alleen in tuigje naar buiten te gaan ;) Er zijn hier op het forum ook wel katten die bij het pakken van het tuigje voor de deur gaan staan om naar buiten te gaan ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Charlie5
Huiskat
Huiskat

Bericht door Charlie5 »

eveline1982 schreef:Bestaat er geen mogelijkheid om je tuin af te sluiten? Je zou bijv op de schuttingen gaas kunnen zetten wat je naar binnen vouwt zodat hij de sprong niet kan maken. Als een kat naar buiten kan is dit natuurlijk heerlijk voor ze, maar er gebeuren tegenwoordig rare dingen met dieren. Mijn katten mogen dus niet meer de tuin uit. Aan een tuigje zou kunnen maar dan moet je er wel echt bij blijven. Ze kunnen zich zo ophangen aan een struik oid. En het jagen? Ach wat niet weet wat nie deert, mijn kater Beer zit regelmatig te piepen en mekkeren in de tuin naar vogeltjes, maar ik zie geen gefrustreerde kat omdat hij niet kan jagen :)

de tuin afzetten is niet te doen, had het wel al gelezen maar hij kan via struiken en bomen gewoon de tuin uit. dus denk dat het met het tuigje het beste is om hem wat vrijheid te geven.
als hij natuurlijk niet anders gewend is kan hij toch buiten spelen vindt het zo leuk als hij in de boom zou kunnen klimmen, maar merkte gisteren al dat ik ook met het touw overal achteraan moet waar charlie is geweest. ach zie ik ook meteen de leuke plekjes van charlie :lol:
Charlie5
Huiskat
Huiskat

Bericht door Charlie5 »

Dinky schreef:Ten eerste welkom op het forum!

Ik begrijp uit je verhaal dat je tuin te groot is om af te zetten?
Zo te lezen vond Charlie het in elk geval leuk om in de tuin te zijn en geen bezwaar heeft ten aanzien van het tuigje :) Een optie is inderdaad om hem aan een lange lijn te doen maar dit lijkt mij vooral geschikt als de tuin uit een groot grasveld bestaat. Dit omdat je anders denk ik snel krijgt dat de lijn om struiken gewikkeld wordt ;) En er natuurlijk bij blijven en goed in de gaten houden.

Een kat zou er zeker wel mee om kunnen gaan om alleen in tuigje naar buiten te gaan ;) Er zijn hier op het forum ook wel katten die bij het pakken van het tuigje voor de deur gaan staan om naar buiten te gaan ;)

ja de tuin kan ik niet af zetten, het is met struiken en bomen en kan hij vrij ver weg.
Ja kreeg het idee dat hij het leuk vondt, in het begin moest hij even wennen met het tuigje maar toen hij in de tuin liep vondt hij dit wel leuk hoor, eerst natuurlijk erg onwennig ;-) ( overal ruiken en raar lopen met z'n pootjes op het gras en in het zand.. :lol:
als hij niet anders gewend is denk ik dat ik hem daar toch wel blij mee maak. ik wil er wel altijd bij blijven, ik werk ook veel, dus als ik thuis ben wil ik ook veel aandacht aan hem geven. dus dan maar samen in de tuin :grin:

is het niet zo dat als ik hem dit aan leer, hij dadelijk niet meer graag binnen wil zijn? wil niet dat deze knappe kater de straat op gaat, het is zo'n lieverd en wil toch dat hij ook af en toe buiten kan zijn.

en kan ik ook hem dan ergens aan vast maken op het grasveld, anders moet ik ook soms door alle struiken heen als hij op avontuur uit gaat!! :ehand:
Adriana

Bericht door Adriana »

ook welkom! 8 maanden is redelijk jong en ik weet niet hoe wild hij zich thuis gedraagt.
is hij je enige katzel? is-ie gechipt? gelukkig is hij naadloos aan het tuig gewend en gelukkig wil je hem niet zomaar de wijde wereld in sturen, vol gevaren en andersoortige ellende.
dinie/castratenkoor heeft een grote ren in haar achtertuin met een kattenluik (klein hondenluik, sorry Bob..), heeft 8 katers en een paar gaan altijd wel een frisse neus halen en een aantal zeker weten niet of bij rond 20 graden.. ze heeft foto's daarvan in haar fotoalbum.
wij hebben een kater, die mee naar mijn volkstuin gaat en zijn zus gaat morgen weer een half jaar met haar baasje zeilen. beide in tuig en heel goed gewend.
en ik heb nog twee bijna 3-jarige bengels waarvan er eentje wel mee naar de tuin wil en de andere niet. maar ik heb een volledig afgeschermd en beveiligd balkon en daar is het ook leuk.
op de tuin heb ik de katzel van dienst aan een lange lijn (10 m ongeveer) aan mijn broeksriem of ik maak die lijn vast aan een steen met belletje. dan heeft hij toch beweging maar kan niet wegsprinten als ik er niet bij ben. en doe je een paardestaartelastiekje tussen tuig en lijn? soort bungeejump waarmee je de schokken opvangt.
en katzels hebben pleinvrees en zullen zich erg ongelukkig voelen midden in een grasveld..
ga een beetje aan een rand zitten zodat hij ook bij de struikjes kan..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Charlie5 schreef:Hallo ik zal me even voorstellen
om een ren te maken vindt ik nog of hij binnen zit, daar zitten geen vogels in waar hij achteraan kan jagen? :smile:
wat zijn jullie ervaringen met een kat naar buiten doen? heeft hij dit nodig, en is hij met een tuigje niet beperkt in het buiten zijn, zou een kat hier goed mee om kunnen gaan als ik regelmatig zo met hem naar buiten ga?
Zo een heel verhaal maar wil natuurlijk het beste voor mijn lieve charlie;-)

alvast bedankt voor jullie reactie
Ik heb een ren van 10 meter en nee ik heb absoluut niet het gevoel dat ze dan nog soort van binnen zitten. Ze kunnen via een hondenluik 24 uur per dag zelf beslissen of ze binnen of buiten willen. Ik denk dat dat een groot voordeel is het zelf kunnen kiezen. Er zijn er die alleen met 20 + buiten zitten en er zijn er die met 15 onder nul nog graag buiten verblijven. Heerlijk glijden in de sneeuw.

Je kater helemaal loslaten zou ik persoonlijk niet doen. Heel veel gevaren en risico's. Mensen met mooie tuintjes (ook met vollières en duiventillen) kunnen zich aan hem gaan ergeren als hij de plantjes eruit spit en in hun tuin gaat zitten bouten. Op die manier ontstaat kattenhaat en daarbij worden soms afschuwelijk middelen gebruikt met zelf de dood tot gevolg. (denk aan vergif of het bekogelen met bakstenen - ik ken ook een verhaal van een met een schep doodgemepte kat) Mensen krijgen een waas voor ogen als voor de zoveelste keer hun bloemperkjes overhoop liggen.
Ook het verkeer is een groot risico, katten hebben geen benul dat ze uit moeten kijken bij het oversteken.
Katten kunnen verdrinken in grachten, blijven hangen in prikkeldraad, in wildklemmen terechtomen, beschoten worden, vergiftigd worden enz. enz.

Overigens ook in de ren hebben ze al een paar keer een vogel gevangen. verder genoeg ongedierte, sprinkhanen, bijen, hommels, torren. En alles wordt mij als kadootje aangeboden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Charlie5
Huiskat
Huiskat

Bericht door Charlie5 »

Dank je wel voor jullie reactie's, denk en voor mijn gevoel dat het het beste is om hem voorlopig aan een tuigje met lange lijn in de tuin te laten. En vind het een goede tip van het elastiekje had ik als onervaren kattenbaasje niet over na gedacht. ;-) wil ook dat hij bij bomen en struiken kan en ik ben toch altijd in de buurt als we samen naar buiten gaan. En als bezorgt baasje wil ik ook niet dat hem iets overkomt. Als er nog tips zijn voor Charlie dan zijn zeker welkom. ;-) kan niet wachten op het lekkere weer. Dank je wel ervaren kattenliefhebbers. Zo komen we ergens met elkaar. Top deze site. Pootje van Charlie
Plaats reactie