Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Bericht door AnnikaGN »

Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ben erg blij dat ik het gevonden heb! Voor zo ver ik heb kunnen zien staan de antwoorden op mijn vragen niet bij…

Mijn poes Zelma van 8 jaar heeft helaas, zoals zo veel anderen hier, nierfalen. Het is vorige zomer geconstateerd en sinds dan krijgt ze ook alleen nierdieet. Gelukkig zijn er veel soorten en merken nierdieet, maar ze vindt niet altijd hetzelfde merk lekker – is dit ook zo voor jullie katten/poezen?

Merken jullie ook dat het soms heel goed gaat met het eten en dan gaat het ineens twee tot drie dagen veel slechter? Dan eet Zelma zo weinig dat ik me grote zorgen maak. En dan probeer ik het eten aantrekkelijker te maken, dus de eetlust opwekken. Maar het is heel moeilijk om te weten wat ik wel en wat ik niet kan geven (ivm niet te veel zout, fosfaat, eiwitten). Tot nu toe heb ik een stukje kabeljauw in een beetje water gekookt en op het laatst geraspte wortel gevoegd, dit heb ik later in de vriezer gedaan (ijskuubjes) en wanneer ze moeilijk eet geef ik haar een halfje ijskuub (opgewarmd natuurlijk!) van dit mengseltje, dit vindt ze namelijk heel lekker. Maar weet iemand hier of dat wel gezond is voor mijn kleine lieveling? Of heeft iemand anders een andere idee wat ik kan doen om het eten aantrekkelijker te maken??
Ik las ergens dat gekookte eiwit van het ei gegeven kan worden aan poezen op nierdieet – weet iemand iets hiervan?

Tevens vraag ik me af – hoe geven jullie de medicijnen? Ik maak een poeder van de tablet Benakor, meng het met een 1 theelepel kwark en een mespuntje kaviaar (soort viseieren) + Ipaktine en voeg vaak ook nog een plakje komkommer in kleine stukjes toe. Deze mengsel eet ze redelijk graag iedere ochtend. Welke zijn jullie truckjes?

Als laatst wil ik ook even delen dat ik een vaccummachine heb gekocht voor het langer houdbaar maken van de zakjes met harde brokken. Erg handig en ook vinden mijn poezen het eten langer lekker omdat het minder snel oud wordt. Misschien heeft iemand iets hieraan??

Graag hoor ik van jullie over jullie ervaringen!

Groet,
Annika
Gin
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2013 22:44

Re: Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Bericht door Gin »

Hoi Annika,

Je bent goed bezig. Het klopt dat je eiwit arm en fosfaat arm dieet wilt geven. Ipaktine is een fosfaat binder en vangt in de darmen fosfaat weg en dat gaat mee met de ontlasting. Daarnaast geef je benekor (benazepril) ook wel fortekor is hetzelfde)) helemaal goed.

Witvis, kipfilet koken en dat water geven is prima mits het zoutloos is. Het belangrijkste naast medicatie en eten is voldoende vocht opnemen. Voeding: klopt kippeneiwit is het stabielste eiwit wat je kunt geven en als zelma dat lekker vind, mag je dat geven.

Nierpatienten kunnen ondanks medicatie en voeding toch wat slechter eten, dus variatie aanbieden, zo lekker mogelijk maken door opwarmen (38graden)ed is alleen maar goed, als hij maar eet. Topidee met vacuüm zakjes werken.

Als zelma echt slecht eet dan langs je dierenarts gaan, wellicht zijn de nierwaardes toch te hoog of is er een ander onderliggend probleem gaande.

succes met je poezebeest!

groeten Gin
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Bericht door Dinky »

Heel veel informatie over nierfalen staat in het topic pluis en meestal wordt daar ook geschreven/meegedacht met nierfalers ;)

Daarnaast staan in dit topic veel tips en trucs om pillen toe te dienen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben een topic voor de verzorging van nierkatzels, Pluisje en een topic nierfaalkatten, http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
waarin vooral heel veel informatieve links, overzichten van nierdieet en overzichten van waardes bloedonderzoek van de bewoners van Pluis.
missch kun je daar bijlezen over tips en trucs in de verzorging.

wat me opvalt is dat je een nierfaalkat vrij veel extra eiwit geeft in de vorm van kaviaar, gekookt eiwit, witvis, komkommer, kabeljauw..... daar kun je dan wel ipakitine over doen maar dat is dweilen met de kraan open..
en vervolgens eet ze dan een paar dagen niet omdat ze misselijk is van de hoge creatininewaarde (van al dat eiwitrijke voer..)

zou je willen verder schrijven bij Pluis en mogen we de waardes bloedonderzoek weten? en ook welke medicijnen ze krijgt? er is bij de dierenspzaak easypill en daar kun je heel makkelijk medic mee ingeven.

;-) ;-) p.s. dankse danks dinky!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Re: Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Bericht door AnnikaGN »

Hoi Gin, Dinky en Adriana,
Bedankt voor jullie eerlijke reacties. Ben vandaag bij de dierarts geweest, zonder poes ( nieuwe tabletten nodig) dan heb ik gelijk gevraagd voor de nierwaardes ->ik zal ze onder de andere topic zetten zetten!

Voor de duidelijkheid - betreffende de kaviar etc. het zijn dus geen grote hoeveelheden. Soms een mespuntje, soms een halve theelepel (afhankelijk wat het betreft). Maar de laatste paar dagen vindt ze het niet meer lekker/interessant dus heb ik een pillenschieter gekocht... Moet ik nog uitproberen. Tevens heb ik de bio/puur en eerlijk leverpastej bij AH gevonden (minste inhoud van eiwitten+natrium), daar zou ik misschien de tablett in kunnen verstoppen, weer in kleine hoeveelheid natuurlijk!
Het liefst wil ik haar niet overvallen met de tablett en dat ze het gewoon zelf eet -daarom alle alternatieven.
Maarja, ik ga hier afsluiten en aansluiten bij Pluisje!
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Re: Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Bericht door AnnikaGN »

Hoi, nog een update.
Ben nu overgegaan op medicijnen via spuitje in de mond geven, op deze manier weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt.

Tevens heb ik gehoord dat er lege capsules bestaat die je zelf kan vullen en geven. Deze methode heb ik nog niet geprobeerd. Maar lijkt wel een goede alternatief!
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vragen over eten zelf maken en hoe geef je medicijnen?

Bericht door artemis »

Toen ik hier dagelijks pilletjes moest geven voor de schildklier bleek het makkelijkste en meest gegeerde door de kat zuiver rundergehakt te zijn. Het waren wel kleine pilletjes. Ik maakte er kleine balletjes van en vroor ze in, zo had ik ze altijd in huis. Daarin stopte ik het pilletje, goed aandrukken en dat werd steeds met veel plezier integraal opgegeten.
Plaats reactie