De poes in kwestie is een binnenkat, dus met weersomstandigheden/modder/... hoeft geen rekening gehouden te worden.
Het probleem: het huidige baasje van de kat is meer weg dan thuis en heeft erg weinig tijd om hem te borstelen. Zo af en toe komt zijn moeder langs om dat te doen, maar omdat hij dus veel te weinig (of verkeerd?) gekamd wordt heeft hij kale plekjes. De eigenaar gaat hem nu laten kortscheren zodat zijn vacht min of meer gelijkmatig terug kan aangroeien. Hoe kan ik daarna zijn vacht het beste verzorgen? Moet een langharige kat af en toe in bad of kan hij zichzelf schoon genoeg houden? En hoe vaak moet je een Heilige Birmaan eigenlijk kammen? Want te weinig is niet goed, maar van te vaak borstelen gaat een kat volgens internet meer ruiven en meer talg produceren = een vettige vacht kweken. Alleen staat er nergens wanneer je precies te veel of te weinig borstelt.
De eigenaar heeft ook aangeraden om een klittenkam (zo'n kam met gebogen messen) in huis te halen, maar op internet lees ik dat Birmanen juist weinig klitten krijgen omdat ze geen ondervacht hebben. Zijn die klitten te vermijden door hem regelmatiger met een gewone kam te borstelen of is een klittenkam echt een noodzaak? Als ik een kat was en ze kwamen met zo'n ding in de buurt van mijn pels zou ik spontaan in een kast kruipen, denk ik.

Oh, en hoe lang duurt het ongeveer eer een kortgeschoren vacht bijgegroeid is?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!