Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kammen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
katjeoss
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2013 12:32
Locatie: noord-brabant

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door katjeoss »

Het beste kun je de kat kammen als ze goed in de rui zijn met een ontwoller, handschoen, aantal kammen van grof naar fijn (soort vlooiekam, dus zeer fijn).

En wat ook heel goed helpt is (maar ik heb een eigen kattentrimsalon) even de kat rustig in bad doen. Ik doe eigenlijk alle katten die bij mij in de kattentrimsalon komen in bad. Zonder narcose (enkele keer gebruik ik een roesje, maar ben er zelf geen voorstander van).

Door het wassen gaan er veel loszittende haren uit de vacht. Wat het ruien versneld....
Gelukkig maar voor vele baasjes, het scheelt een hele hoop haren in huis.

Iedereen heel veel succes.

Groetjes
Katjeoss
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door Ms Maaike »

Ach, met katten in huis heb je nou eenmaal last van haren. Al die poespas met katten in bad om het ruien te versnellen... Weet niet of katten dat zo relaxed vinden. Dan maar wat haren in huis. Als de katten hier in de rui zijn borstel ik met een zachte borstel, en straks komt de zoom groom binnen. Ben geen fan van vlooienkammen als het niet nodig is. Even kijken of er vlooien zijn, ok, maar een vlooienkam standaard bij elke borstelbeurt tijdens de rui lijkt me niet goed voor vacht en huid. Ben bang dat ik de ondervacht te veel beschadig.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
katjeoss
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2013 12:32
Locatie: noord-brabant

Re: Welk materiaal gebruiken jullie voor het borstelen/kamme

Bericht door katjeoss »

zowel met honden en katten heb je altijd haren in huis. Maar je kunt het in de rui tijd wel wat beperken door dan juist wat meer te kammen en inderdaad desnoods in bad (niet maandelijks natuurlijk, een kat komt maar 2 keer per jaar in de trimsalon als ik het zo inschat van mijn klanten)

En de huid en/of vacht beschadigen gebeurt echt niet of je moet wel heel lomp te werk gaan. Tenminste dat is mijn praktijk ervaring en sommige katten vinden het heerlijk zo'n wasbeurtje....

Groetjes
Plaats reactie