Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik dit bericht op de juiste plek plaatst :smile:
Mijn vriend en ik hebben sinds vorig jaar een gezinsgenootje erbij, een fantastisch rood katertje
met de naam Spikey ( hij is van 19-09-2012 ). Zo omdat ik nu al een aantal maanden in de ziektewet zit helaas en deze kanjer mij er ook echt doorheen heeft gesleept! Altijd samen in slaap vallen en zodra ik m'n ogen open doe zie ik hem lekker naast me liggen op m'n kussen, wat ook wel eens gebeurd is dat hij mij gewoon van m'n kussen afduwt en dan mijn hele kussen in pikt :lol: Tis een slimme donder, kent z'n naam als ik zeg kom, loopt ie achter me aan en met alles wat ik doe in het huis volgt ie me en houd alles wat ik doe continu in de gaten. Zelfs als ik op het toilet zit gaat ie mauwen waar ik ben haha.
Tis echt een kanjer en was gelijk 100% zinnelijk toen hij hier kwam ( 7 weken ) nooit iets in huis gedaan o.i.d
Hebben een groot huis en aan een enorme krabpaal die boven mij uitsteekt ontbreekt het ook niet :grin:
Het is echt een ontzettende schat, en slim hij vind het fantastisch als ik zijn speeltje weggooit en brengt hem steeds weer terug. Als het dan ook aan hem ligt kunnen we uren doorgaan met dat spelletje, soms net een hondje haha.
's avonds ook als mijn vriend en ik in bed liggen komt hij altijd naast mijn hoofd op m'n kussen zo vallen we in slaap en worden we ook weer wakker. Altijd op hetzelfde plekje gezellig bij mij. Soms als hij midden in de nacht wakker word en gaat vervelen door herrie te schoppen zet ik hem dan naar beneden en een paar uur later gaat ie huilen en mouwen want hij weet dat hij gewoon bij ons wil zijn en laat ik hem weer naar boven ( zelfs daarvan word ik wakker :lol: ). Eerst kwam die uit zichzelf naar boven omdat hij ook zo slim is om de deur open te kunnen maken, dus heb de klink omhoog gezet. Gelukkig is hij niet vaak vervelend en is hij 9 van de 10 keer gewoon lekker bij ons te slapen.
Hoe dan ook tis echte en kanjer alleen soms heeft ie echt zn momenten. Soms bijt hij uit het niets als we hem willen aaien of iets anders wat hem niet aan staat, en ook als ik in bed of uit bed stapt heeft hij het op mijn benen gemund en valt hij steeds mijn benen aan. Niet bij mijn vriend, echt alleen bij mij.
Ook momenten dat hij heel aanvallend gaat kijken en dan opeens op je afgerend komt.
Is dit gewoon spelen? Ik bedoel dat bijten doet hij echt regelmatig en ken geen andere kat die dit ook echtheeft, misschien herkend een van jullie dit?
Plantenspuit en andere dingen heeft ook geen zin bij hem daar heeft ie allemaal maling aan haha.
Misschien bedoeld hij het gewoon als spelen of lief ik heb geen idee.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Volgende week word hij gecastreerd.

bedankt alvast!

Liefs doornroosje23 :nothanx:
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Dinky »

Ik heb zo het vermoeden dat het zou kunnen helpen een leeftijdsgenootje erbij te zetten zodat hij daarmee kan spelen en deze kan slopen in plaats van jou want waarschijnlijk is het het spelen voor een solo-kitten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum.
van het castreren zal hij iets rustiger worden maar als ik het goed lees dan groeit hij alleen op. lees onze berichtenwisselingen over solokittens, daar herken je waarsch zijn gedrag.
uit je beschrijving is het vrij duidelijk dat hij een kattenmaatje mist om zich op uit te leven..
wil je daar eens over nadenken?
we hebben hier vrij veel baasjes met soortgelijke situaties, die met een maatje vrij snel uit dat soort problemen waren. en het is zo heel veel beter voor de ontwikkeling van die kleine katzels.. wij mensen spreken geen kattentaal, ze leren zoveel van elkaar...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door mittenslief »

Dat is een typische gevalletje van verveling, katten zijn beter af met z'n 2en.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Kijk dit is eigenlijk wat ik ook had verwacht om te horen.
Ik dring er al een tijdje op aan bij mijn vriend om er eentje bij te doen en zeker omdat ik ook ga beginnen met re-integreren straks natuurlijk met mijn werk.
Ben wel al druk in de weer met kijken eigenlijk zit ik elke dag wel te zoeken of ik een leuk maatje voor hem kan vinden.
Maar wat is verstandig, om er een poes of om er nog een kater bij te doen? Ik meen ergens gehoord te hebben dat het lastiger is om 2 katers bij elkaar te zetten dan een poes erbij te doen.
En is het dan slim om er een kitten bij te doen, of eentje die al wat ouder is dan spikey?
Ik ben eigenlijk best blij met jullie antwoorden nu heb ik toch de bevestiging gekregen die ik eigenlijk al in mijn hoofd had.

Sorry voor al de vragen hoor, en super bedankt voor deze snelle reacties!
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door mittenslief »

ik weet niet waar je vandaan komt, maar bij ons in het asiel zitten nog wel leeftijdsgenootjes van jouw Spikey, en een kater of poes maakt niet uit hoor, dames zijn meestal wat kattiger
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Renatevanderveer

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier is de combi kater + poes een gouden match gebleken en ook bij Diesel + Skippy is het een gouden match.
Wij hebben zelf voor een poes erbij gekozen omdat we bang waren voor ruzies bij de katers onderling.
Waarom weet ik eigenlijk niet, maar mijn gevoel ging heel erg uit naar een poes.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Ikey »

Welkom op het forum!

Toen ik je titel las, wist ik het al: dit is een solokitten en mist een maatje ;-)

Ik ben het vrouwtje van Diesel en Skippy ;-) Kijk maar eens in mijn foto-album (zie link in mijn onderschrift) naar de eerste pagina's. Kater en kater, of kater en poes, kan allebei. Wij hebben gekozen voor een poesje, omdat dat onze eerste keus was (Diesel zou eerst samen met zijn zusje komen, zie ook mijn album voor het verhaal ;-) )

Ik zou wel voor eentje gaan van dezelfde leeftijd en wat erg belangrijk is, let op het karakter. Hoe meer de karakters op elkaar lijken, hoe beter de match en dan maakt het niet uit of het een kater of een poes is.

Succes en vooral veel plezier met een zoeken naar een maatje voor Spikey :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Ik kom uit de omgeving Rotterdam. Eigenlijk uit de Hoeksche waard maar is voor veel mensen onbekend en mensen uit de stad zien het als boeren dorpjes hahaha
Het is een rode kater en bij het eerste consult bij de dierenarts was hij erg druk en agressief ( niet gek natuurlijk hij was nog klein met zn eerste prikje ) en ze zei dat we nog wel eens een moeilijke aan hem konden krijgen. met zn 2e prikje was het al een enorm verschil en was hij ook rustiger bij de dierenarts.
daarom is mijn vriend er zoiezo bang voor om er nog een kater bij te doen. Eerst was hij er zoiezo op tegen omdat katten volgens "zijn moeder" makkelijk alleen konden zijn. Hij is dus best pittig en daarom de twijfel over kater of poes.
Maar een leeftijdsgenootje is beter of bijvoorbeeld een poes van een jaartje of gewoon echt een kitten wat uiteindelijk weg mag uit het nest..??
Best lastig deze keuze te maken maar als ik een diertje in huis neem wil ik er gewoon helemaal voor gaan en ook zorgen dat het goed gaat tussen de 2 katten. Wil daarom geen overhaaste beslissing nemen en ben blij dat ik dit forum heb gevonden en jullie om advies kan vragen en dan kan ik zo uiteindelijk mijn keuze halen en als het aan mij ligt van de week nog een gezelschapsgenootje voor m'n kanjer erbij halen.
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Bedankt Ikey voor je reactie ik ga je foto's eens bekijken :)
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Renatevanderveer

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Renatevanderveer »

Je katertje is van september, dus ik zou kijken naar een poes(je) in dezelfde leeftijdscategorie.
Tussen mijn kater Snickers en mijn poes Bounty zit twee maanden verschil en het klikt hier perfect.
Ik zou niet kiezen voor een poesje dat het nest mag verlaten, ik denk dat dat leeftijdsverschil net iets te groot is.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Ikey »

doornroosje23 schreef:Best lastig deze keuze te maken maar als ik een diertje in huis neem wil ik er gewoon helemaal voor gaan en ook zorgen dat het goed gaat tussen de 2 katten. Wil daarom geen overhaaste beslissing nemen en ben blij dat ik dit forum heb gevonden en jullie om advies kan vragen en dan kan ik zo uiteindelijk mijn keuze halen en als het aan mij ligt van de week nog een gezelschapsgenootje voor m'n kanjer erbij halen.
heel goed, zo zien wij het hier graag ;-)

Ah, een rode kater, dat zijn pittige beestjes ;-) Een leeftijdsgenootje is tussen de 4 en 12 maanden ongeveer. Waarschijnlijk beter een iets jongere dan jouw kater, omdat jouw kater zoveel energie heeft. Wij hadden de rare kronkel in ons hoofd dat we wilden dat Diesel de oudste zou zijn, omdat hij onze eerste kat is :lol:
En een kitten van drie maanden zal ook wel gaan, ook omdat Spikey zoveel energie heeft. Maar veel jonger zou ik niet gaan en zeker geen 7, 8 weken oud.
Eveline (ook van het forum hier) heeft een poes in haar opvang van 8 maanden, geloof ik. Dat is een pittige tante ook, dus zou misschien wel passen. Maar zij heeft wel een gebruiksaanwijzing, als je begrijpt wat ik bedoel. Weet niet of je daarop zit te wachten.
Misschien, maar daar heb ik minder verstand van, is het in jouw geval juist beter om er een kater bij te nemen, omdat Spikey al erg pittig is. Omdat katers over het algemeen goedzakken zijn en poezen over het algemeen wat pittiger. Maar pin me daar niet op vast ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Ikey »

Vanaf hier ongeveer kun je over Vera lezen in Eveline haar kittenopvang ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook voor een katje van 5-7 maanden gaan. Beter geen lapjes poes, die zijn pittig en rode katers zijn ook pittig.

Bedenk wel dat de eerste week blazen en grommen zal worden. dat heeft even tijd nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Ja daarom is het denk ik slim om het te doen nu ik nog vaak thuis ben en nog maar 2x per week een uurtje of anderhalf werk. Ik zal zo eens wat foto's plaatsen dan kunnen jullie de dondersteen zien ( als ik ga uitvinden hoe ik het moet doen haha )
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Plaats reactie