Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Robijn »

Dank je voor je reactie, Jeannette!
Ja, toen ik zag dat het niet goed ging tussen Gaudi en Robijn (de eerste weken ging het wel goed hoor; maar het sloop er heeeel langzaam in, en elke keer denk je; ach, het komt wel goed, als ie straks wat ouder is.... / als ie straks gecastreerd is ...../ als Robijntje straks gecastreerd is..... (zij kwam van een cattery en was nog niet gecastreerd, en ik gaf haar de poezenpil, en kwam er dus ook dankzij dit forum achter dat dit supersuperslecht is, en dat ik haar, ondanks haar leeftijd, gewoon moest laten castreren; is dus ook gebeurd). Ik sloot toch een beetje mijn ogen, omdat ik Gaudi niet kwijt wilde, en ik toch hoopte dat het goed zou komen, als ik maar een beetje geduld had... Totdat ik zag dat Robijntje zich ging verstoppen voor Gaudi, en geen stap meer durfde te verzetten, en Robijntje zelfs wel eens in de huiskamer poepte, omdat de afstand naar de kattenbak (stond in het bijkeukentje; 'slechts' 5 meter vanuit de huiskamer) te lang was; ze werd dan belaagd door Gaudi, en ze kroop dan weer weg in haar kattenvervoersbakje... Ja, toen gingen mijn ogen wel open; dit kan niet meer... Op het Forum werd mij toen ook dringend aangeraden om er een kattenmaatje voor Gaudi erbij te halen, maar ik vond (vind) 3 katten echt te veel; inderdaad meer kosten, en je bent meer tijd kwijt aan de verzorging en aan het schoonmaken).... Ik heb er toen voor gekozen om een ander goed huisje voor Gaudi te gaan zoeken (is gelukkig gelukt), ipv nog een kittentje er bij te halen, en nog geen half jaar later hebben we Sem uit het asiel gehaald; een superlieve en zachtaardige 5-jarige kater.
Dus mocht je man toch met het argument komen dat qua verzorging en kosten 2 kittens er niet in zitten (hoop ik natuurlijk niet!; ik hoop dat je hem kunt overtuigen), dan zou ik toch heel goed ten rade bij mezelf gaan of het wel verstandig is om maar 1 kitten in huis te nemen, of dat het niet verstandiger is, om een volwassen kat erbij te nemen, als je dan toch persé graag een 3e kat in huis wil...
Want waarom niet kiezen voor een volwassen kat uit het asiel; die met smacht op een lieve baas zit te wachten (Sem zat 8 maanden lang in het asiel; achter de tralies van het buitenverblijf verlangend naar buiten te kijken; en niemand wilde hem, omdat mensen liever een mooie kat (lapjes of rood zijn vaak favoriet) willen hebben, en liever geen zwarte of zwart-witte kat, zoals Sem), ipv een kitten?
Natuurlijk, kittens zijn hartstikke leuk en vertederend, en raskittens zijn ook nog eens supermooi ; maar kittens groeien harder dan je denkt hoor. Het kittenachtige (qua uiterlijk) is er al snel af als ze een maand of 8 zijn, hoor. (vandaar dat je ook zo veel katten van rond 1 jaar ziet in het asiel; dan zijn ze opeens 'niet leuk' meer....). Sem is misschien inderdaad niet zo knap als Gaudi is, maar hij is wel een schat van een kater; en niet alleen voor ons, maar óók voor Robijn; en dat was Gaudi niet! (niet dat ik hem dit kwalijk neem overigens; hij wilde gewoon spelen, zoals alle kittens dat willen, en kon zijn ei niet kwijt bij Robijn, die op haar beurt weer te zachtaardig was om van zich af te bijten). En dát is toch eigenlijk ook heel belangrijk - dat er een grote kans van slagen is, tussen je oude kat(ten) en de nieuwe kat(ten).

Het gaat er namelijk niet alleen om, wat jij wil, of je partner, maar ook wat het beste is voor je andere oudere katten, Sara en Eusie..
Ik hoop dus echt dat het of 2 kittens worden, of 1 volwassen kat.. (liefst uit het asiel...), of misschien het toch gewoon bij Sara en Eusi houden....

Wat zouden 12-jarige Sara en 15-jarige Eusie zélf willen, denk je, als ze zelf mochten beslissen? Eén kitten erbij, twee kittens erbij, 1 volwassen kat erbij, of zouden ze het liefst gewoon lekker met z'n tweetjes willen zijn, zonder nog een vreemde kat(ten) erbij...?
Jij kent je katten het beste.

Maar uiteindelijk ligt de keuze natuurlijk bij jou en je man, en kan ik alleen maar advies geven, en hopen dat jullie die opvolgen..

Succes met het gesprek vanavond met je man, Jeannette!!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door DaVinci »

Mariska, ik ga liever niet de discussie aan waarom ik gekozen heb voor een raskat i.p.v. een lieverd uit het asiel. Het liefst zou ik alle katten die op een liefdevol baasje en gouden mandje wachten onder mijn hoede nemen, maar dat gaat helaas niet.

De keuze om een kat/kitten erbij te nemen is er ook één uit eigenbelang. Daar ben ik heel eerlijk over. Ik denk niet dat ik Eusie en Sara er een heel groot plezier mee doe, die vinden het waarschijnlijk wel best zo saampjes. Al zijn ze allebei nog wel speels, vooral Sara. Daarom wil ik het hen ook zo makkelijk mogelijk maken. Alle mensen die ik tot nu toe gesproken heb hierover, inclusief de fokker, verwachten geen hele grote problemen. Het is natuurlijk heel vervelend voor jou dat je zo'n nare ervaring hebt gehad en daarom ben je er zo op gebrand om het te voorkomen bij iemand anders. Heel begrijpelijk en dat waardeer ik ook heel erg. Maar het gaat vaker goed dan niet goed.

Neemt niet weg dat ik alsnog met mijn vriend ga bespreken of we niet allebei de broertjes nemen... Want uiteindelijk is dat veel leuker en ook beter voor Eusie en Sara.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Ikey »

Hey Jeanette, wat herken ik je gevoel in continu rekening houden met wat de ander misschien vindt en als dat negatief is, nou dan verander ik toch gewoon mijn mening en stop ik mijn gevoel weg?

uit je verhaal maak ik op dat je heel graag beide broertjes wil en als jouw gevoel daar goed bij is, zou ik lekker het gesprek aangaan met je vriend. Want als hij soms zegt, neem er 2, soms, we zien wel, dan wil hij misschien zelf juist er ook wel graag twee uit hetzelfde nest, maar vind hij het idee van 4 katten waarvan 2 jonge kitten die het eerste jaar veel kosten, misschien nog wat eng. Een voordeel is dat het allebei katers zijn, dan zijn de castratiekosten minder hoog. Twee katers castreren is altijd nog goedkoper dan 1 poes ;-)

Ook ik sluit me aan bij Mariska's advies om geen kitten bij twee seniorkatten te zetten. Ik denk ook dat rood drukker en dominanter zijn, net als lapjespoezen trouwens. Daarom hebben wij bewust niet voor rood of lapjes gekozen ;-)

Hoe zijn de twee broertjes bij de fokker? Is het echt een koppeltje? Doen ze veel samen en genieten duidelijk van elkaars gezelschap? Want dan zullen ze er ook wel baat bij hebben bij elkaar te blijven en zou ik het inderdaad ook zielig vinden ze uit elkaar te halen.

Je hebt Mariska's verhaal om aan je vriend te vertellen en kunt het argument gebruiken: wacht niet tot het te laat is. Tot dat het andere broertje gereserveerd is, of totdat Moos bij jullie de tent afbreekt en jullie andere katten terroriseert.

Succes met het gesprek! :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door DaVinci »

Ik heb die ervaring toch niet hoor, dat rood drukker en dominanter is... Eusie en Gizmo zijn ook allebei rood, maar om nou te zeggen dat die druk en dominant zijn/waren... Neuh, helemaal niet zelfs...

Ook de fokker heeft dat niet. Het zijn Maine Coons en daar zijn de red tabbies en black tabbies juist de grootste goedzakken. De tortie dames is inderdaad een ander verhaal, die kunnen knap eigenwijs zijn, hahaha...

Ook in het nest zijn de 2 rode broertjes niks dominanter of drukker dan de anderen. Er zit 1 smoke poesje tussen en dat is haantje de voorste, probeert alles als eerste uit. Walk Me Down is wel degene die dan vaak volgt. De fokker zegt dat ze heel rustig zijn van karakter (zijn Maine Coons sowieso) en dat Wild Thing wat meer timide is dan zijn broer. Spelen en slapen doen ze wel samen, maar het is niet per sé zo dat ze elkaar altijd opzoeken. Wel zijn de beide karaktertjes een mooie aanvulling op elkaar.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Dinky »

Heb je het volgende argument voor je man: ze vullen elkaar mooi aan ;-)
En aangezien ze elkaar al kennen hebben ze in elk geval elkaar als steun bij de verhuizing ;-)
*denkt nog even rustig mee over argumenten voor beide*
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Robijn »

Beste Jeannette, je hoeft je naar niemand toe te verantwoorden hoor, waarom je gekozen hebt voor een raskat; dat is inderdaad ieders eigen keuze. Ik heb zelf ook een raskat (Robijntje: Brits Korthaar) en een HTK-kat (Sem). Elke kat verdient een goed leven en dus een goed baasje/huisje, zoals jij ook zegt; helemaal mee eens! :grin:

Op het Forum zijn helaas talloze voorbeelden van solo-kittens met problemen; dus kittens die zonder kittenmaatje opgroeien.. Type maar eens 'solo-kitten' in bij de zoekfunctie, dan zie je heel veel praktijkvoorbeelden. Deze kittens kunnen gedragsproblemen krijgen. Bv. ze vallen de andere oudere kat lastig, zoals mijn rooie Gaudi bij Robijn, vooral als de oudere kat heel zachtaardig is, en de kitten niet corrigeert. Het hoeft niet altijd hoor; kijk maar naar Elly / @BillyJean, zij heeft ook een volwassen BK-poes, en sinds kort een BK-kittentje. Fayline corrigeert Taffy wel (en ik hoop dat het de komende maanden ook goed blijft gaan tussen deze 2). Ik moet wel zeggen dat het leeftijdsverschil tussen Fayline en Taffy niet zo enorm is als dat tussen Moos en Sara en Eusie....
Solo-kittens kunnen uit verveling ook meubels, spullen, behang en gordijnen slopen (ik denk dat dit vooral bij binnenkatten het geval is); of agressief worden naar mensen(handen), aangezien ze nooit van een leeftijdsgenootje geleerd hebben wat wel en niet kan.
Ik ben in ieder geval wel heel blij dat je voorkeur uit gaat naar 2 kittens, dus Moos en zijn broertje, ipv naar 1 kitten. ;-)
Iedereen op dit forum zal je afraden om 1 kitten bij je 2 seniorkatten te zetten... Ik hoop dat er nog meer mensen op jouw topic zullen reageren.
Maar jij zegt dat het vaker wel goed gaat dan niet. Ik ben bang dat het helaas het omgekeerde is... Natuurlijk zullen er ook wel eens gevallen zijn waarin het wel goed gaat, maar ik denk dat dit toch een klein percentage is, dus waarom dit risico nemen...
Ik vind het heeeeeel raar van de fokker dat ze zegt geen problemen te gaan voorzien :eliar: . Maar ja, de laatste tijd hebben we ook niet zulke goede verhalen over fokkers hier op het forum gehad... Een fokker wil natuurlijk het liefst zijn kittens verkopen, en er niet mee blijven zitten, dus dan ga je natuurlijk niet zeggen dat het natuurlijk niet echt een goed idee is om een kitten bij een oudere kat te zetten...

Toen ik contact had met de fokker van Robijntje en zei dat ik van plan was om er een 2e kat bij te nemen, raadde zij me wél af om een kitten er bij te nemen, en zei ze dat ik dan beter een volwassen kat bij Robijn kon zetten.
Maar ja, je kent dat he; ik had Gaudi al op Marktplaats gezien, was he-le-maal hoteldebotel van hem, wie niet als ie een kittentje ziet? , was ook langsgeweest om hem te bekijken, en heb haar advies ook niet opgevolgd... Wie waren die andere mensen om mij de les te lezen? :???: Alsof ik niets van katten afwist; pffff... Ik was (ben) eigenwijs; het zou heus wel goed gaan hoor; Robijn had nota bene zelf kittens opgevoed, en een kitten is toch een onbeschreven blad en went toch sneller dan een volwassen kat, en een kitten is zoo schattig, en de eigenaar van Gaudi vond een kitten bij een volwassen kat zetten veel verstandiger dan andersom... Ja, ja.. Ik dacht zelf eigenlijk ook dat je beter een kitten bij een volwassen kat kunt zetten, dan een volwassen kat bij een volwassen kat. Veel mensen denken dat helaas... Daarom had ik voor een kitten gekozen, ipv voor een volwassen kat, ondanks het advies van de fokker... :edoh:
Tja, wie niet luisteren wil, moet maar voelen, een paar maanden later zat ik met de ellende.... Robijn ongelukkig, Gaudi ongelukkig, ik ongelukkig... Doodmoe was ik... :cry: Ik heb er echt van geleerd. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik het zelf aan den lijve heb mogen ondervinden.

Daarom zou ik zelf NOOIT meer 1 kitten bij een oudere kat zetten, en geef ik dit advies ook aan iedereen die dit wel overweegt.

Gelukkig gaat jouw voorkeur uit naar 2 kittens!! Ik hoop dat je je man hier ook van kunt overtuigen.
En mocht je toch voor 1 kitten kiezen, dan respecteer ik dat ook hoor! ;-) Het is jouw keuze/leven, niet mijn keuze/leven.
(maar hoop toch stiekem dat je voor 2 kittens gaat....).

Nogmaals veel succes vanavond als je je man spreekt, en misschien kun je hem inderdaad de reacties op jouw topic laten lezen, zoals Paula al voorstelde...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Robijn »

Er zijn toch nog wel veel meer mensen op het forum die Jeannette ervan kunnen overtuigen dat het niet verstandig is om 1 kitten bij 2 seniorpoezen te zetten?!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door pinguin »

Hoi hoi, ik heb niet alle stukken tekst gelezen dus ga ik er verder ook niks over zeggen. Maar wikl wel zeggen dat ik helemaal ben gesmolten van de foto op de eerste pagina. Gefeliciteerd!!!!
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Renatevanderveer

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Renatevanderveer »

Hier word twee hectare terrein gedeeld met een 10-tal katten.
De meesten zijn broertjes, maar er zijn ook een aantal ouderen en zelfs jongeren.
Je merkt gewoon dat de katzels in dezelfde leeftijdscategorie naar elkaar toe trekken.

En dat is opzich ook wel logisch, van wie kwam die uitspraak ook alweer;
'Je zet een kleuter toch ook niet een 90-jarig dame?'

Ik krijg de indruk dat je wel degelijk voor de twee broertjes wil gaan en ik weet zeker dat dat een goede keuze zal zijn.
Ze hebben bere veel aan elkaar, kunnen samen spelen, ravotten en gek doen.
Je anderen katzels zijn op leeftijd en wellicht gaat het nu wel goed..
Maar je moet je realiseren dat de meeste katzels tot hun tweede levensjaar heeeel actief zullen zijn.

Kunnen je twee oudere katzels dat twee jaar lang aan?

Maar nogmaals, ik krijg de indruk dat je een goede keuze zult gaan maken! ;)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Chiquita98 »

Ik ga Jeanette totaal niet overtuigen Mariska. Want ik zie dat ze zelf al heel verstandig is en genoeg weet over katten. En Jeanette geeft zelf toch aan dat ze voor de 2 kittens wil gaan?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Adriana »

Robijn schreef:Iedereen op dit forum zal je afraden om 1 kitten bij je 2 seniorkatten te zetten... Ik hoop dat er nog meer mensen op jouw topic zullen reageren.
Maar jij zegt dat het vaker wel goed gaat dan niet. Ik ben bang dat het helaas het omgekeerde is...
met een nuancering voor het eerste woord 'iedereen'.. helemaal eens als je het eenmaal ervaren hebt, ook met de tweede stelling. en er zijn al heel wat 'help' topics over solokittens met gedragsproblemen gepasseerd op het forum..
bij mij is het net goed gegaan want Bolletje was nog beschikbaar...
en ik wens en hoop dat je binnenkort net zo'n heerlijk stel in huis hebt als de broertjes hier..

en mocht dit opdringerig overkomen.. kijk even naar de introductie van Bolle, sindsdien zijn de broertjes onafscheidelijk en nog steeds groot feest in huis.. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 316&start=
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door DaVinci »

Lieve mensen, ten eerste: ik vind jullie niet opdringerig of drammerig. Jullie hebben het beste voor met mijn oude katzels en de nieuwe, dus ik stel alle raad zeer op prijs!

Ik heb het er vanavond onder het eten over gehad met mijn vriend, maar hij was niet te vermurwen en hield de boot enorm af. Een grote teleurstelling, dit had ik niet verwacht...

En toen zei hij, een beetje jammer dat de verrassing er nu af is, maar ik heb de zwarte kater gekocht...

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Jullie begrijpen dat ik gelijk in tranen was, wat een ongelooflijk lieve actie! En wat ben ik er dolblij mee!!! Moos is dikke vriendjes met zijn zwarte broertje, spelen en slapen bijna altijd met elkaar. Maar ja, hij was al verkocht... Heb nog zitten denken om aan de fokker te vragen of ze niet aan de mensen die het zwarte katertje gekocht hebben te vragen of ze misschien het zwarte poesje i.p.v. katertje wilden... De ironie!

DUS! Graag stel ik aan jullie voor:
Moos en Wet Snatch:
Afbeelding

We weten nog niet hoe Wet Snatch gaat heten als hij hier woont. Mijn vriend gaat er nog over verzinnen. Want ik vind dat hij mag kiezen hoe hij gaat heten. Als ik het maar wel een leuke naam vind dan, hahaha... Al vind ik Snatch ook erg leuk klinken!

Oh, ik ben zó dolgelukkig!
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Adriana »

wat een happy ending maar Moos had toch alleen een zusje? maar maakt eigenlijk niet uit, geweldig makkelijk uit elkaar te houden en wat een ge-wel-di-ge actie!
black snatch ipv wet snatch...? op de onderste foto van je bericht van 10.59 u zie ik een zwarte, is dat 'm?
Laatst gewijzigd door Adriana op 12 mar 2013 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Ikey »

Wat ongelooflijk lief en romantisch van je vriend! :)

En wat een prachtig katertje ook, ze kleuren prachtig bij elkaar en wat een super match is dat al :)

Wat zul jij blij zijn :) ben benieuwd hoe hij gaat heten :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Graag wil ik jullie voorstellen aan...

Bericht door Chiquita98 »

Nou dat is nog eens een verrassing!! Wat leuk. Kan je ze in ieder geval uit elkaar houden ;-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie