waarom vangt de ene kat muizen voor de andere kat?
waarom vangt de ene kat muizen voor de andere kat?
Mijn kat Siri gaat s'nachts naar buiten en vangt dan dikwijls een muis. Met een hoop lawaai kondigt hij dan buiten al aan dat hij met een vangst naar binnen komt. Hij roept hiermee kenneljk mijn andere kat 'isa' (die zelf geen muizen vangt), omdat ze direct opspringt zodra het 'muizenalarm' klinkt. Als ik zelf ga kijken dan zie ik dat Siri de bijna dode muis aan Isa geeft. Isa gaat er dan mee spelen en maakt het af (letterlijk en figuurlijk) ze loopt gromment met het prooitje door het huis en speelt er nog uren mee.
Soms blijft Siri kijken hoe Isa speelt en bemoeit zich er niet meer mee.Enkel kijken. Of hij verdwijnt weer in de nacht om méér muizen te vangen? Voor hem zelf?
Soms neemt hij wel eens een muis mee naar binnen en eet hem direct zelf met huid en haar op en krijgt mijn andere kat niks
Heel af en toe vangt hij ook een muis voor mij. Als ik niet reageer op zijn muizenalarm dan brengt hij het naar mijn bed en legt het op het dekbed waar ik onder lig. Ontbijt op bed. Isa doet dit wel eens na, een beetje klungelig.
Nu dacht ik eerst: wat ontzettend lief van Siri dat hij zo goed voor Isa en mij wil zorgen door een prooi te brengen. dit is natuurlijk een menselijke gedachten. Een kat is niet een heel sociaal dier toch? Waarom vangt een kat soms muizen voor zijn soortgenoten? Is dit juist onderdanigheid vanuit hem of is het om iets anders? en waarom geeft hij de ene keer zijn muis wel en de andere keer niet weg?
weet iemand waarom katten dit doen?
Soms blijft Siri kijken hoe Isa speelt en bemoeit zich er niet meer mee.Enkel kijken. Of hij verdwijnt weer in de nacht om méér muizen te vangen? Voor hem zelf?
Soms neemt hij wel eens een muis mee naar binnen en eet hem direct zelf met huid en haar op en krijgt mijn andere kat niks
Heel af en toe vangt hij ook een muis voor mij. Als ik niet reageer op zijn muizenalarm dan brengt hij het naar mijn bed en legt het op het dekbed waar ik onder lig. Ontbijt op bed. Isa doet dit wel eens na, een beetje klungelig.
Nu dacht ik eerst: wat ontzettend lief van Siri dat hij zo goed voor Isa en mij wil zorgen door een prooi te brengen. dit is natuurlijk een menselijke gedachten. Een kat is niet een heel sociaal dier toch? Waarom vangt een kat soms muizen voor zijn soortgenoten? Is dit juist onderdanigheid vanuit hem of is het om iets anders? en waarom geeft hij de ene keer zijn muis wel en de andere keer niet weg?
weet iemand waarom katten dit doen?
Re: waarom vangt de ene kat muizen voor de andere kat?
dit is geen antwoord op je vraag maar een waarschuwing.
mensen in woonwijken bestrijden muizen en je loopt griezelige kans dat er een muis wordt binnengebracht die muizengif heeft gegeten maar nog niet dood is..
muizengif is ook gevaarlijk/dodelijk voor katten !!
mensen in woonwijken bestrijden muizen en je loopt griezelige kans dat er een muis wordt binnengebracht die muizengif heeft gegeten maar nog niet dood is..
muizengif is ook gevaarlijk/dodelijk voor katten !!
klopt helemaal!! hier ook meegemaakt. de kat heeft het gelukkig gered, maar het heeft bloed, zweet en tranen gekost
dat gif is hier niet nodig, vanwege mijn kat die ze allemaal vangt.
Snap niet dat mijn katten nog steeds leven (nu al 8,5 jaar) en die van mijn moeder ook al (18 jaar) ondanks alle gevaren waar zowel mijn moeder als ik ze dagelijks aan blootstellen. Ik ga er wat relaxter mee om eerlijk gezegd en zie niet in alles levensbedrijgende situaties. Lijkt me ook erg zenuwslopend om dan katten te hebben. Heb ze liever niet als de wereld om mijn kat heen me zo panisch zou maken.
Mijn vraag ging over het gedrag van katten en dus kan iemand hier wel (zonder alle emoties die het oproept) een antwoord op geven? Of is het voor alle katten verschillend?
Snap niet dat mijn katten nog steeds leven (nu al 8,5 jaar) en die van mijn moeder ook al (18 jaar) ondanks alle gevaren waar zowel mijn moeder als ik ze dagelijks aan blootstellen. Ik ga er wat relaxter mee om eerlijk gezegd en zie niet in alles levensbedrijgende situaties. Lijkt me ook erg zenuwslopend om dan katten te hebben. Heb ze liever niet als de wereld om mijn kat heen me zo panisch zou maken.
Mijn vraag ging over het gedrag van katten en dus kan iemand hier wel (zonder alle emoties die het oproept) een antwoord op geven? Of is het voor alle katten verschillend?
Ik denk dat je hier geen enkel bericht zonder `emoties` zal krijgen..
Dit is een kattenforum, met mensen die hemel en aarde zouden bewegen voor hun lieveling..
Ik vind je reactie dan ook op zijn zachts gezegd eigenaardig..
Waarom heb jij dan eigenlijk een kat? Omdat ie muizen kan vangen?
Dit is een kattenforum, met mensen die hemel en aarde zouden bewegen voor hun lieveling..
Ik vind je reactie dan ook op zijn zachts gezegd eigenaardig..
Waarom heb jij dan eigenlijk een kat? Omdat ie muizen kan vangen?
Ik snap de antwoorden op mijn vraag niet. Het zijn geen antwoorden. Ik vraag niet of muizen vangen gevaarlijk is maar ik stel een hele andere vraag.
Ik wil graag iets weten over het gedrag van katten omdat ik mij dit serieus afvraag en er nergens iets over kan vinden en krijg alleen maar emotionele berichten over iets heel anders
Of is dit forum alleen voor emoties die mensen ervaren bij hun kat? mag je hier geen vragen stellen wat betreft het feitelijke gedrag van katten?
Ik wil graag iets weten over het gedrag van katten omdat ik mij dit serieus afvraag en er nergens iets over kan vinden en krijg alleen maar emotionele berichten over iets heel anders

Of is dit forum alleen voor emoties die mensen ervaren bij hun kat? mag je hier geen vragen stellen wat betreft het feitelijke gedrag van katten?
Tuurlijk mag je hier een vraag stellen. Ik stel alleen maar bij veel leden wel degelijk word gereageerd met gevoel..
Onze kater vangt ook alles wat los en vastzit, als hij de kans krijgt.
Ik weet dat als een kat een muis meebrengt, het vaak een cadeautje is voor het personeel.
Mijn kater heeft zijn buit eigenlijk nog nooit opgegeten.
Ik heb dus geen ervaring met dat wat je omschrijft.
Onze kater vangt ook alles wat los en vastzit, als hij de kans krijgt.
Ik weet dat als een kat een muis meebrengt, het vaak een cadeautje is voor het personeel.
Mijn kater heeft zijn buit eigenlijk nog nooit opgegeten.
Ik heb dus geen ervaring met dat wat je omschrijft.
het hoeft maar één keer te gebeuren, weet je hoeveel nageslacht 1 muis per jaar kan produceren? en hier stopt verder mijn meedenken en plaatsvervangende bezorgdheid. ..Selena schreef:dat gif is hier niet nodig, vanwege mijn kat die ze allemaal vangt.
zoek zelf via de zoekfunctie de website van het kattengedragsadviescentrum oid, daar zullen ze je vraag wel kunnen beantwoorden.
voorzover daar al antwoord (en geen menselijke interpretatie) op te geven is..
Laatst gewijzigd door Adriana op 08 mar 2013 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat jij geen gif gebruikt zegt niet dat buren geen gif gebruikenSelena schreef:dat gif is hier niet nodig, vanwege mijn kat die ze allemaal vangt.

Wat betreft het meebrengen van muizen zou ik zeggen dat het is als een soort beloning voor je goede zorgen. Daarnaast lust Siri zelf natuurlijk ook wel eens een muisje

bedankt voor jullie antwoorden.
Ik was misschien niet duidelijk maar ik vroeg me af waarom hij muizen meeneemt voor mijn andere kat. Weet dat katten vaak muizen voor zichzelf of hun baasje vangen maar het is vrij ongebruikelijk dat ze dit voor andere katten doen (las ik in een encyclopedie) en dus vroeg ik me af of iemand weet waarom een kat muizen vangt voor een andere kat. Is dit zorgzaamheid of juist onderdanigheid?
Ik wil gewoon graag mijn katten begrijpen. Ik vind het interessant en het lijkt misschien nutteloos dat ik dat wil weten maar zo zit ik in elkaar..
Ik was misschien niet duidelijk maar ik vroeg me af waarom hij muizen meeneemt voor mijn andere kat. Weet dat katten vaak muizen voor zichzelf of hun baasje vangen maar het is vrij ongebruikelijk dat ze dit voor andere katten doen (las ik in een encyclopedie) en dus vroeg ik me af of iemand weet waarom een kat muizen vangt voor een andere kat. Is dit zorgzaamheid of juist onderdanigheid?
Ik wil gewoon graag mijn katten begrijpen. Ik vind het interessant en het lijkt misschien nutteloos dat ik dat wil weten maar zo zit ik in elkaar..
Ik weet niet of het helemaal klopt maar ik las ooit dat het fenomeen 'prooi levend mee naar huis brengen' komt omdat poezen in de natuur op die manier hun kittens willen leren jagen. Andere (wilde) katachtigen zouden gelijkaardig gedrag vertonen.
En ook katers kunnen levende muizen meenemen, voor hun jongere kattenmaatjes!
Heb ik ook bij mijn vorige katten meegemaakt; zo van; hier, heb je een muis, kun je oefenen, kleintje!
Heb ik ook bij mijn vorige katten meegemaakt; zo van; hier, heb je een muis, kun je oefenen, kleintje!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan
Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Kopstootje van Tarzan

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Ja, en wij mensen denken dan al te makkelijk dat het cadeautjes (voor ons) zouden zijn, terwijl het om een puur instinctief gedrag gaat.