Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

er staat veel hoopvols in Pluis en Pluis is er voornamelijk voor de uitwisseling van info over de verzorging van nierfaalkatzels (licht en zwaar..).. tuurlijk staat daar af en toe in in memoriam of bericht van overlijden en dat is altijd verdrietig.

:pdtura1: maar er zijn vrij veel bewoners van Pluis die het eigenlijk best wel heel goed doen, alleen daar hoor je wat minder vaak over...
en met wat extra zorg kan Bruno denk ik nog een heel leven mee... en je weet nog lang niet welke waardes hij volgend jaar laat zien..

wij hebben twee nierfaalkatzels, die fase 2 (van de vier) waren toen we ze overnamen.
dat bleek alle twee acuut nierfalen (dus niet voortschrijdend) en dat is bij beide de afgelopen jaren zover bij getrokken dat Mies en Enzo allebei binnen de referentie zitten, zowel met crea als ureum.
tuurlijk krijgen ze nog wat medicatie maar niet al te zwaar en krijgen ze deels nierdieet en houden we het drinken goed in de gaten (spuitje drinkers) maar verder gaat het prima met ze, zoals je regelmatig in het fotoalbum kunt zien.
en Mies heeft haar matrozenpakje uit de kast gehaald want binnenkort ...
beide bengels zaten in hun eerste levensjaar een eind in fase 1 met verslechterende nierwaardes, iedere 6 weken ging het 10 % achteruit... en heb ik vrij lang gewacht met het laatste bloedonderzoek want de bibbers.. ze zijn uitgebreide ge-echood en nu dan apk en alles is rustig. maar ik behandel ze toch voor de rest van hun leven als tiepjes die zwak op de nieren zijn, dus max voorzorg bij voer en evtl ingrepen.. gelukkig hebben ze beide stralende gebitten, dus daar geen sores à la Enzo..

dus niet alleen maar kommer en kwel bij Pluis bedoel ik te zeggen...
en we hebben hier erg veel info en ervaringen en tips+trucs.. en veel aanmoediging en hoop want we weten allen wat het is om zo'n tiepje in de verzorging te hebben..
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Adriana hoe doe jij dat met het voer geven dan? Ik heb hier nog 4 katten. Bruno mag niet van hun eten snoepen.
Ik werk hele dagen dus dan zou ik het voer weg moeten halen maar dat betekent ook dat ze dan een hele dag niet kunnen eten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

ze krijgen hier vrij verkrijgbaar nierdieetvoer in combi met laag eiwitgehalte kwalitatief goed voer en ik ruik onmiddellijk aan de ontlasting als ze het niet goed verteren.
Enzo krijgt af+toe beetje MacSam niertonicum om zijn ureum laag te houden.
en ze krijgen hier smo en sav senior natvoer met eiwitgehalte van max 10.

met Bruno zul je moeten experimenteren, wat hij lust en wat goed valt..
afhankelijk van de waardes missch eerst nat nierdieetvoer.
wat voer je je andere katzels?

hihi.. heel gedoe om in te lezen.. maar je komt er wel hoor! hoop dat de waardes bij Bruno naar redelijk normaal zijn gezakt.
missch wel paar spuitjes zonder naald bij dierenarts meenemen voor spuitjedrinken.
voorlopig goed doorspoelen kan geen kwaad en het is even een handigheidje, voorzichtig inspuiten aan de zijkant van het bekje.. eerste keer lukt vast niet maar gewoon ff volhouden!
Chiquita98
Tijger
Tijger

Zijn waardes zijn nu top. creatinine is 73 en ureum is 7.9
De anderen krijgen RC en Sanabelle. De eerste weken kan ik hun bakjes natuurlijk buiten onder het afdakje neerzetten. Bruno komt toch nog niet buiten. Enige is wel dat zij misschien dan van Bruno's nierdieet gaan eten.
Kunnen alle katten gewoon eten van het nierdieet? Of is dat juist niet verstandig.
Hij eet nu flink van het natvoer heb ik begrepen dus dat is alleen maar mooi! Als ik dat kan redden met extra vocht erbij dan is via een spuitje niet eens nodig.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

dat is bere netjes van lieve Bruno!
welke soorten Royal Canin en Sanabelle?
hij hoeft denk ik geen zwaar dierenartsen nierdieetvoer maar omdat hij uiteindelijk ook nog in de groei is (en extra behoefte heeft aan bepaalde stofjes zoals fosfor) zullen we grondig na moeten denken over welk voer dan wel.
alle katten kunnen eten van vrij verkrijgbaar nierdieet, daar zitten geen soort van medicatie-stofjes in want dat mag niet. het is alleen bewerkt zodat het makkelijker verteerbaar is voor nierklantjes en het is compleetvoer.
krijgt hij nu k/d of renal nierdieetvoer? als hij heel goed plast en dus genoeg vocht binnenkrijgt, dan hoef je niet bij te tanken met een spuitje. maar dat is wel gezellig hoor, spuitjedrinken is een extra kwaliteitsmoment voor mij en Enzo. en ook voor poes Mies en haar baasje.
Chiquita98
Tijger
Tijger

RC gebruik ik verschillende(fit32 meest) en Sanabelle met forel. Misschien daar urinary van halen?
Hij krijgt nu renal nierdieetvoer van RC. Hij mag de zak opmaken en als het goed gaat voorzichtig overgaan op weer normaal voedsel.
Hij heeft net al tot 2x toe gedronken en een plasje gedaan. Ben zo bang dat ik niet weet wanneer het teveel is of juist nu nog gewoon lekker veel om zijn nieren door te spoelen.

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

hij gaat door rc renal beter drinken en ik kan me voorstellen dat je onzeker bent na die spannende dagen. haalt hij de komende dagen 3 tot 4 plasjes of kun je de plassen niet uit elkaar houden? heerlijk dat je hem weer thuis hebt!
wanneeer moet hij terug om zijn waardes nog een keer te checken?
heeft hij medicijnen meegekregen? en qua vlees bij voorkeur kip of kalkoen.. dat is voor nieren het lichtst verteerbaar.
Laatst gewijzigd door Adriana op 01 mar 2013 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Chiquita98
Tijger
Tijger

IK ben nu een paar dagen thuis(door ziekte) dus ik kan zeker zijn plasjes in de gaten houden. Over 2 weken weer waardes laten prikken. Oh ja en hij is lekker thuis. Hij mauwde flink in de auto. Geweldig!! Dat deed ie niet toen ik hem bij de fokker ophaalde. Hij huppelt al lekker achter mij aan, maar wil ook nog veel slapen en liggen. Maar dat is denk ik nog wel normaal. Met de anderen ging het eigenlijk weer helemaal goed. Hij mocht aan Misty's kontje ruiken en hij gaf balou een koppie.

Bekijk ons album hier
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bruno heeft vannacht 3x van zijn brokjes gegeten. In totaal heeft hij een handvol op. Vlees heeft hij alleen het vocht(en ik had er flink wat extra water bij gedaan)opgeslurpt. Vannacht heeft hij ook 2x nog gedronken. En vanmorgen ook weer 2x. En hij is vannacht tot nu nog niet op de bak geweest. Dus het vele drinken en weinig plassen baart me nu wel wat zorgen.
Bruno zelf was vanmorgen echt weer een kitten. Ondeugend en de anderen wat uitdagen en achter ze aan rennen. Duurde niet lang, maar toch.

Bekijk ons album hier
Adriana

Bericht door Adriana »

het is nog steeds vrij droog, dus zal ie veel water nodig hebben. en de ene katzel drinkt vaker/meer dan de andere. kan zijn dat jouw andere katzels heel weinig drinken..
en hij gaat van renal brokjes veel meer drinken maar moet dan toch ook wel gaan plassen.
blijkbaar krijgt hij energie om te spelen en ravotten en dat is een goed teken.

wel beetje voorzichtig met vlees en al zeker de combi renal brokjes en vleesjes. dat kun je beter apart voeren want hij heeft voor de vertering van brokjes een ander maagmilieu nodig dan voor de vertering van vlees (veel meer maagzuur) en als je dat mixt dan kan dat elkaar behoorlijk in de weg zitten, zeker bij zo'n kleintje.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Inmiddels heeft hij nu al 4x gedronken, maar gelukkig ook 2x geplast. Ah is goed dat ik weet dat hij van de brokjes wat dorstig is. Hij heeft vanmorgen alweer wat brokjes gegeten. Vlees geef ik hem vanavond pas weer.

Bekijk ons album hier
Chiquita98
Tijger
Tijger

Moet me nu maar eens gaan verdiepen in de soorten voeding voor nierpatientjes. Zoals altijd teveel aanbod zag ik al bij zooplus.

Bekijk ons album hier
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik zou in eerste instantie eerst het dierenartsvoer proberen en wanneer hij dat niet meer wil, bij Zooplus gaan kijken. Noa krijgt alleen Trovet RID, maar je hebt ook Hills-KD en Specific. Smaakjes zijn meestal wel te bestellen via de dierenarts of MedPets, maar het nadeel is dat je dan gelijk zoveel moet bestellen.

Maar wat heeft de dierenarts gezegd over zijn leeftijd?
Hij is nog volop in de groei en nierdieet aan kittens geven is helemaal niet goed. In dit geval is het natuurlijk afwegen, maar zou kittenvoer gecombineerd met Ipakitine niet beter zijn (eerlijk gezegd weet ik niet eens of er speciaal zacht voer is voor kittens)?
Heeft hij die eiwitten niet nodig voor de groei?
Milka eet ook alleen maar KD-brokjes maar volgens mijn dierenarts geeft dat niet bij katten die ouder zijn dan een jaar (de andere katten mogen dus ook gerust de nierbrokjes eten), maar bij jongere katten raadde hij het af. Maar Milka heeft geen nierfalen.
Moeilijk, hoor! Wat is wijsheid in deze?
Chiquita98
Tijger
Tijger

Zit me net hier een beetje in te lezen bij de verschillende diervoeders. Ik zag inderdaad bij RC Renal dat het voor katten vanaf 1 jaar is. De da heeft hier niets over gezegd inderdaad. Ik denk dat hij nu kiest voor het beste voer tussen 2 kwade op dit moment. Als ik hem spreek zal ik dit eens navragen.
Ik voer inderdaad eerst wel de RC. Maar ik wil hem toch vrij snel ook weer in de nachten bij de rest hebben en dan staat er alleen nierdietvoer. Vandaar dat ik wel wat moet bij bestellen, want ik zag net dat de rest die nieuwe brokjes ook wel smakelijk vind ;-)

Bekijk ons album hier
Chiquita98
Tijger
Tijger

Meneer wilde eerst niks eten. Vlees likte hij het vocht ervan af. En nam 2 stukjes. Daarna brokjes dan maar. Na 3 x aanbieden nam hij 5 stukjes. Ik dacht dat schiet ook niet op. Hem toen vleesstukje gedwongen gegeven. Vond ie niet leuk natuurlijk. Stukje viel uit zijn mond op de grond en toen at ie het wel. Ik dacht: heb ik nu dan toch te maken met die unieke karaktertrek van de brit?? Dus ik leg een stukje vlees neer op de grond en meneer eet. 30 gr ongeveer stukje voor stukje op de mat gelegd en hij heeft alles opgegeten. Wel daarna meteen plasje doen en meteen daarna weer drinken.

Hij heeft nu al 7x gedronken en 5x een plasje gedaan. Is dat echt niet iets om me zorgen om te maken??

Bekijk ons album hier
Plaats reactie