Beste mensen, ik hoop dat iemand ons raad kan geven. We hebben twee katten. De oudste, Ukkepuk is bijna 16 en Jerry bijna 11. Ukkepuk is altijd de baas geweest en Jerry de goedzak. In het verleden kwam het regelmatig voor dat Ukkepuk Jerry duidelijk liet blijken dat hij de baas in huis is door bovenop hem te vliegen en flink te petsen. Echter, met het ouder worden van Ukkepuk, wordt dit gedrag zo erg dat Jerry doodsbang voor hem is geworden. Vorige week heeft hij Jerry zo hard gebeten dat we met hem naar de D.A. zijn moeten gaan. Sindsdien is Jerry erg schuw. En dat terwijl hij echt de grootste en de sterkste is.

Om Jerry te beschermen hebben we een jaar geleden een bench aangeschaft waar Ukkepuk 's nachts met zijn mandje en kattebak in opgesloten wordt om Jerry zo te beschermen. Dit moeten we nu helaas ook overdag gaan doen als we uit huis gaan. Gelukkig is mijn man gepensioneerd, dus is het overdag maar weinig nodig. Maar is Ukkepuk eruit, dan blijft Jerry bang onder de bank. Ook met eten wordt het een bron van ergernis. Jerry eet normaal altijd heel langzaam en genietend, maar nu vreet hij razend snel zijn bordje leeg omdat Ukkepuk het anders in beslag wil nemen. En dan sta je er maar als een scheidsrechter tussen! Ukkepuk loopt ook vaker hard schreeuwend door het huis met grote ogen. Dan pak ik hem op en als hij dan op mijn arm zit en geaaid wordt, wordt hij weer rustig. Soms denk ik wel eens dat hij 'kinds' aan het worden is. Kan een kat dat ook hebben trouwens? Net zoals mensen dat hebben als ze ouder worden? Langzaam de weg kwijt raken? Maar goed. We hebben beide katten sinds kittens en willen proberen een oplossing te vinden zodat Ukkepuk zijn laatste jaren hier in harmonie kan slijten. Tenminste, in zoverre in harmonie dat Jerry er ook een leven naast heeft.
O ja, dit nog: hoewel ze allebei naar buiten kunnen is dat in de winterperiode veel minder. Ukkie zelfs nauwelijks. Hij is een echte koukleum. Jerry komt wel af en toe buiten, maar ja. Hij is zo'n goedzak, zeg maar lafaard, dat hij bang voor andere katten is.