opvang kat / kitten ?? goed idee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema

opvang kat / kitten ?? goed idee?

Bericht door Freya13 »

Een organisatie die katten opvangt is, met het kittenseizoen in aantocht, op zoek naar nieuwe opvanggezinnen. Dit lijkt mij heel erg leuk om te doen, maar ik stel me er ook heel veel vragen bij. Hoe gaan mijn eigen katten reageren op een opvangkat / kitten? (tot nu toe heb ik de ervaring dat ze behoorlijk tolerant zijn, maar je weet het maar nooit) Wat zijn de risico's mbt ziektes enzo? (mijn katten zijn gevaccineerd en geholpen). Kan een opvangkat / kitten enkele uren alleen blijven? (papfleskittens uiteraard niet, maar dat doe ik sowieso niet, dat heb ik voor mezelf al beslist ... met de eigen dieren, de kinderen en het werk kan ik daar niet voldoende tijd voor vrijmaken).

Dus alle argumenten voor of tegen zijn welkom ... want op dit moment hoor ik enkel mijn hart en mijn enthousiasme :grin:
Robijn
Jaguar
Jaguar

Re: opvang kat / kitten ?? goed idee?

Bericht door Robijn »

Kijk eens in het album van Eveline, Freya, die vangt ongewenste kittens op. Dan krijgt je een beetje een idee wat het allemaal inhoudt. Het lijkt allemaal leuk, maar als ik het zo lees, is het toch een hoop werk hoor! Zieke kittens verzorgen, kittens die alles onder poepen, kittens die ondanks alle goede zorgen dag en nacht het toch niet redden, het afscheid moeten nemen, dag en nacht klaar moeten staan voor de kittens... Maar aan de andere kant is het toch ook ontzettend geweldig en dankbaar werk.
Het lijkt mij leuk om te doen als je veel vrije tijd hebt, maar niet zo om naast je baan er nog bij te doen.Maar dat is mijn mening he.
Waarom niet gewoon 1x proberen, Freya? Pas als je het zelf hebt ervaren, dan weet je of het wel of niet is bevallen..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ja dacht ik ook. Misschien even mailen of pb doen naar Eveline. Er is nog iemand hier toch die kittens opvangt. Was dat niet mittenslief? Weet het niet meer.
Lijkt me mooi werk inderdaad. Maar ik denk dat je wel veel thuis moet zijn om dit te kunnen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Freya13
Poema
Poema

Bericht door Freya13 »

Ik ben wel veel thuis, dat is ook de belangrijkste reden waarom ik dit overweeg. Zeker in de zomermaanden liggen de lessen grotendeels stil (ik geef les in het volwassenenonderwijs), en dat is het drukste seizoen in de kattenopvang. Maar ik heb intussen een afspraak gemaakt met een ander gezin dat katten opvangt hier in de buurt, om daar eens te gaan kijken / horen hoe druk het is, hoe duur het is, hoe belastend het is enzovoort enzovoort
Maar als ik beslist om het te doen, kom ik hier uiteraard verslag uitbrengen :)
Freya13
Poema
Poema

Bericht door Freya13 »

Intussen een mailtje terug gehad van de kattenorganisatie. Ze vinden mij eerder geschikt voor de opvang van een kleuter of puber kat, dan voor de opvang van hele kleintjes, omdat er daar bijna constant iemand moet bij zijn ... lijkt mij terecht ... eerst maar eens even de afspraak met het andere opvanggezin afwachten voor we beslissen ...
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Ben benieuwd! Goed dat je je er eerst goed in verdiept.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Hoi Freya.

Via een stichting of asiels kittens opvangen scheelt in ieder geval al een hoop in de kosten en je hebt een behoorlijk team aan deskundige achter je staan waar je 24/7 terecht kan.

Niet om je bang te maken maar houd goed rekening met de risico's. Vaak komen er toch zwakkere kittens bij je binnen die veelal te maken hebben met wormen, parasieten en vlooien. Ook is mijn ervaring dat zelfs de wat oudere kittens vaak diaree hebben. Kittens kunnen zomaar vanuit het niks ineens dood en dood ziek worden, zonder tekenen vooraf. En dan ben je gewoon verplicht om 24/7 thuis te zijn om voor ze te zorgen. In het begin check ik altijd zelfs bij kittens van 12 weken of ouder, of het s'nachts goed gaat. Ze kunnen door de veranderingen ineens in een shock raken. Maak goede afspraken met de organisatie waar je de kittens voor gaat opvangen, zodat je niet direct met hele zwakke ukkies te maken krijgt. Daarbij moet je er goed rekening mee houden dat het erg moeilijk is om in het hoogseisoen wat oudere kittens te herplaatsen (hier heeft mittenslief ook ervaring mee, geloof ik) dus het kan zijn dan ze maanden bij je zijn en je dan alsnog afscheid moet nemen, dat vind ik persoonlijk nog het allerzwaarste aan het opvangen.

Veel succes met je beslissing :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema

Bericht door Freya13 »

bedankt voor je reactie eveline ... dit is dus het voordeel van zo'n forum he, mensen die spreken uit ervaring :)
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

Hai Freya,

Ja ik en mijn dochter zijn pleeggezin voor het plaatselijke asiel en het is hartstikke leuk.
Natuurlijk is het best veel werk en ben je er druk mee, maar als je eenmaal in het ritme zit...
echt ik mis het zelfs als er geen kittens in huis zijn.
Vooral als je het via een stichting of asiel doet heb je er geen onkosten aan (ik krijg alles
vergoed) en heb je ook altijd nog mensen achter je staan.
Zelf vang ik meestal de kittens op die direct aan vleesjes mogen beginnen of ik krijg een compleet
stel binnen met moeders erbij (dat is het makkelijkst).
Natuurlijk krijg je wel met niesziekte en diarree te maken, maar als jouw eigen katten goed gezond
zijn krijgen die er meestal niets van mee (maar als ze wel ziek worden van de kittens wordt dat ook
door het asiel vergoed)
Afscheid nemen is inderdaad het moeilijkst, de een wat meer dan de ander, maar wij laten de tranen gewoon
ff vloeien hoor.
Laat je goed informeren want de stichting heeft er natuurlijk niets aan als je na de eerste keer
al weer stopt. Wij blijven hier gewoon doorgaan want ze verdienen gewoon een goede start en het geeft echt veel voldoening als je er weer 1 geplaatst is.
Sucses ...... en het seizoen begint binnenkort weer....ik kan niet wachten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ja dat had er natuurlijk ook nog bij gemoeten :) je krijgt een enorme kick als je een kitten gezond kan herplaatsen. En als de kwakkelers en doodzieke kittens uiteindelijk helemaal gezond zijn! Het is aanpoten maar geeft enorm veel terug. De meisjes die ik nu heb (en heel slecht gingen) zijn nu compleet aan me gewend en weten wie het eten klaarmaakt, helemaal suske wil continu met me spelen en bij me slapen. Een tevreden, lekker spinnend babylichaampje tegen je aan laat je weten waarom je het allemaal doet :) . Hier alweer kittens, en jong volwassen poesjes, maar de ergste drukte moet nog beginnen en ik ga net als Mittenslief weer vol goede moed er tegen aan!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie