Kunnen katten weer naar binnen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
patricia003
Kitten

Kunnen katten weer naar binnen?

Bericht door patricia003 »

Hallo lieve kattenliefhebbers!

Ik heb al een paar jaar 3 katten. Ze zijn vanaf kleins af aan al gewend om lekker buiten te mogen lopen, maar ik krijg de laatste tijd klachten van de buren, dat mijn katten via het dak bij hen naar binnen komen, hun tuintjes omploegen en dan heb ik het nog nieteens over de stank in de tuinen doordat mijn katten daar hun behoeftes doen.
Ik voel me hier enorm schuldig over en wil om de lieve vrede te bewaren er wel iets mee doen.
Ik heb eerst geprobeerd een kattenbak binnen te zetten, maar omdat ze nog naar buiten kunnen, gaan ze hier niet op.
Nu is mijn vraag: Kun je katten die al jaren buiten komen weer leren om binnen te zijn?
Bijv. eerst aanwennen dat ze 's nachts niet meer buiten komen, en dan daarna ook overdag?

Groetjes Patricia
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Re: Kunnen katten weer naar binnen?

Bericht door Ms Maaike »

Wellicht kun je je tuin afzetten? Dan kunnen ze nog steeds naar buiten en hoef je je verder niet schuldig te voelen. :) Waarschijnlijk zullen ze eerst nog wel plekjes ontdekken waar ze kunnen ontsnappen, maar na verloop van tijd zullen ze het vast niet erg meer vinden. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
neem aan dat ze alle drie zijn gecastreerd en ik denk dat de stank dan wel meevalt. dat heb je voonamelijk van ongecastreerde, sproeiende katers. maar het omploegen en de drollen, tja en vies..
tuin afzetten als het mogelijk is lijkt me een ideale oplossing en we hebben topics met voorbeeldfoto's..
met drie katten binnen heb je minstens drie kattenbakken op verschillende plaatsen nodig..
Anne87

Bericht door Anne87 »

Een van mijn katten, Flo, was gewend vanaf 6 maanden naar buiten te gaan. Toen ze bij mij kwam wonen was ze 2 jaar en 4 maanden oud. Bij ons was geen optie tot los buiten lopen. Dat gaat in principe prima. We hebben haar wel geleerd om aan een tuigje te lopen. Ze gaat elke dag even met ons aan het tuigje naar buiten, en als ze vaker wil gaat ze miauwend bij de deur zitten. Op die manier werkt het prima. Daarnaast zijn wij bezig het balkon af te zetten met netten, zodat ze daar veilig naar buiten kan, samen met onze andere kat.
Hier dus geen problemen gehad met een buitenkat die een binnenkat werd, als je maar met ze meedenkt. Maar ik hoor wel vaker dat het vaker niet goed, dan wel goed gaat.
patricia003
Kitten

Bericht door patricia003 »

bedankt voor jullie reactie.

tsjaa drie kattenbakken.... ik weet niet zo goed waar ik ze zou moeten laten, misschien dat ik beter mijn tuin kan afzetten, ik zal straks eens kijken naar die topics.
Aan een tuigje kan niet elke dag, want ik werk 3 dagen en mijn vriend fulltime, dus ik kan ze niet altijd in de gaten houden.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Er zijn ook kattenbakken die je buiten kunt zetten (zit een waterdichte kap op). Eén kattenbak op drie katten is wel erg weinig; veel katten houden niet van een kattenbak vol drollen (ook al schep je ze twee keer op een dag eruit; met drie katten is één kattenbak zo vol).

Mijn ervaring is dat katten het liefst hun behoeftes buiten doen, en dan bij voorkeur in andermans tuin. Zelf heb ik onze tuin ook afgezet; behalve dat ik mensen geen overlast wil bezorgen vertrouw ik onze buurt niet (veel kattenhaters) en gaat één van m'n katten niet meer bij mensen in huis. Ze is al heel wat onsjes kwijtgeraakt sindsdien. :)
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Bericht door Anne87 »

Ik studeer ook en mijn vriendin werkt fulltime. Maar wij gaan bijvoorbeeld 's avonds met Flo naar buiten. En in het weekend. Het is ook niet altijd heel erg lang, soms is ze na 5 minuten uitgesnuffeld en wil ze naar binnen, soms kost het een half uur.

En Maaike, die buiten-bakken klinken tof. Heb jij daar ervaring mee? Ik was namelijk wel op zoek naar zoiets voor op ons balkon als het lente/zomer is.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Geen ervaring met zo'n buitenbak, maar heb er wel eens over na zitten denken. :) Ik heb m'n twijfels een beetje bij de ingang van de bak; nu zijn katten over het algemeen vrij lenig maar als je een wat oudere kat met stramme gewrichten, of een grote kat hebt (NoBo bijvoorbeeld ;) ) dan weet ik niet of ze die ingang kunnen waarderen. Ik heb ze overigens gezien op Zooplus. :)
Maaike

Anne87

Bericht door Anne87 »

Ja ik zie ze ook staan inderdaad. Bij de recensies staat ook dat ze zich in wat bochten moeten wringen om erin te komen. Misschien dan toch maar niet doen, en een gewone bak kopen (op een pallet zetten voor de onderkant, en aan de bovenkant een zeiltje spannen? Dan staat de bak ook droog.).
Plaats reactie