Welk voer voor deze seniorendame

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
artemis
Panter
Panter

Welk voer voor deze seniorendame

Bericht door artemis »

Hallo voedingsexperten!

Huidige situatie:
Poes Piwi wordt 16. Ze heeft een prima gezondheid, een ideaal gewicht en een mooie glanzende vacht.
Wel heeft ze de laatste tijd wat last van haar gewrichten.
Ze eet al jaren Sanabelle Adult*

Kater Pappie is 12 à 13 en een gruiskater (hoewel al jaren stabiel) had hyperthyreoïdie (werd met radio-jood behandeld en lijkt er helemaal over te zijn, bloedcheck volgt later op de maand).
Hij at door de jaren heen afwisselend c/d en Trovet ASD en ben nu recent terug overgeschakeld op het laatste.
Pappie pikt regelmatig van het voer van Piwi en dat is altijd zo geweest!

*Ik ben bij de Adult gebleven omdat ik destijds contact heb gehad met de fabrikant en onze situatie heb voorgelegd (het stelen van gruiskater Pappie). Een DA van Bosch antwoordde me toen heel uitvoerig dat hij vond dat zolang Piwi voldoende bewoog en geen overgewicht had, de Adult voldeed en minder storend zou zijn voor de blaas van Pappie dan de Senior. Toen hadden ze nog geen Urinary...

Nu vind ik het toch wel tijd om haar op iets anders te zetten, al is het maar om de eiwitten te beperken..
Ik zal er altijd rekening mee moet houden dat Pappie een deel van haar eten zal opeten, naast zijn gruisdieet.

Ik ben wat in twijfel.
Sanabelle Senior bevat 29% eiwit (to 31% in de Adult)
of
Sanabelle Urinary slechts 24,5% eiwit
of
iets anders...

Ik wil hun beider nieren natuurlijk zoveel mogelijk ontzien (het zijn allebei senioren) maar ik moet ook aan de gewrichten van Piwi denken. Zou de Urinary even geschikt zijn voor onze bejaarde tante als de Senior?
Adriana

Re: Welk voer voor deze seniorendame

Bericht door Adriana »

om de nieren te ontzien zou je vrij verkrijgbaar nierdieet nat en droog kunnen geven.
wat dacht je van HappyCat nierdieet/brokjes/ of Beaphar natvoer?
en Sanabelle urinary, dat zit redelijk laag in de goeie eiwitten.

voor de gewrichten zou je kunnen kijken bij Medpets en/of Huisdierendokter voor een zacht middel om te ontzuren..

en wat fijn dat je oudjes Piwi en Pappie het zo goed doen!
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Bedankt Adriana

HC nierdieet staat op 24% eiwit...
Wat bedoel je met 'Sanabelle urinary, dat zit redelijk laag in de goeie eiwitten.' Goed toch, niet?
Ik was vergeten te vermelden dat ze af en toe wel wat nat krijgen, ik ga die Beaphar nierkuipjes verder bekijken.

Ja, een supplement voor de gewrichten van Piwi zou misschien kunnen helpen.

Ik deel nu de zakken Sanabelle Adult van 10kg met een vriend die een poes van 5 jaar heeft (en die daarnaast ook natvoer krijgt). Misschien wil hij mee op de Urinary overschakelen... Heb ik argumenten om hem te overtuigen? Het is een indoor poes die weinig beweegt.
Uiteraard beslis ik natuurlijk zelf wat ik koop ;-)

Ja het gaat goed momenteel.
Piwi is altijd een sterke tante geweest. Ik zie haar nog eerder geestelijk aftakelen. Soms doet ze wat raar en dan ben ik bang dat ze zou beginnen dementeren...

Pappie heeft zo tussen 1 en 2 maanden geleden wat een dipje gehad. Hij zit nog in de herstelperiode van de joodbehandeling en T4 kon nog wat schommelen. Ik weet zeker dat hij toen hypo was: dik, passief, ongeïnteresseerd en op een bepaald moment helemaal geconstipeerd. Maar dat is plots allemaal voorbij! Hij is weer heel speels en ik heb een goed oog op die bloedcheck, zie er alleen vreselijk tegen op omdat hij het zo haat.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het nu goed gat met pappie :-) weet nog dat je het erover had dat hij verstopt raakte. Duim dat de bloedtest het bevestigd ;-)
En argumenten voor? Wat te denken van verandering van spijs? En anders vragen waarom niet eens overschakelen op ander voer?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Ja Dinky, dat was even paniek met die verstopping. Na enkele dagen Laxanorm geven is het allemaal lekker beginnen schuiven bij Pappie. Ik hou hem nu goed in de gaten wat dat betreft en sindsdien schuift het vanzelf goed en lijkt hij daar geen last meer van te hebben.

Adriana, zou je die opmerking van je over de Urinary wat kunnen toelichten? Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. :oops:

Adriana schreef: en Sanabelle urinary, dat zit redelijk laag in de goeie eiwitten.

voor de gewrichten zou je kunnen kijken bij Medpets en/of Huisdierendokter voor een zacht middel om te ontzuren..
Wat Piwi haar gewrichten betreft is het zo dat ze nu soms lichtjes mankt met haar voorpoten, hoewel ze nog heel goed kan springen. Vorig jaar heb ik haar op aanraden van de DA 2 weekjes op de Onsior gezet, een ontstekingsremmer. Het eerste vermoeden was namelijk artrose en als ze het beter zou doen op de Onsior, dan was het dat en zouden we naar een gepastere behandeling op termijn kunnen zoeken. Ze heeft echter niet op die Onsior gereageerd...

Nu doet er zich sinds kort iets anders voor. Ik had al een tijdje gemerkt dat ze regelmatig over de rand van de (open) bak plaste en ben ik haar wat dat betreft beter beginnen observeren. Gisteren zag ik haar op de bak gaan en zich hurken om te plassen. Ze begon goed, in de bak, maar tijdens de plas zie ik haar wat op en neer gaan op haar achterpoten die ze langzaam wat meer strekte totdat ze natuurlijk zo recht stond dat de plas over de rand van de bak kwam... Ik had de indruk dat ze het wat moeilijk had met de normale plashouding en dat zou ook weer aan haar gewrichtjes kunnen liggen. Nu niet enkel de schouder(s) maar ook heup en/of knie.
Ik ga haar in elk geval een hogere kattenbak kopen maar dat verandert natuurlijk niets aan de oorzaak van het probleem..

Anderzijds doet ze soms wat raar. Zo kan ze bv heerlijk liggen slapen en dan plots wakker worden en een paar keer heel luid miauwen (wel is ze altijd heel expressief geweest in haar miauw, heel vocaal. Pappie is dan weer een stille) waarna ze zich omdraait en lekker verder gaat knorren. Ze lijkt dan soms wat verward...
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

een kat van 5 jaar op urinary zetten weet ik niet of dat een goed idee is.geldt voor je vriend dan. heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou mijn gezonde jonge katten niet zomaar op een nierdieet zetten.
voor jouw katten is het wat anders, dat zijn senioren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

San. Urinary is niet bepaald een nierdieet maar gruisvoorkomend van de 'niet-dieet categorie'. Wel bevat het o.a. verminderd eiwit.
Er zijn talloze multi-kattengezinnen met bv 1 gruiskat waar de andere gewoon mee gruisvoorkomend eten.
Adriana

Bericht door Adriana »

nee klopt, urinary is geen nierdieet maar blaasgruis (struviet) voorkomend. en ik bedoelde met minder eiwitten dat dit juist beter is voor senioren, gematigd eiwitgehalte. dat is wat lichter verteerbaar voor de op die leeftijd niet optimale nierfunctie. en ze zakken echt niet door hun hoeven als ze wat minder eiwit krijgen hoor..
mijn jonkies krijgen voor een deel al nierdieet (vrij verkrijgbaar van Happy Cat), dat heeft een zeer brede samenstelling, minder chemische toevoegingen, met ook met allerlei kruiden, geen medicijnen of andere rare stofjes en heeft voorverteerde kh's.
aan de wilde vechtpartijen en ander kattenkwaad te zien lijden ze er echt niet onder.. en ik ben bepaald geen fan van brokjes met eiwitgehaltes van > 30%..
hier bij voorkeur gevogelte-eiwit en als er vis in zit dan vette vis (bv sardientjes) voor de goeie vetten en zeker weten geen gerookte zalm.. wat een onzin en heel eng want met roken verbrand/schroei je toch ook en dat krijgen ze dus binnen..
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Bedankt Adriana
Plaats reactie