Gezocht: Katteneigenaar voor onderzoek met Yucca extract

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Re: Gezocht: Katteneigenaar voor onderzoek met Yucca extract

Bericht door Ms Maaike »

Hallo Sanne,

Heb je er al aan gedacht dat er veel verschillende grit-soorten zijn die de uitkomst van je onderzoek kunnen beïnvloeden? Behalve ander voer zul je dus ook grit moeten opsturen naar de mensen die deelnemen aan het onderzoek.

Overigens wil ik zelf niet meedoen daar ik mijn katten niet zo maar op ander voer kan overzetten en al helemaal geen voer geef waar ik de samenstelling niet van ken. Voor de volledigheid zou je de samenstelling van het voer hier ook nog kunnen posten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Ik ben een beetje huiverig met dit soort dingen..
Wie zegt dat dit voer volledig is? Dat mijn kat dit zal lusten, ik heb een moeilijk eter namelijk..
Daarbij zijn er heel veel factoren die de ontlasting en zijn geur kunnen beinvloeden, niet enkel het voer.
Ik heb kattengrit, die als er een behoefte op is gedaan, een geurtje afgeeft.
Hierdoor ruikt de ontlasting al heel anders..

En daarbij, de geur van de ontlasting vind ik overigens een luxe probleem..
Onze ontlasting stinkt toch ook?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Heb me door de tekst heen moeten worstelen aangezien het lang niet altijd goed Nederlands is.
Hier op het forum zijn we altijd erg benieuwd naar de samenstelling van kattenvoer zodat we kunnen kijken of het aansluit bij onze wensen voor de kat.
Daarnaast heeft kattengrit ook een belangrijke invloed op de geur van de kattenbak. Wanneer er grit met babypoedergeur wordt gebruikt zal je het minder snel ruiken dan met heel goedkoop grit zonder toevoegingen. Lijkt mij een belangrijke factor in het onderzoek ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

het paard achter de wagen of symptoombestrijding..
als de ontlasting van een katzel stinkt dat is er iets met de vertering niet in orde of is het voer niet zo geschikt voor de stofwisseling van de betr katzel.
en dan zul je dus niet iets aan die stank moeten proberen te doen maar van voer veranderen, net zo lang totdat er goeie en niet stinkende drollies worden geproduceerd.
en verder ben ik het roerend eens met iedereen die hierboven zegt dat zo lang de samenstelling van het proefvoer niet bekend is we dat niet op onze katzels loslaten.

trouwens....
als je bij de ingredientenlijsten van de diverse voeders bij Zooplus (zie banner boven) kijkt dan zie je dat er aan een aantal voeders al lang yucca wordt toegevoegd... dus wat zou er op dat punt dan nog onderzocht moeten worden?
of heb ik nu je stageopdracht verprutst? dan houden we dat dus geheim, hihi ! ;-) :lol:

p.s.enne als je weer contact met Vobra hebt, vraag ze dan even waarom ze zoveel methionine aan hun brokjes toevoegen....
heb nog even gekeken bij de ingredienten van het senior kattenvoer van Vobra:
rijst (20%)
maïs
gerst
dierlijk eiwitextract (10%)
dierlijk vet (gevogelte, rund)
maïsgluten
gedehydreerd gevogelte (4%)
gedehydreerd lam (4%)
gedroogde bietenpulp
gehydrolyseerde kippenlever
visolie (zalm) (1%)
mineralen (kaliumchloride)
cellulose

en daar staat op de eerste twee plaatsen mais en gerst.... vandaar die methionine dus..
Adriana

Bericht door Adriana »

oeps, k wordt steeds verdrietiger, nogal wat tarwe in de diverse voedersoorten.. :-( :-(

voor mij is die yucca niet zo belangrijk,
mij gaat het om kwalitatief goed voer en daarbij heb je die hele yucca waarsch niet nodig.
sorry, vanuit hier geen aanmelding voor gratis voer en snuffel-test..
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Adriana,

Je zult het toch met me eens zijn, dat de ontlasting van de katzel altijd een beetje riekt?
Stinken is uiteraard wat anders, maar zolang als wij de katzels hebben,
word hier bij het verfrissen van de kattenbakken, wel degelijk een geurtje opgemerkt..
Ik heb dan nu kattengrit waar een geurtje vanaf komt, maar ik ruik het nog wel..
Adriana

Bericht door Adriana »

er is een groot verschil tussen geurtjes van diverse ontlastingen.
hier wil ik geen echt stinkende ontlasting want dan is het eiwitgehalte in het voer voor het betr dier te hoog... en op den duur lijkt me dat niet gezond.. want dat is wat je ruikt, rottend, slecht verteerd eiwit.. dat is heel slecht voor de darmwand..
en als ik voer uittest, dan is het allerbelangrijkste de geur van de drollen, samen met natuurlijk de samenstelling.. en ja ik knijp daar wel eens in..
en geur van rotte eieren wil ik hier niet hebben, ook niet van mezelf.. maar ik eet veganistisch dus mijn eiwitgehalte is sowieso al vrij laag..
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ik zal ook niet mee doen. Ik geef brokjes waar sowieso een hoge vorm van vlees in zit minmaal 80% en dat is bovenstaande brok niet. Ik houd niet zo van granen (zie rijst) enz enz in zit zeker niet zoveel.
AnneLore
Poema
Poema

Bericht door AnneLore »

klopt het overigens dat stress de vertering beïnvloed en daarmee ook de geur van de ontlasting? Ik weet dat dat bij mensen zo is, maar hoe zit dat met katten? Ik heb de indruk dat dat hetzelfde werkt... en ook dat kun je natuurlijk yucca geven wat je wilt, maar dan schiet je ook je doel voorbij.

bovendien ben ik eerlijk gezegd een beetje huiverig voor maskerende producten, omdat je daarmee de signaalfunctie van de geur ook om zeep helpt.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Anne87

Bericht door Anne87 »

Hey Sanne,

Leuk dat je een stage opdracht met katten hebt! Wat studeer je precies?

Ik vind zelf dat ik geen last heb van de 'stank' van de bakken hier. Ze worden elke dag schoongemaakt en dan gaat er nieuw grit bij. Daarnaast heb ik grit met babypoedergeur, dus dat maskeert ook wel een beetje. Ik kan eerlijk zeggen dat onze bakken niet stinken. Als ik ze leegschep ruikt het soms een beetje onaangenaam, maar met vijf tot tien minuten is dat weggetrokken.

Bovendien is de geur en samenstelling van ontlasting heel veelzeggend over de gezondheid van een kat. Ook bij mensen is dat zo. Ben je aan de diarree? Dan is er iets niet goed. En zo is er wel meer over te zeggen. Daarom is het soms ook noodzakelijk om bijvoorbeeld een monster van de ontlasting naar de dierenarts te brengen. Uit ontlasting kan veel informatie gehaald worden. Geur is wat dat betreft een waarschuwende factor voor baasjes. Katten geven niet snel aan dat ze ergens last van hebben, dus moet je je katten altijd goed in de gaten houden. Het uitscheppen van de bakken is een goede indicator van de gezondheid van de katten. Hoeveel poepjes en plasjes liggen er? Hoe groot zijn ze? Hoe ziet het eruit? Noem maar op. Maar ook: hoe ruikt het? Indien je dat maskeert via voeding, mis je als baasje een essentiële aanwijzing over de gezondheid van je kat.

De mensen hier op het forum hebben over het algemeen veel nagedacht over wat ze hun katten te eten geven. Sommige mensen hier geven hun katten vers, anderen geven KVV, en weer andere brokken. Ik geef zelf bepaalde brokken omdat de katten het daar heel goed op doen. In die brokken zit een heel hoog vleespercentage, geen granen, en ga zo maar door. Die brokken zijn dus uitgezocht op die eigenschappen.

Het overzetten van een kat van de ene op de andere brok is een lastig en langdurig proces. Je moet steeds wat meer van de nieuwe brok toevoegen en de oude brok weglaten. Hier kunnen weken overheen gaan. Het kan dus zo zijn dat de kat zes weken lang bezig is met overgaan van het ene op het andere voer, waardoor je onderzoek nooit zuiver kan zijn. Bovendien zou een kat ook weer af moeten bouwen van jouw voer, naar het eigen voer. Dit is weer hetzelfde proces.

Ook is mij niet bekend wat er in het voer zit wat jij aanbiedt. Waar bestaat het uit? Wat voor voer is het? Welke smaak is het? Katten zijn daar behoorlijk selectief in, en de baasjes ook.

Is het bij jouw experiment nog mogelijk de katten (je eigen) natvoer te geven? Hoe zit het met snacks en andere tussendoortjes? Wat indien de katten ontwormd moeten worden? Dit zijn allemaal zaken die hun gevolgen kunnen hebben op (samenstelling en geur van) de ontlasting.

Van mij krijg je dus geen aanmelding, ik zie teveel haken en ogen aan je verzoek.

Ik wil je nog wel meegeven dat je hier - neem ik aan - staat of schrijft namens de HAS en namens je stagebedrijf. Je eerste bericht zit vol met grammaticale fouten. Daarnaast heb je het het ene moment over 'u' en het volgende moment over 'je kat'. Misschien voortaan even je bericht nalezen voordat je het plaatst?

Succes met je stage!

Anne
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Adriana schreef:er is een groot verschil tussen geurtjes van diverse ontlastingen.
hier wil ik geen echt stinkende ontlasting want dan is het eiwitgehalte in het voer voor het betr dier te hoog... en op den duur lijkt me dat niet gezond.. want dat is wat je ruikt, rottend, slecht verteerd eiwit.. dat is heel slecht voor de darmwand..
en als ik voer uittest, dan is het allerbelangrijkste de geur van de drollen, samen met natuurlijk de samenstelling.. en ja ik knijp daar wel eens in..
en geur van rotte eieren wil ik hier niet hebben, ook niet van mezelf.. maar ik eet veganistisch dus mijn eiwitgehalte is sowieso al vrij laag..
Weet je wat grappig is. Pjotrs ontlasting stinkt behoorlijk dat terwijl hij dieetvoer heeft met versneden eiwitten. Helaas is het wel het enige voer waardoor hij geen diarree en eczeem met daarbij veel jeuk krijgt. Geen goed proefpersoon voor de test helaas.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hier ook geen proefpersoon. Ik sluit me bij Adriana aan. De samenstelling van het voer wat voor de test gebruikt gaat worden is naar mijn smaak niet best.

En ik heb heel veel voer uitgeprobeerd. Omdat ik 8 katten heb waarvan de helft een medisch probleem heeft. Het luistert zeer nauw wat ik ze geef. De gezondheid van de katten is me lief. De geur op de kattenbak vind ik een stuk minder belangrijk. Met hetzelfde voer stinkt de ene kat nou eenmaal meer dan de andere.

Verder probeer ik het percentage droge brokken laag te houden en het percentage rauw vlees zo hoog mogelijk.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie