Pluisje, verhoogde nierwaardes
-
- Kitten
Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes
sorry, ik bedoel dat behalve de waardes die ik noemde, alles normaal was. Dus proteïne, albumine, globuline, alt, alp, fosfor, bilirubin, sodium, potassium, , witte bloedcellen. Alles normaal.
Alleen zie ik nu dat rode bloedcellen ook iets verhoogd (10,8 mag 10 zijn) waren.
Alleen zie ik nu dat rode bloedcellen ook iets verhoogd (10,8 mag 10 zijn) waren.
als die urine super goed geconcentreerd was ...
dan drinkt ze waarsch veel en veel te weinig en krijgt veel en veel te veel droogvoer!!
weinig geconcentreerde urine zie je bij suikerkatzels en nierkatzels in een slechter stadium..
en de antwoorden op de rest van de vragen?
niet om l*llg te doen maar het denkt wat makkelijker en sneller mee..
dan drinkt ze waarsch veel en veel te weinig en krijgt veel en veel te veel droogvoer!!
weinig geconcentreerde urine zie je bij suikerkatzels en nierkatzels in een slechter stadium..
en de antwoorden op de rest van de vragen?
niet om l*llg te doen maar het denkt wat makkelijker en sneller mee..

-
- Kitten
Nee vind t helemaal niet l*llig, geweldig dat je meedenkt!
Antwoord op andere vragen:
geen bloeddruk gemeten, dosis Fortekor is 5 mg per dag, ze krijgt brokken en 1 zakje nat voer van Royal canin per dag en drinkt duidelijk dagelijks iets uit haar bakje. Plassen doet ze voorzover ik kan zien zo 2 keer per dag. In de afgelopen maand dat dit speelt ziet de dierenarts geen tekenen van uitdroging.
Antwoord op andere vragen:
geen bloeddruk gemeten, dosis Fortekor is 5 mg per dag, ze krijgt brokken en 1 zakje nat voer van Royal canin per dag en drinkt duidelijk dagelijks iets uit haar bakje. Plassen doet ze voorzover ik kan zien zo 2 keer per dag. In de afgelopen maand dat dit speelt ziet de dierenarts geen tekenen van uitdroging.
5 mg fortekor is om te starten vrij veel (vind ik) en dat zou je kunnen geven in twee maal 2,5 en dan s morgens en s avonds. en opmerkelijk zo'n dosis zonder dat de bloeddruk is gemeten..
heeft ze er last van of is ze nog steeds levendig?
t gaat niet om uitdrogen maar om doorspoelen zodat de nieren meer water krijgen om af te voeren.. sommigen van ons laten hun katzels spuitjedrinken, dan weten ze zeker dat er meer water binnen komt. wat je ook kunt doen is wat lauw water bij het natvoer en beetje prakken..
heeft ze er last van of is ze nog steeds levendig?
t gaat niet om uitdrogen maar om doorspoelen zodat de nieren meer water krijgen om af te voeren.. sommigen van ons laten hun katzels spuitjedrinken, dan weten ze zeker dat er meer water binnen komt. wat je ook kunt doen is wat lauw water bij het natvoer en beetje prakken..
Hier helpt een drinkfontein erg goed om beide katten te stimuleren meer te drinken. Sommige katten drinken liever regenwater, of gewoon water uit een glas, schaaltje, kommetje, noem maar op. Verder vinden sommige katten het prettig wanneer het drinkwater niet meteen naast de brokken staat, maar bijvoorbeeld op een andere kamer. Je zou eens kunnen kijken waar ze de voorkeur aan geeft. 

Met diervriendelijke groeten,
Maaike
Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maaike
Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Hier hebben ik twee bakjes aan elkaar.
Het is eigenlijk bedoeld voor voer en water, maar ik heb ze beide gevuld met water.
Hoe oud is je kat? Is het misschien een optie het water iets hoger te zetten?
Ik heb op het forum gelezen dat sommige katten het naar vinden drinken, als ze helemaal met hun kop naar beneden moeten.
Misschien op een klein krukje oid?
Het is eigenlijk bedoeld voor voer en water, maar ik heb ze beide gevuld met water.
Hoe oud is je kat? Is het misschien een optie het water iets hoger te zetten?
Ik heb op het forum gelezen dat sommige katten het naar vinden drinken, als ze helemaal met hun kop naar beneden moeten.
Misschien op een klein krukje oid?
-
- Kitten
Ik zal wat meer drinkmogelijkheden neerzetten voor haar. Het natte voer van Royal Canin is al behoorlijk nat vind ik, maar kan er nog wat lauw water bij doen.
Ze krijgt 5 mg van Fortekor omdat het een vrij grote kat is (5,5 kilo). Ik vind haar wel een heel klein beetje slomer vandaag.
Ze krijgt 5 mg van Fortekor omdat het een vrij grote kat is (5,5 kilo). Ik vind haar wel een heel klein beetje slomer vandaag.
De vraag van "Dinky" is toch wel relevant want je geeft nu de waardes van creat en ureum zonder de referentiewaarde en die is bij ieder apparaat verschillend.
Dus zou je de referentiewaarde nog door willen geven (= de waarde die meestal tussen haakjes staat en waaraan je dus kunt aflezen of de gemeten waarde te hoog of te laag is) want wanneer ik nu deze opgegeven waardes zie, lijkt me dat niet te hoog, maar eerder op het randje.
5 mg Fortekor zou ik echt halveren. Dat is toch veel te veel.!Ik heb 2 nierpatiëntjes waarvan de ene kat (bijna 18) op het moment dat hij nierfalen kreeg 7,5 kilo woog en ik heb nooit meer dan 2,5 mg per dag gegeven. Het feit dat ze wat slomer is, is ook al een teken dat ze veel te veel krijgt.
De andere kat (5) weegt 5 kilo, is zwaar nierpatiënt sind 2 1/2 jaar, en krijgt ook 2,5 mg. Maar haar creat was bij de laatste meting 306 (ref.waarde 164)
Dus zou je de referentiewaarde nog door willen geven (= de waarde die meestal tussen haakjes staat en waaraan je dus kunt aflezen of de gemeten waarde te hoog of te laag is) want wanneer ik nu deze opgegeven waardes zie, lijkt me dat niet te hoog, maar eerder op het randje.
5 mg Fortekor zou ik echt halveren. Dat is toch veel te veel.!Ik heb 2 nierpatiëntjes waarvan de ene kat (bijna 18) op het moment dat hij nierfalen kreeg 7,5 kilo woog en ik heb nooit meer dan 2,5 mg per dag gegeven. Het feit dat ze wat slomer is, is ook al een teken dat ze veel te veel krijgt.
De andere kat (5) weegt 5 kilo, is zwaar nierpatiënt sind 2 1/2 jaar, en krijgt ook 2,5 mg. Maar haar creat was bij de laatste meting 306 (ref.waarde 164)
-
- Kitten
Hoi Cerna en Dinky,
bij de eerste meting was de referentie:
Crea (20 -170), zij had 153 en DA vond dat te hoog
Urea (8 - 12), zij had 13.6
tweede meting, 3 weken later met ander apparaat:
Crea (20 - 150), zij had 149, te hoog volgens DA
Urea (3 - 9), zij had 11.4
bij de eerste meting was de referentie:
Crea (20 -170), zij had 153 en DA vond dat te hoog
Urea (8 - 12), zij had 13.6
tweede meting, 3 weken later met ander apparaat:
Crea (20 - 150), zij had 149, te hoog volgens DA
Urea (3 - 9), zij had 11.4
wil je eens bij je rekeningen kijken wat ze gehad heeft voor pijnstilling/koortsremmen na de sterilisatie? en anders even aan je da vragen wat hij/zij normaliter geeft..
-
- Kitten
Ik heb haar 2 jaar geleden uit een asiel gehaald. Ze was toen 5 maanden oud en door de dierenarts van het asiel net gesteriliseerd. Dus sterilisatie is al een hele tijd geleden.
Maar als je het nog steeds relevant vindt om te weten wat voor pijnstilling is gebruikt erna, kan ik dat navragen.
Maar als je het nog steeds relevant vindt om te weten wat voor pijnstilling is gebruikt erna, kan ik dat navragen.
Het gaat om het feit dat metacam wel eens (acuut) nierfalen kan veroorzaken 

stel dat je er makkelijk achter kunt komen wat er daar gebruikelijk wordt gespoten, dan is de oorzaak hoogstwaarschijnlijk bekend.. soort van vergiftiging want veel katzels kunnen niet goed tegen de ...cam-familie, zeker niet als het ook nog geinjecteerd is ..
en dan is het acuut en kan nog wel bijtrekken maar ga er maar vanuit dat ze haar hele leven nierpatient blijft en je geweldig voorzichtig moet zijn met narcoses, medicijnen, dieetvoer, drinken en zo..
ze zit net in fase 1 dus op de grens en kan met goed dieetvoer nog een hele tijd mee. en als het acuut is geweest dan is het niet voortschrijdend, ik bedoel het wordt dan niet steeds een beetje slechter zoals met chronisch nierfalen.. maar kan met goeie zorgen heel lang stabiel blijven of zelfs beetje bijtrekken..
maar die bedoelde je waarsch ook...
en dan is het acuut en kan nog wel bijtrekken maar ga er maar vanuit dat ze haar hele leven nierpatient blijft en je geweldig voorzichtig moet zijn met narcoses, medicijnen, dieetvoer, drinken en zo..
ze zit net in fase 1 dus op de grens en kan met goed dieetvoer nog een hele tijd mee. en als het acuut is geweest dan is het niet voortschrijdend, ik bedoel het wordt dan niet steeds een beetje slechter zoals met chronisch nierfalen.. maar kan met goeie zorgen heel lang stabiel blijven of zelfs beetje bijtrekken..
Dinky schreef:![]()

Het is hoog voor een kat van twee, maar te hoog? En ik geloof niet in acuut nierfalen, daarvoor zijn de waardes veel te laag. Onze Noa had metacamvergiftiging en haar creat was 495 en ureum 31, dan spreek je over acuut nierfalen, maar toch niet bij een creat van 149?!
Ik zou kiezen voor een echo, zodat je weet wat daarbinnen nou werkelijk aan de hand is want ik blijf het vreemd vinden en kan er ook niets over vinden op internet.
Morgen met Milka naar de dierenarts en dan zal ik het eens aan hem vragen.
Ik zou kiezen voor een echo, zodat je weet wat daarbinnen nou werkelijk aan de hand is want ik blijf het vreemd vinden en kan er ook niets over vinden op internet.
Morgen met Milka naar de dierenarts en dan zal ik het eens aan hem vragen.
bij een twee jarige katzel kun je verwachten dat de nieren nog tegen 100% aan zitten. (zij het dat ik al die entingen toch ook wel van mogelijke nierschade verdenk maar dat is psoonlijk..)
met een metacam-klap zou ruim de helft van de functie vernield kunnen zijn en dan is het net te meten..
als een katzel nog maar op 50% nierfunctie zit - en dat is dus niet te meten - en krijgt dan een metacamklap, dan zit ie dus ineens veel hoger in de crea's en urea's..
maar het is nog even onbekend of er ooit meta/nova-etc-cam is gegeven..
met een metacam-klap zou ruim de helft van de functie vernield kunnen zijn en dan is het net te meten..
als een katzel nog maar op 50% nierfunctie zit - en dat is dus niet te meten - en krijgt dan een metacamklap, dan zit ie dus ineens veel hoger in de crea's en urea's..
maar het is nog even onbekend of er ooit meta/nova-etc-cam is gegeven..