Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
kitten11
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2011 11:16

Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Bericht door kitten11 »

Ik weet het allemaal niet meer, vanmorgen een kattengedragstherapeute geweest en het is de bevestiging over wat ik ook al zag. Ik heb drie katten, Pebbels vrouwtje, Dobby mannetje en Loena vrouwtje, pebbles hebben we nu 2 jaar en een maand gekregen toen ze 9 weken was, Dobbie twee maanden erna toen hij 13 weken was en Loena uit Griekenland 15 maanden geleden ze was toen 5 maanden.
Met Pebbels en Dobbie ging het altijd erg goed, toen Loena erbij kwam ook eigenlijk, geen problemen gehad. Loena en pebbels vonden elkaar niet altijd aardig maar ging allmaal zonder problemen.
Het is nu één grote stress situatie, Dobbie is erg bang wil weinig van me hebben en Loena heeft zeer vaak ruzie met pebbels, ook Dobbie en Pebbels af en toe, ze zijn zelden ontspannen, Wie de baas is is nog niet helemaal duidelijk zowel Loena als pebbles vechten dat uit. Sinds een paar maanden is Loena ontzettend druk geworden, geeft constant haar geur af met haar mond en er gaan kleine trillingen door haarheen, ze hoeven maar een geluidje te horen of iets onverwachts te horen ook al het heel zacht en ze schrikken zich dood. Volgens haar is de situatie nu heel slecht voor ze, ik zit ook boordevol stress al ruim een half jaar en kan me totaal niet meer ontspannen wat zij ook aanvoelen, heb lichamelijk klachten, ontzettende nek en rugpijn allemaal van de stress. Het zou beter zijn om voor Pebbels of Loena een anders baasje te zoeken dat het hier weer wat rustiger wordt. wat zij adviseerde is om Loena een poosje bij haar te brengen en dat zij ze in huis neemt in haar groep katten waar ze lert om niet meer de baas te zijn, ik moet dan met Dobbie en pebbles aan de slag om ze wat rustiger te krijgen, vooral Dobbie, wat denken jullie hiervan, het gaat waarschijnlijk echt niet werken met zijn drieen te blijven, moet er niet aan denken om er één weg te doen maar als dat beter is voor iedereen is het niet anders, waar haal ik een goed baasje vandaan, ik durf niemand bijna te vertrouwen..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Bericht door castratenkoor »

Ik denk niet dat dat gaat werken als Loena een poos uit logeren gaat. Dan moet je heer daarna weer introduceren.

Zijn ze wel allemaal gecastreerd? Hebben ze genoeg ruimtes in huis beschikbaar? Zodat ze kunnen kiezen of ze met de anderen willen zijn of liever even lekker rustig alleen.
Heb je voldoende kattenbakken verspreid door je huis? Katten die in onmin leven kunnen elkaar de bak letterlijk uitstaren zeg maar. Het is belangrijk dat ze zonder bemoeienis van de anderen rustig op een bak kunnen.

Heb je Feliway en/of valeriaan geprobeerd? Dat laatste niet innemen maar druppelen over kussentjes en/of pluche beesten.

Krijgen ze genoeg afleiding? Spelen en aandacht? Voedselverrijking?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Bericht door Freya13 »

hier hebben we de ervaring dat het soms in hele kleine dingen kan zitten (tenminste, dingen die voor ons heel klein kunnen lijken)
wij hebben drie katten: een kater van acht, een poes van 13 en een poes van bijna 2, uiteraard allemaal geholpen. in het begin ging het prima tussen de drie, maar ineens waren er problemen. de oudste poes liep er ongelukkig bij, werd snel kwaad, en we zagen in het begin echt niet hoe dat kwam. na een tijdje hebben we ontdekt dat de jongste poes altijd op het favoriete slaapplekje van de andere ging liggen, zodat die haar vaste rustplaats / terugtrekplaats kwijt was. dus we hebben geïnvesteerd in een mooie nieuwe krabpaal met een aantal verstopplekjes en letterlijk van de ene dag op de andere was het probleem voorbij.
ik wil hiermee uiteraard niet beweren dat het altijd zo makkelijk is, maar volgens mij zijn kattenproblemen vaak wel op te lossen door dat soort ingrepen: meer plaats, meer kattenbakken, eigen eet- of waterbakjes, een extra dekentje ... katten houden nu eenmaal van rust
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Bericht door castratenkoor »

Het is vaak een kwestie van lang observeren - wie doet wat en waarom en wanneer. Ik heb 8 katten en ik denk wel 30 lekker knusse slaapgelegenheden beneden. Dan nog op zolder een eigen kamer die altijd open staat met een eigen bed en een matras en wollen deken. Vaak als ik rustig tv zit te kijken liggen alle 8 katten beneden. Maar als ik thuis kom uit mijn werk komen er ook katten van boven.

Genoeg te kiezen is vaak een groot goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Bericht door lidewij020 »

Heb je zelf ook hulp om om te gaan met je stress en bijbehorende lichamelijke klachten? Katten voelen de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van hun baasje heel goed aan en kunnen daar letterlijk zelf ziek van worden. Als het jou lukt om bij het zien van de katten te ontspannen, zou dat heel veel helpen.

Het is fijn dat de gedragsadviseur met je meedenkt. Wel heftig dat je misschien afscheid moet nemen van een van je katten. Ik neem aan dat zij geen andere opties ziet om de situatie te verbeteren? Je zou kunnen proberen hoe het gaat met een kat minder. Misschien kan zij je ook helpen bij het vinden van een nieuw tehuis voor Loena. Misschien kun je je vraag ook eens zetten op het forum van http://kattengedrag.forumup.nl daar zitten een aantal gedragstherapeuten op, die hier misschien ook een mening over hebben.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Bericht door DeTut »

ai dat is echt heel vervelend; ik kan me zo goed voorstellen hoe je zelf hierdoor ook gestresst raakt..
wat ik even niet goed begrijp in het verhaal: je zegt dat het eerst eigenlijk best wel goed ging en op een bepaald moment werd het echt stress.... wat is er dan precies gebeurd/veranderd, waarna de stress ontstond en na hoeveel tijd dat ze samen leefden begonnen de problemen?
Ook van belang: hoe is t met de hormonen, zijn er ongecastreerde katten bij...?
bescherm de dieren tegen de beesten...
paasnini

Re: Wat een ellende allemaal Kattengedragstherapeute geweest

Bericht door paasnini »

Wel vermoeiend, ik ken een gediplomeerde gedragsdeskundige en die heeft mij geleerd dat er geen echte leider is in een kattengroep en dat ieder wel zo zijn rol heeft. Verder doen katten aan time-sharing een lekker ligplekje mag iedereen maar een bepaalde tijd gebruiken.
Inderdaad is afleiding belangrijk. Heb je al een Feliway-verdamper geprobeerd, geen wondermiddel maar bij mij heeft het geholpen. Ook kan Bach helpen.
Belangrijkste wat ik hier met mijn 5 heb geleerd is NIET mee bemoeien. Bij mij heeft het 9 maanden geduurd voordat Moekie en Sam (poes van 3 en kat van 14) een wapenstilstand hadden en ik heb hier echt haren op de vloer en schrammen met bloed meegemaakt dus begrijp je wel.
Plaats reactie