Kat is dodelijke jager

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Adriana

Re: Kat is dodelijke jager

Bericht door Adriana »

van sommige muizensoorten weet ik dat katzels ze niet vangen omdat ze gemeen kunnen bijten, spitsmuizen bijvoorbeeld..
nee, ik heb de Belgische site niet goed doorgelezen omdat ik al bij voorbaat.. .
want hoe moet je aantallen in kaart brengen.. de ene katzel is de andere niet als efficiënte muizenvanger en de meeste katzels vangen voor 'eigen gebruik' en dat willen ze ook nog wel eens opeten voordat baasje kan uitpluizen welke muizensoort..
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Ik heb in mijn eerste antwoord alleen de situatie in Australië en Nieuw-Zeeland toegelicht, die totaal anders is dan hier.

Dinky, dat heb je goed begrepen wat dat muizenonderzoek betreft.
Zo zijn er ook mensen/instellingen die kadavers van aangereden dieren langs de wegen gaan analyseren precies met het doel om bepaalde soorten te inventariseren.
Het kan tegenstrijdig lijken, maar vooraleer een dier ongelukkig kan aangereden worden moet het er wel ZIJN. Dus die kadavers zeggen iets over het bestand, net zoals de muizensoorten die de kat mee naar huis brengt.

Men moet trachten juist te lezen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Baasje moet foto's maken als de kat een muis een keer wel thuisbrengt en die foto's doorsturen naar de onderzoekers. Het is één van de manieren die ze gebruiken om muizen te tellen. Je hoeft dus niet zelf uit te zoeken welke muis het is als de kat hem thuisbrengt, je moet foto's maken en doorsturen. Het is dan ook een (extra) hulpmiddel onder het mom: Als de kat toch de muis thuisbrengt, laat de buit dan toch ergens nuttig voor zijn. Zou dus eerst de site aanklikken ipv gelijk al een oordeel klaar te hebben ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Adriana schreef:van sommige muizensoorten weet ik dat katzels ze niet vangen omdat ze gemeen kunnen bijten, spitsmuizen bijvoorbeeld...
Hi hi; dan had ik vroeger katten met een hoge pijngrens, want die vingen wel degelijk spitsmuizen ;-) (ik noem ze altijd neusmuizen, ivm de lange spitse neus)!!. En bosmuisjes, en andere muizensoorten, en duiven, en merels, en koolmezen, en vinken, en roodborstjes, en eekhoorns (hun lievelingskostje helaas!), en kikkers, en mollen, en 1x een jonge haas, en 1x een jong krielkipje (heeft het gelukkig overleefd!), en 1x een vleermuis en 1x een hermelijnachtig iets. Goh, die hebben wat afgemoord; niet normaal....
Nu heb ik 2 softies; Robijn en Sem hebben nog nooit iets gevangen! (Robijn zet sowieso nauwelijks een stap buiten en Sem probeert het wel, maar is gewoon niet snel en niet behendig genoeg); en daar ben ik eigenlijk heeeeel blij om.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Spitsmuizen zijn giftig, daarom eten katten ze niet op. Misschien dat sommige katten ze om die rede ook niet vangen, maar veel katten vangen wel gewoon spitsmuizen. Het speeksel van de spitsmuis bevat ook gif, dus ik kan me voorstellen dat een beet voor een kat ook geen pretje is. Het giftige speeksel heeft als doel om wormen en kikkers, die de spitsmuis graag eet te verdoven.

De spitsmuis hoort trouwens niet tot de muizenfamilie, maar staat dichter bij de mol.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Ja, hij lijkt inderdaad sprekend op een mol! (een mini-versie dan!).
Ik wist niet dat ze giftig waren! Weer wat geleerd vandaag!
Liefs van Mariska

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

artemis schreef:In Vlaanderen hebben wij de organisatie Natuurpunt die nu de actie gestart is 'Wat vangt de kat?'.
Er wordt aan baasjes gevraagd om een foto te nemen van de muizen die hun katten mee naar huis brengen en die door te sturen. Op die manier wil men trachten een inventaris te maken van de voorkomende soorten. Het zou niet zo goed gesteld zijn met bepaalde muizensoorten.

http://www.natuurpunt.be/nl/vereniging/ ... n_911.aspx
Zo'n site hebben we in Nederland ook:http://www.zoogdiergezien.nl/node/add/kat (site is momenteel in onderhoud)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Snickers heeft ooit eens een muisje meegenomen..
Issie vergeten hem te doden.. Ik zit hier op de bank, trippelt er ineens iets kleins langs me.
Ik heb niet snel kippenvel, maar dit vond ik toch niet zo prettig, haha.

Snickers neemt regelmatig iets mee naar binnen, als het geen muis is, is wel een kikker of iets anders..
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Adriana heeft ook helemaal gelijk met de opmerking over de mens als grootste gevaar.

@lidewij: Is het niet zo dat de katten in Texel ook op een gegeven moment de prooi-predator model gaan volgen? (Zit nog een leuke formule achter die ik beter begreep dan de docent).
Vanwege de rode-lijst soorten op de wadden en toeristen die bijvoeren en nieuwe katten achterlaten is zo'n onderzoek niet mogelijk. Maar die kattenpopulatie gaat afnemen zonder mensen, hoewel verhongerde katten ook niet publieksvriendelijk is. (Gezegd als wetenschapper)

Vanwege Bloem, strooi ik ook geen vogelvoer meer in de tuin. Ik wil ze dolgraag in mijn tuin, maar ik weer ze nu.

Dat er muizen worden gegeten heb ik nooit gemerkt, wel kikkers en vogels. De tuin is afgezet maar Bloem vangt ze toch wel. De kikkers zijn niet snugger. Ze springen rond in de tuin.
Een voordeel is wel dat alles wordt opgegeten. De prooien belanden niet ongebruikt in de kliko.

Enne, een kat die een fazant vangt?!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Sonnet schreef: Vogels vangt hij zelden, en als hij ze al vangt zijn het meestal kauwen, duiven en een enkele fazant. En dat terwijl we in het voorjaar minstens 20 broedparen mussen onder de dakpannen hebben hier.
Inderdaad; een kat die kauwen en fazanten vangt?? Ben zelf bang van kauwen; die zijn supergroot; en hebben een enorme snavel!
Mijn vorige katten waren erg behendige jagers, maar een kauw of een fazant hebben ze nooit gevangen (gelukkig).
Liefs van Mariska

Sonnet
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sonnet »

Ja, echt fazanten. Hij heeft er drie meegenomen tot nu toe. Kauwen zal hij wel vangen omdat die beesten zo brutaal zijn dat ze gewoon blijven zitten. En bunker is maar een hele kleine kat, nu met 1,5 jaar net iets meer dan 3 kilo. De fazanten worden dan ook achteruit lopend naar huis gesleept.
De kater van mijn ouders vangt konijnen, maar dat is dan ook een mega kater van 7,5 kilo.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Bizar beest. Fazant is bedreigd. Hopelijk houdt hij het hier bij.

Bloem heeft een ekster gevangen en opgegeten. Deze zijn toch gevaarlijker dan kaauwen. Vooral de familie die rondvliegt en aanvalt. Bloem mocht die keer wel haar prooi naar binnen nemen.

Ik las net een stuk over een onderzoek bij 60 katten in Atlanta die een camera om kregen. Daar kwamen interessante cijfers uit. Gemiddeld 2,1 prooi per week. 41% reptiel en 12% vogels. 23% van de geslaagde vangsten werd naar huis meegenomen, 28% werd ter plekken opgegeten en in 49% bleef het jachtslachtoffer ongeroerd liggen.
Vier baasjes ontdekte ook dat hun katten er een tweede huis op na hielden. Hier kregen ze liefde en voer. Dat is dus 6%.
Tetsu is wel een typ hiervoor. Alleen het gaas om de tuin en zijn locatievermogen houden dit tegen. Anders had hij wel 4 tweede huizen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Sonnet
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sonnet »

De fazant is niet bedreigd, en ook zeker niet beschermd. Het is zelfs een van de slechts zes dier soorten in Nederland waar nog op gejaagd mag worden (de andere zijn haas, konijn, houtduif, wilde eend en patrijs). Hier waar ik woon is het echt een van de meest voorkomende diersoorten, er gaat geen dag voorbij dat ik er niet een paar zie.
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Hier een column ov
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Hier weer een column over het onderwerp.
De auteur Dirk Draulans is een Belgische bioloog en journalist.

http://www.knack.be/opinie/columns/dirk ... 299061.htm
Plaats reactie