Kat is dodelijke jager

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Kat is dodelijke jager

Bericht door BloemTetsu »

Zie hier

In Australië wordt al gevraagd om de katten binnen te houden vanwege de vogelstand.
Waarbij men opmerkte dat een goed doorvoede kat geen vogels vangt. :lol:

De kat als nieuwe paria?

In zo'n geval laat ik Bloem maar niet meedoen aan een onderzoek.

Zal de Nederlandse kat onder of boven de Amerikaanse schatting van 70-200 prooien per jaar vallen?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Re: Kat is dodelijke jager

Bericht door Ms Maaike »

Haha, en in Nieuw-Zeeland hebben ze ook al wat tegen katten. Ze kunnen daar in Aussieland beter zien te achterhalen waarom het met de vogelstand zo slecht gesteld is en dan de oorzaak aanpakken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Geloof dat alle katten die ik heb gehad dan kneusjes eerste klas zijn! Ze hebben nog nooit wat mee gebracht hahaha of vliegen vallen ook onder de genoemde prooien?!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Mijn ouders houden de katten altijd binnen als de musjes het nest uit vliegen, anders komen ze met het ene na het andere musje binnen. Het gaat slecht met de mussenstand in NL. Op zich is een beetje predatiedruk goed voor een soort. De zwakkere (of minder slimme?) exemplaren zijn meestal kwetsbaarder en worden eerder gevangen. Zo zorg je voor een gezonde populatie vogels die overblijft. Natuurlijk moet de predatiedruk niet te hoog worden. Dan kunnen er soorten uitsterven. vooral bij soorten waar het al slecht mee gaat is dat een probleem. Op de waddeneilanden vormen groepen verwilderde katten die daar worden achtergelaten na het vakantieseizoen ook problemen. Helaas worden deze katten vaak afgeschoten om schade aan kwetsbare soorten te voorkomen. Schuld van de katten? denk het niet...eerder de schuld van de mensen die hun kat niet laten helpen en de jongen daar achterlaten.

Het probleem met katten (en mensen) is dat er geen natuurlijk predator-prooi model ontstaat. In de natuur is er altijd een golfbeweging tussen vb het aantal vossen en het aantal konijnen. Als er veel konijnen zijn komen er meer vossen. Deze vossen zullen veel konijnen eten, waardoor de konijnenpopulatie kleiner wordt. Er zullen dan vossen sterven, omdat er niet genoeg voedsel meer is. Vervolgens kan de konijnenpopulatie weer groeien enz. enz. Het aantal katten daalt niet als de vogelpopulatie daalt, omdat ze toch wel eten krijgen. Je kunt dus een situatie krijgen met veel katten (hoge predatiedruk) en heel weinig vogels. Zo'n systeem is erg kwetsbaar en voor je het weet is het gedaan met de vogels. Het is dus wel degelijk een probleem. Ik vind dat kattenbezitters daar best wat aan kunnen doen door bijv in het broed/uitvliegseizoen hun katten binnen te houden. Of door katten in een ren te houden. Ik zie hier graag voorlichting van de vogelbescherming aan kattenbezitters. De meeste kattenbezitters willen toch ook gewoon graag vogels in hun tuin?

Als ik kijk naar één kat van mijn ouders (mijn eigen katten gaan niet naar buiten) die vangt door weer en wind toch wel een muis of twee per dag en nu en dan een vogel of een konijn. Ik denk dat die ruim boven die schatting uitkomt, maar zij is een echte jager. Er zijn ook katten die liever binnen bij de kachel liggen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ja heb dat ook gelezen. Ach dan heb ik maar 7 stuks paria lopen. Ze komen wel niet buiten maar goed hahah
Sonnet
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sonnet »

Ik ken zat katten die boven dat gemiddelde uit komen, met name wat betreft aantal gevangen muizen. Een van mijn eigen katten ook moet ik toegeven, en die is echt veel meer binnen dan buiten. We zijn druk bezig de tuin te gaan afzetten, dus binnenkort zal het een stuk minder worden.
Maar zeker in de zomer kan ik op het pleintje voor de achterdeur echt dagelijks lijken ruimen, soms 4-5 muizen per dag. In de winter minder, maar ook dan zie ik er nog wel bijna iedere dag één. Gelukkig neemt hij ze meestal niet mee naar binnen, of ze moeten nog leven, want je personeel en je vriendje (die niet buiten komt) achter een muis aan zien rennen is blijkbaar hilarisch. Vogels vangt hij zelden, en als hij ze al vangt zijn het meestal kauwen, duiven en een enkele fazant. En dat terwijl we in het voorjaar minstens 20 broedparen mussen onder de dakpannen hebben hier.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hier alleen buiten in de ren. En zelfs dan weten ze nog vogels te vangen.
Dat zijn dan denk ik niet de meest snuggere exemplaren.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Die kunnen zich dan maar beter ook niet voortplanten hahaha bedoel wie vliegt er nou een kattenren in, de lucht moet daar toch overduidelijk gevaar betekenen voor kleine zoogdieren en vogels hahah
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sonnet
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sonnet »

Dat moeten inderdaad niet al te snuggere vogels zijn....

Ik moest trouwens ook nog denken aan een poes die we jaren geleden hadden, die dook zelfs de sloot in om muskusratten te vangen, ook mollenvangen was ze heel bedreven in. En alles werd netjes uitgestald op het grasveld.
Waarschijnlijk ving ze dat soort dieren omdat ze in de achtervolging niet bepaald snel was en niet al te best kon springen. Ze brak namelijk haar rug als kitten van 14 weken oud, werd gegrepen door de hond van de overburen (in onze eigen tuin). Na een hele lange revalidatie is ze er wel redelijk bovenop gekomen, in eerste instantie was ze vanaf het midden van haar rug verlamd. Eén achterpoot heeft ze nooit meer echt kunnen gebruiken, die sleepte achter haar aan. Vandaar dus waarschijnlijk muskusratten en mollen.
Helaas mocht ze maar 5 jaar oud worden, uiteindelijk hebben we haar in moeten laten slapen vanwege nierfalen door de pijnstillers die ze als kitten lang heeft gekregen en ook later in haar leven weer.
Adriana

Bericht door Adriana »

k zag dat er in het jeugdjournaal uitgebreid aandacht aan werd besteed.
ik denk dat de kat als vogeljager in het niet valt bij wat er door mensen in de leefomgeving van dieren (vogels, reptielen, bijen) wordt verpest met insecticiden in de landbouw, onkruid platspuiten, eenzijdige cultures en radicaal vernietigen van leefomgeving.
en vergeet ook niet hoeveel schade wordt aangericht door reigers, eksters, kauwen, duiven, kraaien en met name onze laatste 'aanwinst' de halsbandparkieten.
het was afgelopen winter grote kunst om het vogelvoer terecht te laten komen bij de kleinere (zang)-vogels en dat moest worden opgediend in stevige kooien van niet al te grof gaas.

k begrijp die hele heisa niet zo goed en zie het eerder als afleidingsmanoeuvre.. het doet me ook een beetje denken aan de hysterie die er bij met name jagers/jagende boeren ontstaat als er weer eens een paar vossen worden gesignaleerd..
kattenschade kan nooit opwegen tegen de schade die door andere ingrepen en gif door de mens aan het vogelmilieu en de vogelstand wordt toegebracht..
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Men mag bij dat hele Australië / Nieuw-Zeeland verhaal niet uit het oog verliezen dat katten en katachtigen er niet tot de inheemse diersoorten behoren. De blanken hebben er katten geïntroduceerd. Veel vogelsoorten hebben er in de evolutie nooit rekening moeten houden met katachtigen als natuurlijke vijand. Zo las ik dat met name de kiwi in NZ bedreigd is door huiskatten. De kiwi die niet kan vliegen zou als soort ontstaan zijn omdat hij ook aan de grond nauwelijks natuurlijke vijanden had.
Bij andere vogelsoorten die wel kunnen vliegen gaat het er dan weer over waar ze hun nesten maken, dat is er dikwijls laag bij de grond, ook weer een gevolg van de evolutie.
Katten zijn daar uiteraard niet de enige dieren die er door toedoen van de mens gekomen zijn en die er inheemse soorten bedreigen of reeds hebben laten uitsterven, maar dat ze een grote boosdoener zijn in dat deel van de wereld wat inheemse fauna betreft, daar kan je volgens mij niet om heen. Of je het nu wil horen of niet.

Faunavervalsing is altijd nefast. Over Australië las ik ooit dat na de kolonisatie zowat de helft van de inheemse diersoorten er zou zijn uitgestorven op nauwelijks 150 jaar tijd.
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

In Vlaanderen hebben wij de organisatie Natuurpunt die nu de actie gestart is 'Wat vangt de kat?'.
Er wordt aan baasjes gevraagd om een foto te nemen van de muizen die hun katten mee naar huis brengen en die door te sturen. Op die manier wil men trachten een inventaris te maken van de voorkomende soorten. Het zou niet zo goed gesteld zijn met bepaalde muizensoorten.

http://www.natuurpunt.be/nl/vereniging/ ... n_911.aspx
Adriana

Bericht door Adriana »

eerlijk gezegd vind ik het een lachwekkende discussie om Nederlandse katten verantwoordelijk te stellen voor het achteruitgaan van een aantal vogelsoorten en in België komen daar kennelijk ook nog bepaalde muizensoorten bij..
de mens is de grootste vernietiger die er op deze aardbol rondloopt.. en die moet dus ook verantwoordelijk worden gesteld, maar haalt zijn/haar schouders op en doet aan symboolpolitiek..
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

natuurlijk zijn er veel minder heggemussen dan vroeger: die beesten zitten in heggen. En met die prachtige geasfalteerde tuinen die tegenwoordig overal worden aangelegd, zal je geen vogels meer zijn...het is de mens, en niemand anders, die alles naar de kl** helpt op deze aardkloot
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Adriana schreef:eerlijk gezegd vind ik het een lachwekkende discussie om Nederlandse katten verantwoordelijk te stellen voor het achteruitgaan van een aantal vogelsoorten en in België komen daar kennelijk ook nog bepaalde muizensoorten bij..
de mens is de grootste vernietiger die er op deze aardbol rondloopt.. en die moet dus ook verantwoordelijk worden gesteld, maar haalt zijn/haar schouders op en doet aan symboolpolitiek..
Wanneer je het stuk op die Belgische site goed leest gaat het er niet om dat het slecht zou zijn dat katten muizen vangen. Ze gebruiken de vangsten van katten om de muizenpopulatie in kaart te brengen omdat dat nogal lastig is (kleine dieren, nachtdieren dus moeilijk te tellen). Op die manier hebben de vangsten van muizen door katten juist nog nut ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie