Oké misschien een beetje vreemde vraag.. Een goede vriend van ons heeft dus chlamydia (ja écht een goede vriend.. niet ikzelf haha) Hij was hier 6 dagen geleden op visite. En nu (je raad het al) heeft onze poes niesziekte.
Ze is een volwassen poes maar we hebben haar nog niet zo lang, ongeveer 3 maanden. Of ze het al eerder heeft gehad weten we niet.
Niesziekte kan worden veroorzaakt door de chlamydia bacterie.. en de vorm die katten hebben is zo goed als niet besmettelijk voor mensen. Maar hoe zit dat andersom?
Misschien heeft hij na het plassen niet goed zijn handen gewassen en haar geaaid?
Op internet heb ik tot nu toe geen antwoord gevonden en ook onze dierenarts wist zich geen raad met mijn vraag.
Ik weet wel dat bij vogels de ziekte overdraagbaar is VIA de mens, bij lokken verschonen en dergelijke..
Hoop dat mijn vraag zo duidelijk is!

Kortom kan je als je als mens besmet bent met chlamydia (dit kan ontsteking van de ogen, longen of de soa variant zijn) deze overdragen op een kat (dier). En dat de bacterie zich na nesteling in de kat muteert in een variant waar wij als mens niet vatbaar voor zijn? (op enkele uitzonderingen na)
Veel liefs
Een nieuwsgierige poezenmama!